Jan Kasprowicz „Z chałupy” - w obronie biednych i upokorzonych. Motyw biedy w sonetach „Z chałupy”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Jan Kasprowicz urodził się w niewielkiej wsi, Szymborzu pod Inowrocławiem. Pochodził z biednej, wielodzietnej rodziny. Ojciec, analfabeta, marzył o lepszej przyszłości dla rokującego nieźle syna, nadludzkim wysiłkiem udało mu się posłać go do szkół i zapewnić wykształcenie, umożliwiające awans społeczny.
Temat wsi pojawia się niejednokrotnie w poezji tego młodopolskiego twórcy. W swoich naturalistycznych obrazkach przedstawia realia bytowania zwykłego, biednego chłopa, jego problemy i zmagania z trudami życia. Los dziewiętnastowiecznego mieszkańca wsi był bardzo ciężki, poeta miał tego pełną świadomość, większość niedogodności była mu znana z autopsji. W swoich wczesnych utworach z końca lat 80., a w szczególności w naturalistycznym cyklu sonetów pt.: „Z chałupy” rysuje sylwetki biednych, poniżanych, zepchniętych na margines chłopów, ludzi pozbawionych nadziei na lepsze jutro, ale kochających ziemię, ufnych w miłosierdzie Boże.
Już w początkowych sonetach znajdziemy przejmujący opis pól pełnych żyta, jęczmienia, owsa, grubych, pięknych kłosów, prawdziwego urodzaju zbóż. Końcowe wersy pozbawiają jednak znudzeń: jest to ciężki owoc morderczej pracy biedaków, bo „tu kłos każdy to chłopski pot krwawy”. Kasprowicz jednoznacznie staje w obronie uciskanego ludu, nie zgadza się z niesprawiedliwością, z nierównymi szansami społecznymi. W sonecie XXXIX ukazuje los małego chłopca starającego się wyrwać z nędznej wsi, marzącego o zdobyciu wykształcenia, wiedzy. Jednak piętrzące się na jego drodze trudności okazują się zbyt trudne do pokonania i pomimo ogromu pracy włożonej w naukę, chłopczyk umiera z wycieczenia, chory na suchoty. Ten iście pozytywistyczny w swojej treści sonet akcentuje niezwykle ważne problemy ówczesnej wsi polskiej – brak perspektyw dla chłopskich dzieci, zacofanie, analfabetyzm, tłamszenie zdolnych, przedwczesną śmierć najmłodszych.
W sonecie XVI przedstawia poeta obraz ubogiej rodziny, która wyrusza „w świat” w poszukiwaniu zarobku. Eksponuje krzywdę biedaków, niechęć ludzi do obcych przybyszów, hańbiącą egzystencję chłopów, którzy muszą żebrać o kawałek chleba, by nie umrzeć z głodu. Problematyka krzywdy najuboższych warstw społecznych eksponowana jest niemalże w każdym sonecie z tego cyklu. Poeta w naturalistycznych, pozbawionych odautorskiego komentarza, sposób – eksponujący brzydotę i biologizm – maluje niezwykle sugestywny wizerunek wsi polskiej. Woła nieustannie ze łzami w oczach, widząc to morze niesprawiedliwości i nędzy: „Biedny ludu! Święty polski ludu!” i daje wciąż każdym słowem dowód swojej wielkiej miłości dla pokrzywdzonych i potrzebujących.
Podobne wypracowania do Jan Kasprowicz „Z chałupy” - w obronie biednych i upokorzonych. Motyw biedy w sonetach „Z chałupy”
- Tadeusz Różewicz „Brama” - interpretacja i analiza wiersza
- Legenda o Morskim Oku - opracowanie
- Tadeusz Miciński „W mroku gwiazd” - interpretacja i analiza tomiku Micińskiego
- Jerzy Andrzejewski - biografia, życiorys
- Jan Twardowski „Przezroczystość” - interpretacja i analiza utworu
- Agnieszka Osiecka - biografia, życiorys
- Wiesław Myśliwski - biografia, życiorys
- Wolter - biografia, życiorys
- Bajronizm - cechy charakterystyczne. Bajronizm w literaturze
- Andrzej Bursa - charakterystyka twórczości „poety wyklętego”
- Wacław Potocki - wiersze, utwory, dzieła. Ogólne opracowanie twórczości Wacałwa Potockiego
- Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” - baśniowa szkoła dziecięcych marzeń - opisz naukę w Akademii
- Opis miejsca - opis Akademii Pana Kleksa. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
- Bajki Krasickiego - Idee oświecenia ukazane w bajkach Krasickiego i w innych utworach tej epoki
- Praca organiczna - Bolesław Prus „Lalka”. Motyw pracy organicznej w „Lalce” - omówienie tematu
- Stanisław Kamocki „Dworek jesienią” - opis, analiza obrazu
- Juliusz Słowacki „Król-Duch”- opracowanie
- Czy „Lalka” Bolesława Prusa może być obrazem współczesnego nam świata?
- Obraz społeczeństwa polskiego epoki oświecenia wyłaniający się z twórczości Ignacego Krasickiego
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - Czy Willi Sonnenbruch kochał swoją matkę?