Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Jan Onufry Zagłoba to bohater występujący we wszystkich częściach „Trylogii” Henryka Sienkiewicza. W każdej z nich pełnił on bardzo ważną rolę dla fabuły powieści. Zagłoba jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i komicznych postaci „Trylogii”. Jest to postać fikcyjna, chociaż z wielu źródeł wynika, że autor, kreując osobę szlachcica wzorował się na kilku historycznych i literackich postaciach, takich jak: Jan Chryzostom Pasek, Ulisses – bohater „Odysei” Homera, Papkin z „Zemsty” Aleksandra Fredry oraz Falstaff – bohater dramatu Williama Szekspira „Henryk IV”.
Zagłoba to stary, gruby szlachcic herbu Wczele. Jedno oko miał przykryte bielmem, a na głowie wielką dziurę, przez którą było widać kość czaszki. Nosił białą brodę, twarz miał zawsze czerwoną. Sienkiewicz pisze o nim: „czerstwo jak tur wygląda”. Zagłoba był starym kawalerem.
Bohater był przykładem typowego siedemnastowiecznego Sarmaty, który lubił dużo zjeść i wypić:
„Zawszem mówił, że gorzałka jeno tęgiej głowie służy”.
Na komiczność jego osoby wpływa fakt, iż Sienkiewicz wyostrzył wszystkie niekonwencjonalne cechy charakteru Onufrego. Zagłoba był konfabulantem i megalomanem. Miał przesadnie wysokie mniemanie o sobie oraz swoich zasługach dla kraju. Każde zdarzenie opisywał tak, by przedstawić siebie w jak najlepszym świetle. Często przywłaszczał sobie zasługi innych bohaterów, np. pana Wołodyjowskiego. Zagłoba uwielbiał być w centrum uwagi, był duszą towarzystwa, gadatliwym i mającym ogromne poczucie humoru facecjonistą.
Najgorszą karą dla bohatera była cisza, dlatego gadał „żeby – jak to określa – się para w gębie nie zagrzała i żeby język nie rozmiękł, co się od dłuższego czasu milczenia snadnie przytrafić może”. Zawsze potrafił „rozruszać” sztywne towarzystwo, opowiadając jakąś zabawną anegdotę i zręcznie ją ubarwiając na swoją korzyść. Prawda była wartością względną dla Zagłoby. Nie była tak ciekawa i kolorowa, jak jego historie.
Mimo iż Zagłoba, tak jak reszta przedstawicieli sarmackiej grupy społecznej, cechował się także takimi przymiotami jak lenistwo i kłótliwość, był on jednak szczerym patriotą i potrafił wyjść cało z każdej opresji. Był odważny i miał zamysł organizatorski.
„Zadziwiająca to jest rzecz w istocie – mówił pan Wołodyjowski – że nie masz na świecie takowych terminów, z których by ten człowiek nie potrafił się salwować. Gdzie męstwem i siłą nie poradzi, tam się fortelem wykręci. Inni fantazje tracą, gdy im śmierć nad szyją zawiśnie, albo polecają się Bogu czekając, co się stanie; a on zaraz zaczyna głową pracować i zawsze coś wymyśli. Mężny on w potrzebie bywa jako Achilles, ale woli Ulissesa iść śladem”.
Największy podstęp Zagłoby w „Potopie” to przekonanie Rocha Kowalskiego, że jest jego wujem, upicie mężczyzny i w efekcie uwolnienie więzionych przez niego pułkowników.
Zagłoba był sprytny i przebiegły. Nie było dla niego sytuacji, z której nie potrafiłby wybrnąć. Potrafił przegadać każdą osobę. Do swojego zdania przekonał Sapiehę, króla Jana Kazimierza, Lubomierskiego oraz Zamoyskiego. Z łatwością zyskiwał sobie sympatię nawet najtrudniejszych rozmówców.
Zagłoba miał wiele swoich humorystycznych powiedzonek, które stanowią groteskową część całej „Trylogii” Sienkiewicza. Należą do nich:
„Jak mawiali starożytni: kiedy w brzuchu pusto, w głowie groch z kapustą”; „Już tak widać jest, że kto się o Radziwiłła otrze, ten sobie wytarty kubrak zaraz ozłoci. Łatwiej tu, widzą, o promocję, niż u nas o kwartę gniłek. Wsadzisz rękę w wodę z zamkniętymi oczami i już szczupaka dzierżysz”; „Niech zginę ja i pchły moje!”.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
- Narodziny totalitaryzmu a „Tango” Sławomira Mrożka - opracowanie
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - znaczenie tytułu utworu. Opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - Justyna Bogutówna i Elżbieta Biecka - charakterystyka porównawcza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
- Aleksander Puszkin „Eugeniusz Oniegin” - streszczenie skrótowe
- Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
- Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
- Obraz miasta w literaturze - Maria Konopnicka „Mendel Gdański”. Obraz Warszawy w noweli Konopnickiej
- Dziedzictwo średniowiecza – literatura, rzeźba, malarstwo - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - polemika poety z ideałami romantyzmu
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dzieje Jacka Soplicy - streszczenie
- Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - charakterystyka Johna Keatinga
- Rimbaud „Statek pijany” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw winy w literaturze - opracowanie
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było” - interpretacja i analiza wiersza
- Król Salomon - charakterystyka postaci biblijnej
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - charakterystyka Bohuna
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Cechy dramatu romantycznego w oparciu o „Kordiana” Juliusza Słowackiego
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - historia skarbu w powieści