Jan Kasprowicz „Przestałem się wadzić z Bogiem” - interpretacja, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Jana Kasprowicza pt.: „Przestałem się wadzić z Bogiem” już samym tytułem sygnalizuje nam ważkie treści, które zostaną podjęte przez autora. Aby go lepiej zrozumieć, należy pamiętać o wcześniejszej twórczości tego młodopolskiego poety – jego bluźnierczych hymnach, oskarżeniach rzucanych pod adresem Boga, zarzutach, że stworzył zło, że opuścił człowieka, pozostawił go na pastwę losu, że mści się na nim za swoją pomyłkę.
Po tych gwałtownych, buntowniczych utworach przychodzi czas refleksji. Poeta dojrzewa do pojęcia prawdy o ogromie Boskiej mądrości, o trudnym cierpieniu prowadzącym do wyzwolenia i miłości. Takim utworem rozrachunkowym jest właśnie wiersz „Przestałem się wadzić z Bogiem”. Na wstępie Kasprowicz tłumaczy, co było przyczyną tych sprzeczek – „zrodziła je ludzka niedola/ na którą nie ma już rady” – powiada. Opisuje swoje uczucia, młodzieńczy bunt, tlący się nieustannie w jego sercu. Niezgoda na świat, na ludzką krzywdę, na człowieczą nędzę wzbudzała w nim tak wielki żal, złość, niewymowny smutek i rozdrażnienie, że był o krok od zuchwałego bluźnierstwa. Dzisiaj nie czuje najmniejszej skruchy, wie, że ta niezgoda na cierpienie płynęła z głębi czystego serca, które nie mogło znieść niesprawiedliwości.
Uznaje swoje prawo do błędnych ocen rzeczywistości, szukania własnej drogi, bo przecież „korzystał z prawa wojującego człowieka”. Doświadczenia zdobyte przez lata nauczyły go pokory, patrzenia na rzeczy obiektywnie, ujarzmienia gwałtownych emocji. Rozumie już, dlaczego Bóg nie szedł naprzeciw mu w całym swoim rynsztunku, a siedział spokojnie na swym niebiańskim tronie i z pobłażliwym uśmiechem spoglądał na jego bezsensowne miotanie się. Dzisiaj niesie walczącym pokój, ma jednak wciąż nadzieję, że na dnie jego spokoju „żar świętej wojny tleje”, iż ten bunt wobec niesprawiedliwości świata wybuchnie w odpowiednim czasie i będzie skierowany we właściwą stronę.
Utwór składa się z kilkunastu wersów podzielonych na trzynaście czterowersowych części, przeważają strofy ośmiosylabowe. Jest to typ liryki wyznaniowej, refleksyjnej. Podmiot liryczny ujawnia się, kontekst biograficzny pozwala go utożsamiać z samym autorem. Brak w wierszu wyszukanych środków stylistycznych, spotkamy jednak liczne epitety np.: „wojujący człowiek”, „cicha nadzieja” czy metafory np. „żar świętej wojny”, „popiół mej kuźni”.
Podobne wypracowania do Jan Kasprowicz „Przestałem się wadzić z Bogiem” - interpretacja, opracowanie
- Jan Kochanowski „Pieśń XII” („Nie masz i po drugi raz nie masz wątpliwości”) - interpretacja i analiza pieśni
- Michel de Montaigne - biografia, życiorys
- Stefan Żeromski „Doktor Piotr” - opracowanie, interpretacja opowiadania
- Stanisław Dygat - biografia, życiorys
- Janosik - historia Janosika. Charakterystyka Janosika
- „Kordian” Juliusza Słowackiego - konflikt pokoleń
- Julian Tuwim - interpretacja, opracowanie wierszy. Ewolucja twórczości Tuwima - omówienie
- Opis mojego domu
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - charakterystyka Santiago
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - Kategorie więźniów i układy w łagrze opisane w „Innym świecie”
- Bolesław Prus „Emancypantki” - opracowanie powieści
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - charakterystyka rodziny Mostowiaków
- Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem” - portret Bilba Bagginsa i cechy osobowości, które pozwoliły mu przetrwać niebezpieczne przygody
- Renesans i barok - dwie epoki i dwie wizje świata (toposy, metafory i obrazy)
- Denis Diderot - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Jan Kazimierz - opis
- Motyw zdrady w literaturze - opracowanie
- Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - charakterystyka Ciamciary
- Juliusz Słowacki „Sowiński w okopach Woli” - interpretacja i analiza wiersza
- Francois Boucher „Śniadanie” - opis obrazu, interpretacja