Émil Zola „Germinal” jako powieść naturalistyczna - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Zamierzeniem Zoli było napisanie całego cyklu powieściowego, który dałby mu okazję do uzmysłowienia czytelnikom własnej koncepcji naturalizmu oraz – związanego z nim – faktu, iż drzemią w ludziach „ludzkie bestie”. Cykl ów nazywa „Rougon-Macquartowie”; „Germinal” jest trzynastą z kolei jego powieścią, powstałą w 1885 roku. Głównym bohaterem „Germinala” jest Stefan Lantier – górnik i socjalista – który przewodniczy strajkowi w kopalni doprowadzając ostatecznie do jej zniszczenia i śmierci wielu ludzi. Naturalizm „Germinala” odbiega dość znacznie od teoretycznych założeń Zoli. Skupmy się jednak na elementach powieści realizujących owe postulaty.
W warstwie tematycznej naturalizm lubował się w przeciętności, wybierał ludzi przynależących społecznie do niższych klas, przyglądał się ich życiu, demaskował brudy i niemoralne motywacje działań uznawanych za godne pochwały. Jednostki opisywane w utworach naturalistycznych były do przesady przeciętne, bez żadnych wyróżniających je, in plus czy in minus, cech charakteru, osobowości. Ponadto kierunek ten uwypuklał biologiczną determinację bohaterów. Są oni przedstawiani jako „ludzkie zwierzęta”, wsłuchane w swój instynkt i rytm ziemi. Ich głównym celem jest przetrwanie, walka o byt poprzez naturalny dobór. To oczywiście tezy zaczerpnięte wprost z teorii ewolucji Charlesa Darwina.
W „Germinalu” górnicy należą do proletariatu, strajkiem rozpoczynają walkę z wyższymi klasami, którą przegrywają z kretesem. Masa jest zbiorowiskiem nijakości. Stefan Lantier wtapia się w ów tłum, przewodniczy buntowi, bierze udział w zwierzęcym pędzie do niszczenia. Zostaje zdegradowany do poziomu bestii ludzkiej. Koleje jego losu wyznacza tłum, instynkt stadny pcha go do działania.
W warstwie leksykalnej i konstrukcyjnej Zola domagał się przede wszystkim obiektywizmu podobnego niewartościującemu opisowi naukowemu. Proza taka zarzucać miała głębię psychologiczną postaci na rzecz opisu ich zachowań (behawioryzm). W kolorystyce naturalizmu dominują szarości i czernie, brudy i zamazane krajobrazy pozbawiające świat przedstawiony jakiejkolwiek atrakcyjności. Lubuje się w trywializmie, patologii, marginesach – dociera tam, gdzie literatura do tej pory bała się zaglądać. Językowo naturalizm pozwala sobie na większą niż chociażby realizm swobodę, autorzy wrzucają do swoich utworów kolokwializmy, wulgaryzmy, język straganiarzy i robotników oraz chłopską gwarę. Kompozycyjnie natomiast prąd ten stawiał zdecydowanie na dialog i opis, a więc epatował nagłą, drastyczną zdarzeniowością albo fundował czytelnikowi długie, pozbawione ciekawych metafor czy wyszukanego języka, statyczne opisy. Porzuca też wszechwiedzącego narratora, starając się przefiltrować świat przez umysł zezwierzęconego bohatera. Tak też dzieje się w „Germinalu”.
Zola tworzy dzieło wielkie, bez wątpienia jedno z najważniejszych w historii literatury zarówno francuskiej, jak i europejskiej czy światowej. Czy „Germinal” byłby takim dziełem, gdyby jego autorowi udało się z chirurgiczną precyzją dokonać operacji wszczepienia teorii w praktykę – trudno orzec. Jedno jest pewne: dzięki naturalizmowi w postaci złagodzonej, jaką są jego literackie wcielenia, powieść i w ogóle literatura zyskały kilka ważnych, innowacyjnych elementów. I jeśli robotnicy chwalą Zolę za obraz rewolucji, a turpiści za pierwszą estetyczną apologię brzydoty, literatura będzie pamiętać go właśnie za owo ożywienie gatunku powieści.
Podobne wypracowania do Émil Zola „Germinal” jako powieść naturalistyczna - opracowanie
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - rola poety i poezji w dramacie romantycznym Krasińskiego
- Izaak Singer - biografia, życiorys
- Andrzej Bursa „Poeta” - interpretacja i analiza utworu
- Czym jest dla mnie rodzina? - Znaczenie rodziny
- Mit o wojnie trojańskiej - streszczenie skrótowe
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”, „Mendel Gdański” Maria Konopnicka - wpływ sytuacji historycznej na losy ludności żydowskiej na terenie Polski. Esej
- Marinizm - wyjaśnienie pojęcia, przedstawiciele, przykłady
- Czy obraz współczesnego świata i rozwój nauki potwierdzają wizję Huxleya zawartą w „Nowym wspaniałym świecie”?
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - opis spotkania z duchem Bożego Narodzenia
- Witkacy „Matka” - opracowanie dramatu
- Stanisław Barańczak „Garden party” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Antoni Czechow „Kameleon” - bohaterowie. Charakterystyka głównych bohaterów opowiadania Czechowa
- Leopold Staff - biografia. Leopold Staff jako poeta trzech pokoleń
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - bohaterowie „Nad Niemnem” jako przedstawiciele społeczeństwa polskiego po powstaniu styczniowym
- Jacek Podsiadło - biografia, życiorys
- Kultura antyczna - charakterystyka ogólna
- Ocena inteligencji w „Weselu” - Stanisław Wyspiański „Wesele”
- Witkacy „Do przyjaciół gówniarzy” - interpretacja utworu
- Charakterystyka Ralfa - „Władca much” William Golding
- Gustav Dore „Walka Jakuba z aniołem” - opis obrazu, interpretacja