Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Zbrodnia i kara” to powieść Fiodora Dostojewskiego, mówiąca o okrutnym morderstwie popełnionym przez Rodiona Raskolnikowa i karze, jaka go za ten czyn spotkała. „Krążek” to z kolei opowiadanie Jorge'a Luisa Borgesa o sędziwym drwalu, który zabija tajemniczego przybysza. Co łączy, co zaś dzieli oba teksty?
Raskolnikow to ubogi młodzieniec, były student prawa. Mieszka w Petersburgu, stolicy carskiej Rosji, wydarzenia opisane w powieści dzieją się latem pewnego roku w połowie XIX wieku. Rodion cierpi straszliwą biedę, przez to nie stać go na naukę. Młodzieniec korzysta z pomocy rodziny – matki i siostry – i ma z tego powodu olbrzymie wyrzuty sumienia. Pewnego dnia postanawia raz na zawsze uwolnić się od materialnych kłopotów. Raskolnikow planuje zamordowanie starej lichwiarki, u której zastawiał drobne przedmioty. Zabójstwo ma też dać odpowiedź na pytanie nurtujące Rodiona od pewnego czasu – czy należy do grupy ludzi wybitnych, wyjątkowych, którzy odważyć się mogą na konflikt z prawem. Raskolnikow wymyślił, że właśnie takie przywileje przysługują wybitnym wynalazcom, politykom i przywódcom. By osiągnąć zamierzony cel, mogą oni poświęcić życie innych ludzi.
Młody człowiek wybiera na swą ofiarę staruszkę sądząc, że nikt nie będzie żałował kogoś, kto żeruje na innych, a wręcz przeciwnie – jej usunięcie ucieszy wiele osób. Popełnia zbrodnię, zabija także siostrę lichwiarki. Po morderstwie Raskolnikow załamuje się, pod wpływem poznanej niewiele wcześniej dziewczyny i pod naciskiem śledczego przyznaje się do zbrodni. Zostaje skazany na osiem lat zesłania w głąb Rosji.
Drwal z opowiadania „Krążek” jest starym człowiekiem. Mieszka sam w leśnej chacie, wiele lat temu zmarł jego brat. Razem postanowili wykarczować cały las, ale drwalowi nie starcza już na to ochoty ani sił. Pewnego dnia w jego chacie pojawia się tajemniczy przybysz – to Isern, król Secgenów. Przybysz jest równie stary jak drwal. Isern pokazuje gospodarzowi krążek, który stanowi atrybut jego władzy. To niezwykły przedmiot – nie ma on drugiej strony. Drwal desperacko pragnie zdobyć cudowny krążek. Kiedy Isern nie zgadza się go sprzedać, zabija króla siekierą. Ciało wrzuca do strumienia, a po powrocie nie może znaleźć krążka. Przedmiot przepadł, podobnie nadzieje drwala na zdobycie władzy i bogactwa.
Bohaterowie obu utworów ponoszą klęskę. Zbrodnie, które popełnili, nic im nie dały. Raskolnikow przekonał się, że nie jest wyjątkowym człowiekiem, przynajmniej w tym sensie, w jakim o tym myślał. Nie mógł taki być, bo nie zdawał sobie sprawy, że owa wyjątkowość wiąże się z bezwzględnością, obojętnością, brakiem wrażliwości. Tymczasem Rodion to człowiek dobry i wrażliwy – pomaga ubogim, obchodzi go los biednych.
Drwal nie spełnił swoich marzeń i nie został królem. Do zbrodni popchnął go impuls, chęć odmiany swojego życia. Drwal zapomniał, że po spędzeniu tylu lat w leśnej chacie nic innego nie mógł i nie umiał robić. Zachował się jak dziecko, które widzi nową zabawkę i przestaje interesować się czymkolwiek innym, a kiedy dostaje ją w swoje ręce, natychmiast porzuca.
Morderstwa okazały się daremne, ale sytuacja obu bohaterów jest całkowicie inna. Raskolnikow za wszelką cenę chciał pozbyć się piętna, jakie odcisnęła na nim zbrodnia – po jej popełnieniu czuł się wyrzutkiem społecznym, człowiekiem wypchniętym na margines. Młody człowiek zrozumiał, że sytuację tę może odmienić odbycie kary; że w ten sposób wróci do świata ludzi. Nowy sens życia Raskolnikow znalazł w chrześcijańskiej wierze i w miłości do Sonii. Drwal z kolei nie został ukarany, być może największą dla niego karą będzie samotne zmaganie się z tym, co zrobił. On nie jest w stanie – w przeciwieństwie do Rodiona – pójść do ludzi, przyznać się do swojej zbrodni i prosić o wybaczenie. To los znacznie gorszy od losu Raskolnikowa.
Podobne wypracowania do Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
- Jerzy Pilch - biografia, życiorys
- Franciszek Villon - biografia, życiorys
- Manuela Gretkowska - biografia, życiorys
- Sławomir Mrożek „Szuler” - streszczenie opowiadania
- Cyprian Kamil Norwid „Przeszłość” - interpretacja i analiza wiersza
- Narodziny totalitaryzmu a „Tango” Sławomira Mrożka - opracowanie
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - znaczenie tytułu utworu. Opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - Justyna Bogutówna i Elżbieta Biecka - charakterystyka porównawcza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
- Aleksander Puszkin „Eugeniusz Oniegin” - streszczenie skrótowe
- Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
- Obraz miasta w literaturze - Maria Konopnicka „Mendel Gdański”. Obraz Warszawy w noweli Konopnickiej
- Dziedzictwo średniowiecza – literatura, rzeźba, malarstwo - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - polemika poety z ideałami romantyzmu
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dzieje Jacka Soplicy - streszczenie
- Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - charakterystyka Johna Keatinga
- Rimbaud „Statek pijany” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw winy w literaturze - opracowanie