Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wielka Improwizacja to monolog jaki wygłasza Konrad. Jest to główny bohater III części „Dziadów” autorstwa Adama Mickiewicza. Konrad zarzuca w nim Bogu, iż nie potrafi on w sposób odpowiedni zarządzać światem, który sam stworzył.
Konrad to osoba bardzo samotna, jednak czuje, że spowodowane jest to niezwykłością talentu. Utrzymuje, że ze względu na swoją wyjątkowość skazany jest na obojętność ludzi. Wie, że nikt nie chce przebywać z osobą o ponadprzeciętnych umiejętnościach, która wierzy w swój geniusz.
Wiara w siebie stopniowo przeradza się jednak w zadufanie i próżność. Gwałtownością sądów, jakie wygłasza chce udowodnić Stwórcy swoją wyższość i indywidualizm. Prosi go o „rząd dusz”, bowiem jest przekonany, że zdoła doprowadzić swój naród do szczęścia. Wie, że ma do spełnienia niezwykłą misję, czuje się potężny, zdolny do nadludzkich czynów. Jednak mimo przekonania o swojej nadzwyczajności doznaje nadal poczucia niespełnienia.
Konrad to również, a może przede wszystkim, zagorzały patriota. Zrobiłby wszystko, aby wyzwolić swoją ojczyznę. Kiedy przeszedł przemianę z Gustawa w Konrada porzucił miłość do kobiety, a jego jedyną namiętnością stała się ojczyzna. Dlatego jest ona dla niego tak ważna. Wie, że jest na straconej pozycji, że samemu nie uda mu się uratować zniewolonego państwa, jednak nie poddaje się, ponieważ od własnego szczęścia, ważniejsze są dla niego sprawy narodowe.
Gustaw jest nieufny, wątpi w dobroć i sprawiedliwość Stwórcy. W tym przekonaniu utwierdza go to, iż jego rozmówca cały czas milczy. Nie odpowiada na wykrzykiwane przez niego zarzuty. Reaguje przez to bardzo raptownie wysuwając coraz cięższe zarzuty:
„Krzyknę, żeś Ty nie ojcem świata, ale…”
To zdanie kończy za niego diabeł „Carem!”. Bóg nazwany zostaje Carem, natomiast główny bohater pada zemdlony na ziemię kończąc monolog. Jego reakcja wynika najprawdopodobniej z faktu, że car jest władcą Rosji, a jemu jako patriocie tak bardzo zależało, aby się od niego uwolnić.
Reasumując, uważam, iż Konrad jest w stanie poświęcić się dla wielu ludzi, a przede wszystkim dla Ojczyzny. Liczy się dla niego jedynie dobro własnego narodu, jest ono nawet ważniejsze niż jego własne szczęście czy poczucie spełnienia. Dla niego jest on nawet w stanie wykrzyczeć Bogu jak bardzo jest nieszczęśliwy, byleby tylko osiągnąć swój cel. Przez co jego wiara zostaje wystawiona na ogromna próbę. Jednak jest to również indywidualista, dla którego ważne są własne pragnienia i poczucie odrębności.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
- Julian Tuwim „Przy okrągłym stole” - napisz list do Jedynej i Najmilszej na podstawie wiersza Juliana Tuwima
- Jan Kochanowski „Do dziewki” - interpretacja fraszki
- Jerzy Pilch - biografia, życiorys
- Franciszek Villon - biografia, życiorys
- Manuela Gretkowska - biografia, życiorys
- Sławomir Mrożek „Szuler” - streszczenie opowiadania
- Cyprian Kamil Norwid „Przeszłość” - interpretacja i analiza wiersza
- Narodziny totalitaryzmu a „Tango” Sławomira Mrożka - opracowanie
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - znaczenie tytułu utworu. Opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - Justyna Bogutówna i Elżbieta Biecka - charakterystyka porównawcza
- Aleksander Puszkin „Eugeniusz Oniegin” - streszczenie skrótowe
- Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
- Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
- Obraz miasta w literaturze - Maria Konopnicka „Mendel Gdański”. Obraz Warszawy w noweli Konopnickiej
- Dziedzictwo średniowiecza – literatura, rzeźba, malarstwo - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - polemika poety z ideałami romantyzmu
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dzieje Jacka Soplicy - streszczenie
- Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - charakterystyka Johna Keatinga