Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - streszczenie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Epilog Pana Tadeusza rozpoczyna się od zadumy nad sytuacją polskich emigrantów, jaka panuje na obczyźnie: kłótnie, spóźnione zamiary i żale. Autor wyraża swój żal, że wraz z innymi uciekł z kraju w najtrudniejszym dla niego momencie, że emigranci nie potrafią utrzymać jedności i solidarności ze sobą (co częściowo można tłumaczyć tym, że nie są mile widziani w krajach sąsiedzkich).
Dalej autor mówi o tym, że celowo ominą w swoim dziele temat trudnej sytuacji w kraju, a zamiast tego przedstawił obraz ojczyzny z lat swojego dzieciństwa. Tłumaczy się tym, że spoglądając ku teraźniejszym problemom swojej ojczyzny, załamuje ręce, nie ma odwagi myśleć o krwi, która się przelewa w kraju, o wolności, która przeminęła. Przedstawia siebie i swoje pokolenie jako pogrążone w żałobie nad ojczyzną.
Poeta utożsamia ojczyznę z matką, z bólem przyznaje, że właśnie jako naród złożyliśmy ją w grobie, stąd brak siły i gotowości, by o tym mówić.
Poeta wyraża także nadzieję, że kiedyś ustaną walki w ojczyźnie, że odzyska ona niepodległość i wolność, że jej granice wrócą do dawnych kształtów, a wtedy, gdy Polacy będą mogli odłożyć oręż, zechcą słuchać pieśni o tym, jak się żyło dawniej w ojczyźnie – zechcą zapłakać nad jej losami i odnaleźć na kartach pieśni wzorce kultury i obyczajowości.
Mickiewicz znów powraca myślą do kraju lat dziecinnych, opisuje go jako sielską krainę, pełną optymizmu i nadziei na przyszłość, wolną i beztroską. Ciasną, ale swoją: cała przyroda, dobytek należały do Polaków i nikt im tego nie odbierał siłą.
Porównując swój kraj do kraju sąsiadów, u których przyszło schronić się emigrantom, dochodzi do wniosku, że inne narody nie dorównują nam w odwadze, wierności i przywiązaniu do tradycji.
Dalej mówi poeta o tym, że do napisania dzieła wykorzystał również opowieści swych przyjaciół, którzy również tęsknili za ojczyzną i wspominali lata jej świetności. Przywołuje też legendę o chłopcu, który z piór zrzucanych mu przez ptaki zrobił sobie skrzydła i wrócił do swoich bliskich. Wyraża tym samym nadzieję, że i on, a z nim wszyscy emigranci, doczekają czasów powrotu do niepodległego kraju.
Mickiewicz pragnie, by jego dzieło było dostępne każdemu, by znalazło się w każdym polskim domu.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - streszczenie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - „Panny z Wilka” jako polemika z „W poszukiwaniu straconego czasu” Prousta
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - recenzja książki
- Motyw kochanków w literaturze - opracowanie
- Rembrandt „Ofiara Abrahama” - interpretacja, opis obrazu
- Bolesław Leśmian „W malinowym chruśniaku” - interpretacja i analiza wiersza
- Biblia - „Przypowieść o domu na skale” - interpretacja, opracowanie przypowieści
- Midas - mit o królu Midasie. Krótkie streszczenie i problematyka mitu
- Milan Kundera - biografia, życiorys
- Adam Zagajewski „Jechać do Lwowa” - recenzja tomiku
- Adaś Niezgódka - charakterystyka. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
- Romantyzm w Rosji - Specyfika rosyjskiego romantyzmu. Przedstawiciele, cechy
- Emma Bovary - portret psychologiczny - Gustaw Flaubert „Pani Bovary”
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - przeżycia chłopców w nawiedzonym domu. Opowiadanie na podstawie książki
- Jan Twardowski „Do świętego Franciszka” - interpretacja i analiza
- Sandro Botticelli „Narodziny Wenus” - opis obrazu, interpretacja
- Jan Kochanowski „Serce roście patrząc na te czasy...” - interpretacja i analiza pieśni
- Alfons Mucha „Sąd Parysa” - opis obrazu, interpretacja
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona” - jako utwór o roli poety
- Motyw matki w literaturze - opracowanie
- Cechy powieści młodopolskiej - przedstaw w kontekście utworu „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego i wybranych powieści tego okresu