Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Władysław Podkowiński - twórca obrazu pt.: „Szał uniesień” - bardzo szybko stał się postacią legendarną, polskim artystą przeklętym. Jego bezkompromisowa postawa (chociażby pocięcie omawianego obrazu tuż przed zamknięciem wystawy w „Zachęcie”) zapewniła mu liczne grono wielbicieli, ale bardzo utrudniła funkcjonowanie w społeczeństwie. Podkowiński zmarł bardzo młodo - w wieku 29 lat (1895) - co było wynikiem trudnej sytuacji materialnej i zapalenia płuc.
„Szał uniesień” został ochrzczony przez krytyków pierwszym dziełem polskiego symbolizmu. Dzieło przedstawia nagą rudowłosą kobietę, która przywarła do oszalałego, stającego dęba konia. Jej włosy splatają się z czarną grzywą zwierzęcia, co dodaje obrazowi dynamizmu. Kolorystyka obrazu jest wąska i ogranicza się do czerni i brązów skontrastowanych z bielą ciała kobiety i płomienną barwą jej fryzury. Rozwarstwienie dzieła na sferę jasną (lewa strona) i ciemną (prawa) podkreśla jego dynamiczny, wręcz gwałtowny charakter.
Tytuł jest bardzo adekwatny do tego, co dane jest nam zobaczyć na płótnie. Koń jest umięśniony, jego oczy są wybałuszone, a z pyska toczy się piana. Kobieta wszystkimi siłami próbuje utrzymać się na wierzchowcu, przywiera do niego, jakby tworzyli jedno ciało. Krytycy upatrują w tym nawiązania do mitu o Europie porwanej przez byka, którym był Zeus. Podobnie ma wyglądać sytuacja przedstawionej na obrazie kobiety. Miała ona zostać poniesiona przez zwierzę symbolizujące erotyczną namiętność. Z tego pędu nie może już się wycofać, musi poddać się dominującej nad nią sile. Najwidoczniej jednak nie jest to dla niej problemem, gdyż na jej twarzy maluje się rozkosz.
Dzieło Władysława Podkowińskiego pokazuje drzemiące w człowieku demony. Nieujarzmione popędy, z którymi nie jest w stanie sobie poradzić, a one, pełne nieznanych sił, prowadzą go w ciemne rejony człowieczeństwa. Przecież przedstawiona kobieta wydaje się być zupełnie bezbronna, a jeśli chce zachować życie, musi przywrzeć do konia i podążać obraną przezeń drogą.
Podobne wypracowania do Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
- Zofia Nałkowska „Granica” - Justyna Bogutówna i Elżbieta Biecka - charakterystyka porównawcza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
- Aleksander Puszkin „Eugeniusz Oniegin” - streszczenie skrótowe
- Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
- Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
- Obraz miasta w literaturze - Maria Konopnicka „Mendel Gdański”. Obraz Warszawy w noweli Konopnickiej
- Dziedzictwo średniowiecza – literatura, rzeźba, malarstwo - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - polemika poety z ideałami romantyzmu
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dzieje Jacka Soplicy - streszczenie
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - charakterystyka Johna Keatinga
- Rimbaud „Statek pijany” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw winy w literaturze - opracowanie
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było” - interpretacja i analiza wiersza
- Król Salomon - charakterystyka postaci biblijnej
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - charakterystyka Bohuna
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Cechy dramatu romantycznego w oparciu o „Kordiana” Juliusza Słowackiego
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - historia skarbu w powieści
- Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - „Śluby panieńskie” to utwór o… - uzasadnij swoją odpowiedź