Cechy dramatu romantycznego ukazane na przykładzie „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Dramat romantyczny powstał w opozycji do dramatu klasycystycznego. Nawiązując do twórczości Williama Szekspira i dramatu hiszpańskiego, wyróżniał się przede wszystkim brakiem antycznej zasady trzech jedności - akcji, miejsca oraz czasu, luźną, fragmentaryczną kompozycją, obecnością elementów fantastyki, synkretyzmem rodzajowym oraz połączeniem patosu i groteski oraz komizmu i tragizmu w jednym utworze. „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego posiada wszystkie te cechy, charakterystyczne dla dramatu romantycznego.
Przede wszystkim kompozycja utworu jest otwarta. Nie znamy dokładnego czasu ani miejsca akcji, poza wskazanymi Okopami Świętej Trójcy w ostatniej części. Również wydarzenia dzieją się w dużych odstępach czasowych, czego przykładem jest fakt, że okres między pierwszą a drugą częścią to prawie dziesięć lat. Ponadto, akcja dramatu nie podlega następstwom przyczynowo-skutkowym, a każda pojedyncza część przedstawia inną historię, w innym czasie i miejscu.
W utworze obecnych jest też wiele wątków, których spoiwem jest osoba hrabiego Henryka, a dwa główne spośród nich to wątek dramatu rodzinnego i społecznego. Dramat podzielony jest na cztery części, z których każda opowiada inną historię historie i każdą też poprzedza wstęp, będący fragmentem poetyckiej prozy.
Dramat Krasińskiego jest również utworem synkretycznym gatunkowo. Występują w nim epickie prologi rozpoczynające każdą część dramatu (cechy epiki), liryczne monologi głównego bohatera (cechy liryki) oraz dialogi pomiędzy różnymi bohaterami, np. scena rozmowy hrabiego Henryka z Pankracym (cechy dramatu).
W „Nie-Boskiej komedii” świat realny i fantastyczny wzajemnie się przenikają i wpływają na siebie. Dowodem są pojawiające się w dramacie elementy świata fantastycznego, jak poezja pod postacią Dziewicy, Chór Duchów, Mefistofeles czy Anioł Stróż.
Podobne wypracowania do Cechy dramatu romantycznego ukazane na przykładzie „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - charakterystyka Marlowa
- Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - arcydzieło czy kicz? Uzasadnij swoją odpowiedź
- Antoni Czechow „Człowiek w futerale” - charakterystyka bohaterów
- Jak żyć, aby osiągnąć pełnię człowieczeństwa - refleksje po przeczytaniu II części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- George Orwell - biografia, życiorys
- Stanisław Młodożeniec - charakterystyka twórczości
- Motyw zakładu Boga z diabłem w literaturze różnych epok - opracowanie
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Rola Sonii w przemianie Raskolnikowa. Opracowanie
- Dlaczego warto chodzić do teatru?
- Jan Kochanowski „Miło szaleć, kiedy czas po temu...” - interpretacja i analiza utworu
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - interpretacja, opracowanie książki
- Rewolucja społeczna w opinii Zygmunta Krasińskiego - „Nie-Boska komedia”
- Moja wymarzona praca. Opis
- Jan Brueghel „Na skraju lasu” („Ucieczka do Egiptu”) - opis obrazu, interpretacja
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - recenzja utworu
- Pieśń jako gatunek literacki. Cechy pieśni
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - problematyka powieści
- Wygrani i przegrani w „Siłaczce” Stefana Żeromskiego - wyjaśnij
- Jan Kochanowski „Na lipę” - interpretacja, środki stylistyczne