Julian Tuwim „Kwiaty polskie” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Kwiaty polskie” to poemat dygresyjny, opublikowany przez Juliana Tuwima w 1949 roku. Prace nad utworem poeta rozpoczął na emigracji, najpierw w Brazylii, w 1940 roku, a potem w Stanach Zjednoczonych przez kolejne trzy lata, do 1944 roku. Rozrastający się poemat nigdy właściwie nie został ukończony, Tuwim pisał go także po powrocie do kraju w 1946 roku aż do swojej śmierci siedem lat później. Wersja, jaka ukazała się drukiem, to właściwie pierwsza część utworu.
„Kwiaty polskie” liczą ponad osiem tysięcy wersów, bez wyraźnego podziału na zwrotki oraz bez rymów. Trudno mówić, by w utworze był jeden, typowy podmiot liryczny. To się zmienia, zależnie od formy przyjętej przez autora. Raz jest to typ liryki pośredniej, trzecioosobowej, wszechwiedzącej. Innym razem mamy do czynienia z liryka bezpośrednią. W tych fragmentach podmiot liryczny może być utożsamiany z autorem, bez wątpienia wypowiada jego poglądy. Pisząc „Kwiaty polskie”, Tuwim wskrzesił zapomnianą od lat formę poematu dygresyjnego. Posługiwali się nią poeci romantyczni, w Polsce wielkim mistrzem tego gatunku był Juliusz Słowacki, autor „Beniowskiego”. Poemat dygresyjny to utwór, w którym nie fabuła jest najważniejsza, ale to co znajduje się jakby obok – komentarze, opinie, refleksje. W „Kwiatach polskich” Tuwim prezentuje poglądy na takie kwestie jak patriotyzm, ojczyzna, bieda czy wiara:
„Oszołomiony, wniebowzięty,
Słuchałem w rzymskiej Bazylice
Mszy wstrząsająco niepojętej (…)
W Rio, na szczycie Corcovado
Stoisz kamiennym wielkoludem
Z ramiony rozkrzyżowanymi
W dzień jesteś krzyżem, w nocy – cudem (…)
Ale co więcej i co piękniej:
W ojczyźnie samym: Pochwalony
Sławiły cię co dzień miliony”.
W „Kwiatach polskich” pojawiają się nie tylko tak podniosłe kwestie. Tuwim umieszcza tam obrazki rodzajowe z ulic w Łodzi, gdzie mieszka główny bohater utworu, ogrodnik Ignacy Dziewierski. Równolegle do wątku rodziny ogrodnika opisywane są losy Kazia, który stracił ojca z ręki zięcia Dziewierskiego, Rosjanina, wysłanego do tłumienia strajków w Łodzi. Kazio, jak opisuje Tuwim, został „kolekcjonerem”:
„Węgiel na furze, on za furą
Wróci do domu z pełną czapką
Mąka się z worka sypie dziurą -
i mąki nie pogardzi kapką;
W rynsztoku jabłko, a on cap go!”.
Poeta pochyla się nad ubogim życiem osieroconego chłopca. Biorąc pod uwagę te przykłady, „Kwiaty polskie” zinterpretować można jako próbę podsumowania arystycznego dorobku Juliana Tuwima, jego wizji świata i twórczości a także przekazania pamięci o miejscach, gdzie mieszkał i które odwiedzał.
Podobne wypracowania do Julian Tuwim „Kwiaty polskie” - interpretacja i analiza utworu
- Franz Kafka „Proces” - filozofia egzystencjalna w powieści - opracowanie
- Anna Achmatowa - biografia, życiorys
- Modernizm - Motyw apokalipsy w literaturze i sztuce modernizmu. Opracowanie
- Julian Przyboś „Gmachy” - interpretacja i analiza utworu
- Witkacy „Szewcy” - charakterystyka postaci
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - ponadczasowość powieści Makuszyńskiego
- Motyw rycerza w literaturze - opracowanie
- Ewa Lipska - biografia, życiorys
- Moje hobby - opis
- Rafael Santi „Szkoła ateńska” - interpretacja, opis, analiza obrazu
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Edka
- Jan Twardowski „Sześć pór roku” - interpretacja i analiza utworu
- Marcel Proust - biografia, życiorys
- Horacy - życie i twórczość
- Adam Mickiewicz „Świtezianka” - charakterystyka Świtezianki
- Fowizm - przedstawiciele - dokonaj krótkiej charakterystyki
- Biblia - Próba Abrahama - opis przeżyć Abrahama
- Mój wolny czas - co można robić w wolnym czasie
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Julian Tuwim „Rzecz Czarnoleska” - analiza porównawcza wierszy. Odwołania do klasycyzmu
- Modernistyczny wyraz cyklu sonetów - Jan Kasprowicz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” - impresjonizm, symbolizm