Modernistyczny wyraz cyklu sonetów - Jan Kasprowicz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” - impresjonizm, symbolizm
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Cykl czterech sonetów pt.: „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” zapowiada kolejny, po zachwycie naturalizmem i realizmem, etap w twórczości Kasprowicza – okres pełen buntu, poszukiwań, nowatorskich rozwiązań – etap fascynacji modernizmem europejskim. Poeta czerpie pełnymi garściami z nowatorskich odkryć symbolistów, ekspresjonistów, katastrofistów oraz impresjonistów. Echa tych „izmów” będą obecne aż do kolejnego przełomu w jego twórczości – zachwytu franciszkanizmem.
Sonety z 1898 r. stanowią jedną z najlepszych w naszej literaturze realizacji poetyki impresjonizmu i symbolizmu. Tytułowe Ciemne Smreczyny to dolina w Tatrach Słowackich. Wiersze ukazują górski pejzaż uchwycony w różnych impresjach (wrażeniach). Poeta stara się na każdym kroku oddziaływać na nasze zmysły, stosuje synestezje, onomatopeje, personifikacje, złożone epitety. Mamy nieodparte wrażenie, że znajdujemy się w tatrzańskim zaciszu, widzimy błękitne niebo spowite złotymi promieniami słońca, spokojnie stojące „pawiookie” stawy czy gęste trawy. Naszą uwagę przykuwa jednak „pąsowy” krzak dzikiej róży, który tuli się do zimnej skały, jak gdyby lękał się czegoś, „samotny, senny, zadumany”, obok niego „spoczywa” zaś próchniejąca limba.
Słońce zaczyna co raz mocniej przygrzewać, oświetla granity, słychać plusk wody, zauważamy „srebrnolity” wodospad, w powietrzu unosi się gęstsza mgła, a w głuchej gęstwinie tonie truchlejący kwiat, „Do ścian się tuli, jakby we śnie,/ A obok limbę toczą pleśnie”. Obraz staje się coraz bardziej dynamiczny. Słychać tupot pędzącego stada kozic, świst świstaka, widać wznoszące się do lotu ptaki, czujemy zapach ziół, łowimy uchem „echowe grania”, czujemy wilgotną rosę okraszającą liście i cichy powiew wiatru, który zapowiada nadejście burzy. To mistrzowskie uchwycenie nastroju danej chwili jest doskonałym przykładem wpływu impresjonizmu na twórczość Kasprowicza.
Poeta wykorzystuje w sonetach również postulaty symbolistów. Spersonifikowanie krzaku dzikiej róży oraz limba pozwalają odkrywać różne pola semantyczne utworu. Bezbronna, truchlejąca o swe życie, róża może być symbolem bezbronnego człowieka szukającego nieustannie bezpiecznego schronienia w cieniu kogoś silnego. Mając pełną świadomość konieczności i nieuchronności śmierci, próbuje za wszelką cenę jej uniknąć, przedłużyć jeszcze o parę chwil swoją ziemską egzystencję. Los potężnej limby pokazuje, jak bezsensowne są takie poczynania. Nie ma bowiem na świecie rzeczy trwałych, nieśmiertelnych, wszystko przemija, wszystko ciąży ku śmierci, a destrukcyjna siła czasu bezlitośnie odciśnie piętno na każdym stworzeniu. Takie bowiem są prawa natury.
„Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” jest doskonałym przykładem wpływu tendencji modernistycznych na twórczość Jana Kasprowicza, który w mistrzowski sposób przenosi na grunt poezji postulaty zarówno impresjonistów, symbolistów, jak i ekspresjonistów (w swoich hymnach).
Podobne wypracowania do Modernistyczny wyraz cyklu sonetów - Jan Kasprowicz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” - impresjonizm, symbolizm
- Julian Tuwim „Kwiaty polskie” - interpretacja i analiza utworu
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Edka
- Jan Twardowski „Sześć pór roku” - interpretacja i analiza utworu
- Marcel Proust - biografia, życiorys
- Horacy - życie i twórczość
- Adam Mickiewicz „Świtezianka” - charakterystyka Świtezianki
- Fowizm - przedstawiciele - dokonaj krótkiej charakterystyki
- Biblia - Próba Abrahama - opis przeżyć Abrahama
- Mój wolny czas - co można robić w wolnym czasie
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Julian Tuwim „Rzecz Czarnoleska” - analiza porównawcza wierszy. Odwołania do klasycyzmu
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - jak Tomek został piratem i pojawił się na własnym pogrzebie
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - problematyka utworu
- Jarosław Iwaszkiewicz „Sława i chwała” - charakterystyka bohaterów
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - charakterystyka Hrabiego
- Wizerunek matki w literaturze - opracowanie zagadnienia na wybranych przykładach
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka porównawcza Hanki i Jagny
- Żydzi w społeczeństwie polskim - opracowanie tematu w odwołaniu do „Mendla Gdańskiego” Konopnickiej oraz innych utworów pozytywistycznych
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - charakterystyka Sary Crewe
- „Stajesz się zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” - zinterpretuj te słowa i rozwiń temat odwołując się do utworu „Mały Książę”
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - opis wyspy. Czym była wyspa dla grupy przyjaciół?