Liryka miłosna - dwudziestolecie międzywojenne (Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Leśmian)
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Dwudziestolecie międzywojenne to krótki okres niezależności Polski – po ponad stu dwudziestu latach zaborów kraj odzyskał wreszcie niepodległość, by po kolejnych nieco ponad dwudziestu utracić ją w wyniku II wojny światowej, a potem znaleźć się pod wpływem Związku Radzieckiego.
Twórcy dwudziestolecia międzywojennego, uwolnieni od konieczności podsycania nastrojów patriotycznych, ochoczo poświęcili się utworom wychwalającym radość życia, piękno świata, tworzeniu przekazu dla wszystkich odbiorców, tych wykształconych oraz tych prostych. Zdumiewające, jak bardzo mało liryki miłosnej znalazło się w tych wierszach. Nie mówiono o uczuciach i miłości, prezentowano fizyczny kontekst cielesności, seksu itd. Julian Tuwim pisał o tym w wierszu „Wiosna – dytyramb”, poświęconym współczesnym bachanaliom, święcie przyrody i wiosny, w czasie którego ludzie oddają się swoim żądzom i zaspokajają najprostsze popędy. Podobnie inni Skamandryci, może nie tak dosadni w opisie tych kwestii, nie poświęcali wiele miejsca lirycznej miłości. Generalnie, nastroje społeczne tego okresu, niepewność, kryzys gospodarczy, widmo zbliżającej się wojny nie sprzyjały takiej twórczości.
Trendowi temu przeciwstawiła się Maria Pawlikowska Jasnorzewska, autorka wierszy o miłości, uczuciach towarzyszących związkowi dwojga ludzi. Jeden z najbardziej znanych utworów, zatytułowany „Miłość”: „Nie widziałam cię już od miesiąca./ I nic. Jestem może bledsza,/ trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,/ lecz widać można żyć bez powietrza!”.
Wyraża on tęsknotę podmiotu lirycznego, kobiety, za obiektem jej miłości. Brak widoku ukochanego to jak życie bez powietrza. W ten sposób autorka oddaje głębię i ważność swoich uczuć.
Twórcą liryki miłosnej o zabarwieniu erotycznym był Bolesław Leśmian, poeta, którego schyłek twórczości przypadł na okres dwudziestolecia międzywojennego, a debiut miał miejsce jeszcze w czasach Młodej Polski. Do najbardziej znanych erotyków Leśmiana należy wiersz „W malinowym chruśniaku”. To utwór opowiadający o miłosnej schadzce. Erotyzm przedstawiony jest tam za pomocą opisu miejsca, atmosfery – dusznej, letniej – jedzenia malin; mężczyzna zjada je wprost z dłoni kobiety. Próżno tu szukać tak dosadnych określeń jak u Tuwima we wspomnianych wyżej utworach, a jednak wiersz Leśmiana aż skrzy się od zmysłowości.
Podobne wypracowania do Liryka miłosna - dwudziestolecie międzywojenne (Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Leśmian)
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ligii
- Powieść historyczna jako gatunek literacki. Cechy powieści historycznej
- Adam Mickiewicz „Dziady”- kompozycja i walory artystyczne „Dziadów” kowieńsko-wileńskich
- Motyw dziecka w literaturze - Motyw sieroty w literaturze. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Pieśń Filaretów” - interpretacja i analiza utworu
- Józef Czechowicz „Na wsi” - interpretacja i analiza wiersza
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Ramzesa XIII jako namiestnika i faraona
- Adam Mickiewicz „Pana Tadeusz” - kim był Napoleon Bonaparte dla Polaków? Odpowiedz na podstawie wybranych fragmentów
- Szlachcic sarmata w „Pamiętnikach” Jana Chryzostoma Paska
- Cyprian Kamil Norwid „Białe kwiaty” - interpretacja i analiza dzieła
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - refleksje po lekturze książki
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - krótkie opracowanie
- Cechy ballady - cechy ballady romantycznej na przykładzie „Króla olch” Goethego i „Romantyczności” Mickiewicza
- Awangarda Krakowska - dokonaj charakterystyki Awangardy Krakowskiej
- Waldemar Łysiak - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Petroniusza
- Narodziny Ateny - Mit o narodzinach Ateny
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - charakterystyka Gustawa
- Marek Hłasko - Konstrukcja świata przedstawionego i interpretacja rzeczywistości w utworach Marka Hłaski
- Bolesław Prus - biografia, życiorys