Francois Boucher „Śniadanie” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Śniadanie” Francois Bouchera pochodzi z 1739 roku i należy do gatunku tzw. alegorii rodzajowych. Obraz jest również kwintesencją stylu rokoko, którego Boucher był wybitnym przedstawicielem.
Artysta tematem swego dzieła czyni poranne rodzinne śniadanie. Wszystkie osoby na obrazie skupione są przy małym, drewnianym stoliku zastawionym białym serwisem do herbaty. Po jego lewej stronie siedzi kobieta w ciemnej sukience, trzymająca na kolanach małą dziewczynkę, którą karmi łyżeczką. Nad nią stoi mężczyzna ubrany w szary frak, w dłoni trzymający srebrny dzbanek z herbatą. Po prawej stronie widzimy kobietę ubraną w białą suknię i czerwoną narzutkę, która spogląda w stronę drugiego dziecka, siedzącego nieopodal jej stóp. Dziecko (prawdopodobnie chłopiec) trzyma w rękach zabawki: małego konika, lalkę i wiklinowy koszyczek. Tłem dla tej sceny są bogato zdobione wnętrza pokoju, w tle widać między innymi dwa pozłacane secesyjne świeczniki, półkę z bibelotami, wysokie okno. Kolorystyka obrazu jest zróżnicowana, lecz mało intensywna, kolory wydają się lekko przydymione. Obraz wywołuje u widza poczucie rodzinnej intymności.
Obrazy takie jak „Śniadanie” pokazują wybitny talent malarza do utrwalania na płótnie tematyki rodzajowej. Artysta często wykorzystywał swoją żonę i dzieci jako modeli do swych dzieł. Prawdopodobnie tak stało się także w przypadku „Śniadania”. Być może dlatego z obrazu tchnie naturalność i rodzinna miłość – artysta czuł to również w życiu osobistym. Sceny rodzajowe z takim pietyzmem malowane przez Bouchera kontrastują z pozostałą częścią jego twórczości, przede wszystkim ze słynnym, kontrowersyjnym cyklem przedstawiającym odaliski. To właśnie obrazy o tej tematyce ściągnęły na malarza zarzuty o niemoralne prowadzenie się oraz propagowanie rozwiązłości. Do tych obrazów również często pozowała mu żona, którą paryska opinia publiczna oskarżyła o prostytuowanie się. Dwa zupełnie różne oblicza artysty świadczą o złożoności jego twórczości i charakteru, wskazują również na wszechstronność artystyczną malarza.
Podobne wypracowania do Francois Boucher „Śniadanie” - opis obrazu, interpretacja
- Jan Kasprowicz „Przestałem się wadzić z Bogiem” - interpretacja, opracowanie
- Bolesław Prus „Emancypantki” - opracowanie powieści
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - charakterystyka rodziny Mostowiaków
- Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem” - portret Bilba Bagginsa i cechy osobowości, które pozwoliły mu przetrwać niebezpieczne przygody
- Renesans i barok - dwie epoki i dwie wizje świata (toposy, metafory i obrazy)
- Denis Diderot - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Jan Kazimierz - opis
- Motyw zdrady w literaturze - opracowanie
- Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - charakterystyka Ciamciary
- Juliusz Słowacki „Sowiński w okopach Woli” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Marii Rzepy
- Rimbaud „Statek pijany” jako manifest wolności - opracowanie
- Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą...” - podmiot liryczny w wierszu. Charakterystyka
- Julian Przyboś - biografia, życiorys
- „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego a „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – podobieństwa i różnice
- Przenośnia - co to jest przenośnia? Przykłady, definicja, rodzaje
- Ernest Hemingway „Pożegnanie z bronią” - opracowanie, interpretacja
- Krzysztof Kamil Baczyński „Z lasu” - katastrofizm w wierszu Baczyńskiego
- Średniowieczne wzorce osobowe – zdezaktualizowane czy wciąż aktualne? Rozprawka
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - humor w utworze niewesołym