Stanisław Kamocki „Dworek jesienią” - opis, analiza obrazu

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stanisław Kamocki jest uważany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa pejzażowego w okresie Młodej Polski. Na jego warsztat niewątpliwy wpływ wywarli mistrzowie, pod których kierunkiem studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, przede wszystkim Jacek Malczewski, Leon Wyczółkowski i Jan Stanisławski, którego symbolistyczna formuła znalazła kontynuację w dziełach ucznia. Ich koncepcje młody malarz miał okazję zestawić również z osiągnięciami pejzażystów francuskich, których dzieła podziwiał w czasie pobytu w Paryżu w pierwszych latach XX wieku.
Najczęstszym motywem pejzaży Kamockiego są krajobrazy wiejskie z okolic Krakowa i Zakopanego, równie chętnie portretował też widoki Wołynia, Podola, Spisza i Orawy. Od drugiej połowy pierwszego dziesięciolecia XX wieku nieznacznej modyfikacji uległa stosowana przez niego technika twórcza - melancholijne, utrzymane najczęściej w chłodnej tonacji barwy zastępuje dosyć dynamiczna kolorystyka zaznaczona zdecydowaną plamą barwną, wyraźnie naznaczoną śladem pędzla. Elementy natury - drzewa, ich konary, liście, trawy - zaczęły spełniać funkcję ornamentacyjną wobec znajdujących się w centralnym punkcie kompozycji elementów architektonicznych.
Według takiego planu został skonstruowany między innymi pochodzący z 1909 roku obraz zatytułowany „Dworek jesienią”, wykonany farbami olejnymi na płótnie. Uwagę zwraca szczególnie zastosowanie barwnej plamy, która tworzy punktowe refleksy i daje wrażenie „rozmycia” krajobrazu, przenikalności wszystkich elementów kompozycji. Co ciekawe - podobnie, jak w przypadku większości dzieł wykonanych tą techniką - poszczególne elementy stają się wyraźne dopiero z dalszej perspektywy, natomiast oglądanie obrazu z bliska paradoksalnie zaciemnia ich kontury i uniemożliwia ich szczegółowe rozróżnienie.
Podobne problemy nastręcza również wskazanie pierwszego i dalszych planów, najbardziej wyrazistym elementem kompozycji pozostaje bowiem biało-różowy dworek z brązowym dachem, jednak w prostopadłej perspektywie poprzedza go swoisty ornament z koron drzew, których pnie rysują się najwyrazistszą, najciemniejszą plamą na froncie kompozycji. Te z kolei poprzedza jednak wielobarwna plama wysokich traw i krzewów, które w jesiennym krajobrazie zdają się stanowić element najważniejszy, konstytuujący jego nastrój.
Kolorystyka obrazu została utrzymana w ciepłej, jasnej tonacji z dominacją rozmaitych odcieni żółci i brązu, przeplatanych gdzieniegdzie kontrastową, żywą zielenią, a przede wszystkim przełamywaną przez chłodną, bladoróżową i bielejącą barwę ścian dworku. W tle jaśnieje również błękitno-białe niebo wskazujące na porę wczesnej, jeszcze cieszącej się dobrą pogodą jesieni.
Dzieło znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Podobne wypracowania do Stanisław Kamocki „Dworek jesienią” - opis, analiza obrazu
- Wiesław Myśliwski - biografia, życiorys
- Wolter - biografia, życiorys
- Bajronizm - cechy charakterystyczne. Bajronizm w literaturze
- Andrzej Bursa - charakterystyka twórczości „poety wyklętego”
- Jan Kasprowicz „Z chałupy” - w obronie biednych i upokorzonych. Motyw biedy w sonetach „Z chałupy”
- Wacław Potocki - wiersze, utwory, dzieła. Ogólne opracowanie twórczości Wacałwa Potockiego
- Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” - baśniowa szkoła dziecięcych marzeń - opisz naukę w Akademii
- Opis miejsca - opis Akademii Pana Kleksa. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
- Bajki Krasickiego - Idee oświecenia ukazane w bajkach Krasickiego i w innych utworach tej epoki
- Praca organiczna - Bolesław Prus „Lalka”. Motyw pracy organicznej w „Lalce” - omówienie tematu
- Juliusz Słowacki „Król-Duch”- opracowanie
- Czy „Lalka” Bolesława Prusa może być obrazem współczesnego nam świata?
- Obraz społeczeństwa polskiego epoki oświecenia wyłaniający się z twórczości Ignacego Krasickiego
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - Czy Willi Sonnenbruch kochał swoją matkę?
- Przemiana bohatera literackiego - rozwiń temat w kontekście dowolnie wybranych przykładów literackich. Opracowanie
- Sławomir Mrożek „Wesele w Atomicach” - charakterystyka bohaterów
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - humanistyczna wymowa opowiadania
- Życie Marii Konopnickiej przedstawione w wierszu „Kubek”. Interpretacja wiersza, opracowanie
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - interpretacja zakończenia powieści
- Józef Wybicki „Pieśń legionów polskich we Włoszech” - interpretacja, geneza i okoliczności powstania utworu