Tadeusz Makowski „Dwaj mali przyjaciele” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Dwaj mali przyjaciele” Tadeusza Makowskiego pochodzą z 1929 roku. Obraz należy do serii obrazów artysty, na których pojawiają się dzieci. W latach 30. w twórczości Makowskiego pojawiła tendencja ekspresjonistyczna. Miało to związek z jego kontaktami m.in. z Marcelem Gromairem, Edouardem Georgem czy Julesem Pascinem. Artysta wspólnie z nimi organizował wystawy obrazów, przez co nawiązał z malarzami bliskie kontakty. Zaowocowało to radykalnym uproszczeniem kształtów na jego obrazach oraz stosowaniem figur geometrycznych takich jak trójkąty, walce, stożki.
Linie kształtów stały się mocne i wyraziste. Zmianie uległa także gama kolorystyczna jego płócien – zaczęły przeważać na nich odcienie ziemi, przede wszystkim brązów, szarości i czerwieni. Makowski wprowadził także charakterystyczne dla ekspresjonizmu ciekawe efekty świetlne, które ożywiały dość ponurą kolorystykę obrazów, jarzącymi się teraz snopami światła. Prostota i geometryzacja postaci to również wyraz fascynacji artysty myślą filozoficzną oraz malarstwem Henriego Rousseau.
Na pierwszym planie dzieła „Dwaj mali przyjaciele” widnieją dwie dziecięce postacie. Przypominają wystrugane z drewna kukiełki zbudowane z geometrycznych kształtów. Zabieg geometryzacji dzieci może symbolizować ich uprzedmiotowienie. Dziecko wyglądające jak zabawka, to popularny motyw w twórczości malarskiej Makowskiego. Chłopcy ubrani są w szpiczaste czapeczki, maja płaskie twarze, zamiast oczu – czarne punkciki. Zwraca uwagę uproszczenie formy i kompozycji, dążenie do maksymalnej prostoty i uzyskania tym samym wyrazistości. Na obrazie dostrzec można fascynację malarza kubizmem. Tłem dla postaci jest wieżyczka, która wygląda jakby zbudowana była z drewnianych klocków. W kolorystyce dzieła dominują brązy i szarości (szarą bluzę w paski nosi chłopiec po prawej stronie obrazu). Zwraca uwagę gra światłem, które rozjaśnia i dynamizuje brązowe tło obrazu.
Prostymi środkami wyrazu Makowski kreował wizję rzeczywistości groteskowej, teatralnej. Kukiełki na obrazie kojarzą się ze sceną, na której dominują maski i rekwizyty. Dzieci-pierroty obecne na obrazach stanowią figury maskarady i jednocześnie budują atmosferę melancholii, wywołaną poczuciem teatralizacji i sztuczności życia ludzkiego.
Obraz „Dwaj mali przyjaciele” można podziwiać w krakowskim Muzeum Narodowym.
Podobne wypracowania do Tadeusz Makowski „Dwaj mali przyjaciele” - opis obrazu, interpretacja
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - w zamku Balladyny i Kirkora - reportaż
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - motyw pracy - opracowanie
- Monolog Gustwa - znaczenie monologu Gustawa-Pustelnika - „Dziady”
- William Szekspir „Romeo i Julia” a „Romeo i Julia” Baza Luhrmanna - książka a film - porównanie i opis
- George Byron „Giaur” - charakterystyka Giaura
- Krzysztof Kamil Baczyński „Modlitwa do Bogarodzicy” - interpretacja i analiza utworu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - „Balladyna” jako dramat o namiętności i zbrodni. Opracowanie
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - artyzm
- Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - Obraz rodziny w „Moralności Pani Dulskiej”. Opis
- Opowiadanie o powstaniu świata
- Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi” - Sierotka Marysia poznaje królową Tatrę - opis
- Rola artysty w literaturze - polemika między Elizą Orzeszkową i Stanisławem Przybyszewskim. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty literackie
- Julian Tuwim „Rzecz Czarnoleska” - interpretacja i analiza wiersza
- Intuicjonizm w literaturze Młodej Polski
- Juliusz Słowacki na emigracji - kontekst historyczny i biograficzny. Dzieła i podróże
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - charakterystyka Nel
- Bohaterowie „Siłaczki” Stefana Żeromskiego - odnoszą sukces czy ponoszą porażkę? Rozprawka
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Bylicy
- „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska świadectwem obyczajów w epoce baroku