Rimbaud - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Rimbaud to „przeklęte dziecię” paryskiej cyganerii, twórca zupełnie nowej jakości wyrazu poetyckiego, jakim była synestezja. Prekursor nadrealizmu. Jeden z najbarwniejszych twórców literatury francuskiej.
Przychodzi na świat w Charleville, w niewielkiej wiosce na północy Francji, w 1854 r. Kiedy Artur ma 6 lat, rodzinę opuszcza jego ojciec, kapitan Fryderyk Rimbaud, i cały ciężar prowadzenia domu oraz wychowywania dzieci spada na barki jego matki. Niezwykle surowa, a zarazem religijna, kobieta w sposób szczególny kształtuje osobowość Artura. Zapewne z tego samego powodu zacznie on w przyszłości tęsknić za większą swobodą. Tymczasem chłopiec uczęszcza do szkoły średniej w Charleville, gdzie daje się poznać jako wybitny uczeń oraz zaprzyjaźnia się z wywierającym na niego olbrzymi wpływ, młodym nauczycielem Izambardem. Placówkę opuszcza w wieku 16 lat i tym samym kończy swoją formalną edukację .W tym samym czasie wybucha wojna francusko-pruska. Na czas nauki w Charleville przypada także debiut Rimbauda. Młodzieńcze utwory Artura, napisane w wieku zaledwie 15 lat w stylu parnasistowskim do tej pory uznawane są za perłę literatury francuskiej. Sam artysta wyraźnie się ich wyprze na późniejszym etapie swej literackiej aktywności.
W 1870 r. Artur po raz pierwszy ucieka z domu. Skłonność do włóczęgostwa po kraju stanie się już jego nałogiem. Po raz pierwszy chłopaka odnajdzie i sprowadzi do domu wspomniany już Izambard. Prawdopodobnie podczas jednej z takich ucieczek i przebywania wśród paryskiej komuny został brutalnie zgwałcony. Te mroczne doświadczenia oraz zachłyśnięcie się swobodą dekadenckiego życia diametralnie zmieniają ułożonego dotąd chłopca. Stopniowo wzorowy uczeń zamienia się w obszarpanego abnegata palącego fajkę i wszczynającego burdy w miejscowych barach. W tym okresie kształtuje się oryginalna pisarska osobowość Rimbauda. O ile wcześniej szukał klasycznej harmonii, tak teraz wyraźnie łączy niekonwencjonalny sposób życia z misją poetycką. Dla Rimbauda przywilej wypowiadania się za pomocą poezji jest formą mistyki, dlatego też – jego zdaniem – twórca nie może podlegać przyziemnym ograniczeniom i konwenansom. Poezja nie jest celem samym w sobie, ale ma pozwalać na głębsze doznanie świata, na lepsze jego poznanie. Twórca to medium, pośrednik między rzeczywistością poznawalną zmysłami a tą pełniejszą, dostępną tylko wybranym. Wrogiem artysty jest spętane ciasnymi konwenansami mieszczańskie środowisko.
W 1871 r. Artur przybywa do Paryża na zaproszenie Paula Verlain'a. Początkowo mieszka w willi Verlaine'a z jego żoną i teściami, jednak sposób bycia obszarpanego poety zbytnio szokował gospodarzy. Obu pisarzy połączy nie tylko przyjaźń, ale także homoseksualna miłość. Para eksperymentowała z narkotykami, urządzała suto zakrapiane orgie i wywoływała wiele skandali towarzyskich. Wszystko to działo się w ramach mistycznego pojmowania pisania, które Artur chciał wyrażać wszystkimi zmysłami. W tym okresie powstają najlepsze teksty Rimbauda, przepełnione mrocznymi wizjami, nasycone symboliką oraz ujęte w niebagatelnej formie bliskiej zapisowi automatycznemu zostają wydane w postaci tomów: „Sezon w piekle” (1973), „Iluminacje” (1874). Sami kochankowie kochają się i nienawidzą. Podczas pobytu w Belgii w 1873 r. Rimbaud zostanie postrzelony przez zazdrosnego Verlaine'a, który nie chciał, aby młodszy poeta go opuścił. Ostatecznie Verlaine na dwa lata trafia do więzienia, a Rimbaud wraca w swe rodzinne strony.
W wieku zaledwie 20 lat poeta zamilknie. Będzie teraz podróżował po Europie, Afryce, Azji. W 1876 zaciągnie się do armii holenderskiej, z której zdezerteruje i ukryje się we Francji. W latach 80. będzie handlował bronią w Abisynii.
Umiera przedwcześnie, w wieku 37 lat. Po amputacji prawej nogi przegrywa nierówną walkę z nowotworem kolana.
Podobne wypracowania do Rimbaud - biografia, życiorys
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Bylicy
- „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska świadectwem obyczajów w epoce baroku
- Maria Konopnicka - biografia, życiorys
- Albert Camus „Dżuma” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa” - symbolizm w „Małej apokalipsie”
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej” - interpretacja i analiza wiersza
- Dante Alighieri - biografia życiorys
- Motyw ojca w literaturze - opracowanie w oparciu o „Przypowieść o Synu Marnotrawnym” i inne teksty literackie
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - nihilizm Borowskiego oraz jego polemika z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim
- Adam Mickiewicz „[***] Polały się łzy...” - interpretacja i opracowanie
- Jan Chrzciciel - biografia, życiorys
- Tadeusz Różewicz „Jak dobrze” - interpretacja i analiza wiersza
- Emil Zola „Germinal” - opracowanie
- Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” - opis Zielonego Wzgórza
- Napisz list do kolegi/koleżanki, w którym zachęcisz go/ją do przeczytania „Kłamczuchy”
- Impresjonizm, ekspresjonizm, realizm - porównanie technik modernistycznych
- Mit o Dedalu i Ikarze - charakterystyka Dedala
- Jarosław Iwaszkiewicz „Matka Joanna od aniołów” - opracowanie
- Charles Baudelaire - wiersze. Twórczość Baudelaire'a - charakterystyka
- Paweł Huelle - biografia, życiorys