Jerzy Szaniawski - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Jerzy Szaniawski, znany dramaturg i eseista, miał wszelkie podstawy, aby już w młodości zapoznawać się z największą kulturą i sztuką. Jego dom był otwarty i często gościł takie sławy jak najsłynniejsza polska pisarka okresu realizmu Maria Konopnicka, nowelista Klemens Junosza czy publicysta i polityk Bolesław Wysłouch. Od dziecka Szaniawski miał więc kontakt z wierchuszką inteligencką Polski końca XIX i początków XX wieku. Działo się tak, gdyż jego ojciec pisał artykuły do „Przeglądu Tygodniowego” (jego pełna nazwa to „Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuk Pięknych”), który zamieszczał polemiki, recenzje i artykuły naukowe.
Urodzony w 1886 roku, zakończył podstawową edukację, następnie uczęszczał do gimnazjum w Warszawie. Jednak wbrew przewidywaniom, kolejnym krokiem na drodze jego kształcenia nie były studia humanistyczne, ale przyrodnicze. Przez jakiś czas Szaniawski przebywał w Szwajcarii, a dokładnie w Lozannie. Po powrocie do kraju negatywnie odnosił się do inteligenckiego środowiska Warszawy. Nie chciał brać udziału w spotkaniach, balach czy wieczorkach poetyckich organizowanych przez najbardziej prominentnych członków elity artystycznej stolicy.
Mając dwadzieścia sześć lat zadebiutował w czasopiśmie „Kurier Warszawski”. W wieku trzydziestu jeden lat odniósł jeden z najbardziej spektakularnych sukcesów, gdyż jego sztuka „Murzyn” została wystawiona na deskach Teatru Starego. Pierwszoplanową rolę grała tam Irena Solska – popularna aktorka teatralna oraz muza m.in. Leona Wyczółkowskiego i Witkacego. Od czasu wystawienia sztuki Szaniawski stał się rozchwytywanym dramatopisarzem. Sukces zachęcił go tworzenia nie tylko dramatów – takich jak „Ptak”, „Lekkoduch” czy „Papierowy kochanek” – ale także powieści – „Miłość i rzeczy poważne”. Jego sztuki wystawiane były przez słynny teatr Juliusza Osterwy na Reducie. Coraz bardziej popularny w latach 30., przyciągał najsławniejszych aktorów, np. Kazimierza Junoszę-Stępowskiego oraz uzyskiwał liczne nagrody i wyróżnienia, a także prestiż wśród polskiej śmietanki artystycznej.
W czasie II wojny światowej Szaniawski aktywnie działał w ruchu oporu, a po jej zakończeniu pragnął nadal publikować. Jednak kulturalne wymogi Polski Ludowej sprzeciwiały się twórczości, której duch rozmijał się z socjalistycznym. Jako członek Polskiej Akademii Literatury musiał zadeklarować zorientowanie swojej twórczości na nurt socjalistyczny. Nie uczynił tego, więc została na niego nałożona kara w postaci zakazu drukowania swoich utworów w jakimkolwiek czasopiśmie. Wyjątek stanowił „Przekrój”, w którym jednak pozwolono mu publikować, ale akceptacja ta dotyczyła jedynie cyklu miniatur o profesorze Tutce, które cieszyły się dużą popularnością.
Okres socjalistyczny przeżywał bardzo ciężko. Pragnął odnowić dworek w Zegrzynku, w której to miejscowości się urodził, jednak w wyniku reformy rolnej, która miała miejsce w latach 50., jego ziemia została uszczuplona, a te skrawki, które pozostały, zostały obciążone tak dużymi opłatami, że Szaniawski z trudem się utrzymywał. Aby zarobić na swoje utrzymanie, był zmuszony sprzedawać wyhodowane przez siebie płody rolne. Kiedy represje związane z socjalizmem nieco ustały, Szaniawski próbował wrócić do świetności i napisał kilka sztuk, m.in. „Łuczniczkę”. Dzieła te odniosły umiarkowany sukces, a sam Szaniawski nie miał już szans na znalezienie się na szczycie rankingu dramaturgów polskich.
Kiedy umiera gospodyni i wieloletnia przyjaciółka Szaniawskiego, która pomagała mu utrzymywać dworek w Zegrzynku, aktor podupada na zdrowiu, gdyż sam nie jest w stanie poradzić sobie z posiadłością i niechętnymi sąsiadami. Żeni się co prawda z Anitą Szatkowską, jednak małżeństwo to nie należało do udanych.
Dramatopisarz umarł w 1970 roku, siedem lat później spłonął dworek w Zegrzynku, a wraz z nim liczne nieopublikowane rękopisy Szaniawskiego.
Podobne wypracowania do Jerzy Szaniawski - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Nerona
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - charakterystyka Manolina
- Sposób kreowania bohatera romantycznego w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej
- Maria Krüger „Karolcia” - charakterystyka Karolci
- Władysław Reymont „Chłopi” - życie i obyczaje wsi Lipce. Opis
- Trzy rodzaje duchów - moralność ludowa na przykładzie II części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- „Folwark zwierzęcy” George Orwella - jako powieść-parabola
- Motyw snu w literaturze - opracowanie
- „Don Kichot z La Manczy” - opowiadanie przedstawiające jedną z przygód Don Kichota Miguela de Cervantesa
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona”, „Testament mój” - interpretacja i analiza porównawcza utworów
- George Orwell „Rok 1984” - „Rok 1984” jako antyutopia. Opracowanie
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka porównawcza Andrzeja Radka i Marcina Borowicza
- Edvard Munch „Taniec życia” - interpretacja, opis obrazu
- Tadeusz Gajcy „Wczorajszemu” - interpretacja i analiza utworu
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - moja ocena powieści
- Olga Tokarczuk - biografia, życiorys
- Jan Kasprowicz „Z chałupy” - realizm i naturalizm w wierszu. Opracowanie
- Marek Hłasko „Pętla” - opracowanie opowiadania
- Porównanie Edypa i Makbeta - motywacje, decyzje i ich skutki
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie