Bajronizm - cechy charakterystyczne. Bajronizm w literaturze
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Termin „bajronizm” został utworzony na bazie nazwiska najznakomitszego poety angielskiego romantyzmu - George’a Gordona Byrona. Odnosił się zarówno do niekonwencjonalnej biografii tego artysty, jak i rewolucyjnej dla całej epoki twórczości, która zdecydowanie zrywała z oświeceniowym modelem sztuki umiarkowanej i w pełni utylitarnej.
Byron urodził się w zubożałej rodzinie szlacheckiej, a od wczesnego dzieciństwa był wychowywany tylko przez matkę, jako kilkuletni chłopiec otrzymując tytuł szlachecki po zmarłym wuju. W 1805 roku wyjechał na studia do Cambridge, co zapoczątkowało okres burzliwych romansów, skandali obyczajowych z jego udziałem oraz licznych podróży po całej Europie, zapewniających mu sławę awanturnika i waganta. W 1816 roku przeniósł się do Genewy, później zamieszkał we Włoszech, gdzie jego niespokojny i ekscentryczny tryb życia budził bardziej zainteresowanie, niż zgorszenie, jakie pozostawił po sobie w Anglii. Równocześnie jednak powstawały jego wiekopomne dzieła: „Wędrówki Childe Harolda”, „Giaur”, „Więzień Chillonu”, „Mazeppa” oraz uważany za jedno z największych arcydzieł literatury światowej „Don Juan”. Cieszyły się ogromną popularnością już u współczesnych mu czytelników, w dużej mierze łagodząc reakcje społeczeństwa na wywoływane przez Byrona jeden po drugim skandale.
W 1823 roku poeta otrzymał prośbę o wsparcie niepodległości Grecji, która wzbudziła w nim taki entuzjazm, iż poparł działania rebeliantów własną osobą i majątkiem. Pochód opłacanych przez niego oddziałów przeciw Turkom zatrzymała jednak choroba, którą Byron wywiózł jeszcze z Genui. Ta, leczona za pomocą prymitywnej metody puszczania krwi, stale pogarszała się i doprowadziła do jego śmierci 19 kwietnia 1824 roku. W całej Europie zapanowało wówczas istne szaleństwo na punkcie nowego wzorca bohatera i artysty wzorowanego na życiu i twórczości Byrona, które ominęło jedynie jego własną ojczyznę - Anglię. Ów fakt przypieczętował mit profetycznej jednostki twórczej, która wśród swoich nie doczekała się chwały.
Wzorowany na życiu i twórczości angielskiego wieszcza wizerunek bohatera romantycznego przedstawiał jednostkę o wybitnej indywidualności, doprowadzonej zazwyczaj do ekscentryzmu, która stała niejako poza społeczeństwem - w opozycji do jego norm i konwenansów. Jednocześnie była to osoba głęboko nieszczęśliwa, pełna wewnętrznych sprzeczności, skłócona sama ze sobą, z innymi ludźmi i Bogiem, którego wyższości nie potrafiła uznać, kwestionując ustanowiony przez Niego porządek wszechświata jako nieodpowiedni wobec aspiracji i pragnień człowieka. Bunt metafizyczny bohatera romantycznego określał się także w jego poczuciu wyższości wobec reszty ludzkości, z drugiej jednak strony - implikowanego ową wyższością obowiązku, który miał czynić go wodzem, prorokiem i wyrocznią wobec całego społeczeństwa.
W kwestiach formalnych wypracowany przez Byrona wzorzec wprowadzał do literatury estetykę tzw. ironii romantycznej, która realizowała się za pośrednictwem dystansu, jaki twórca przyjmował zarówno wobec świata przedstawionego, jak i samego siebie. Znacznemu skomplikowaniu uległa także kompozycja dzieła, obfitującego w liczne niedomówienia, zmiany toku i miejsca akcji, wprowadzająca wątki historycznych i orientalne. Poemat bajroniczny przyjął też za jeden z głównych wyznaczników formalnych synkretyzm gatunkowy, prowadząc w przyszłości do wytworzenia nowych form wyrazu artystycznego.
W literaturze polskiej bajronizm najsilniej zaznaczył się w twórczości Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Antoniego Malczewskiego i Seweryna Goszczyńskiego. W Rosji znalazł znakomite realizacje w twórczości Puszkina i Lermontowa, odbijając się również szerokim echem w niemal całej Europie Zachodniej, za wyjątkiem Anglii.
Podobne wypracowania do Bajronizm - cechy charakterystyczne. Bajronizm w literaturze
- C. S. Lewis „Opowieści z Narnii” - Aslan i najciekawsza scena w lekturze
- Motyw śmierci w literaturze - Motyw śmierci w twórczości Charlesa Baudelaire'a. Opracowanie
- Tadeusz Różewicz „Brama” - interpretacja i analiza wiersza
- Legenda o Morskim Oku - opracowanie
- Tadeusz Miciński „W mroku gwiazd” - interpretacja i analiza tomiku Micińskiego
- Jerzy Andrzejewski - biografia, życiorys
- Jan Twardowski „Przezroczystość” - interpretacja i analiza utworu
- Agnieszka Osiecka - biografia, życiorys
- Wiesław Myśliwski - biografia, życiorys
- Wolter - biografia, życiorys
- Andrzej Bursa - charakterystyka twórczości „poety wyklętego”
- Jan Kasprowicz „Z chałupy” - w obronie biednych i upokorzonych. Motyw biedy w sonetach „Z chałupy”
- Wacław Potocki - wiersze, utwory, dzieła. Ogólne opracowanie twórczości Wacałwa Potockiego
- Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” - baśniowa szkoła dziecięcych marzeń - opisz naukę w Akademii
- Opis miejsca - opis Akademii Pana Kleksa. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
- Bajki Krasickiego - Idee oświecenia ukazane w bajkach Krasickiego i w innych utworach tej epoki
- Praca organiczna - Bolesław Prus „Lalka”. Motyw pracy organicznej w „Lalce” - omówienie tematu
- Stanisław Kamocki „Dworek jesienią” - opis, analiza obrazu
- Juliusz Słowacki „Król-Duch”- opracowanie
- Czy „Lalka” Bolesława Prusa może być obrazem współczesnego nam świata?