Bolesław Prus „Katarynka” - przedstaw znaczenie punktu kulminacyjnego w noweli „Katarynka”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Nowela, jako gatunek literacki, posiada swoje charakterystyczne cechy. Są to: zwarta, jednowątkowa akcja, ograniczenie luźnych epizodów, komentarzy i opinii narratora, drugoplanowych postaci oraz opisów przyrody. W noweli zazwyczaj wyraźnie zaznaczony jest punkt kulminacyjny oraz puenta (pointa).
Punkt kulminacyjny to wydarzenie w utworze, które ma istotny wpływ na całą fabułę oraz zachowanie głównego bohatera. W punkcie kulminacyjnym zbiegają się wszystkie wątki noweli, ujawniają się siły działające oraz cel ich zbiegów. Punkt kulminacyjny poprzedza zazwyczaj bezpośrednie rozwiązanie akcji. Jest to moment najwyższego napięcia w utworze (definicja: Popławska Anna, „Słownik motywów literackich”).
W „Katarynce” Bolesława Prusa punktem kulminacyjnym jest koncert kataryniarza na podwórzu adwokata Tomasza. Jest to moment, w którym losy głównego bohatera i niewidomej dziewczynki splatają się i wzajemnie na siebie wpływają.
Pan Tomasz, emerytowany prawnik ubóstwiał sztukę, szczególnie malarstwo i muzykę. Był człowiekiem spokojnym, łagodnym i cichym. Mieszkał w przepięknej posiadłości. Był starym kawalerem. Pracując w gabinecie często obserwował małą dziewczynkę mieszkającą w budynku naprzeciwko. Dziecko nie zachowywało się jak jego rówieśnicy, nie było wesołe, pełne życia, ruchliwe. Dziewczynka sprawiała wrażenie smutnej i zamyślonej. Całe dnie spędzała w swoim pokoju przy oknie. Z czasem pan Tomasz dowiedział się, że mała w wieku sześciu lat zapadła na nieznaną chorobą, która odebrała jej wzrok.
Głównego bohatera, z natury opanowanego człowieka, wprowadzała w furię jedna rzecz - dźwięki katarynki. Uważał, że jest to zbrodnia dla prawdziwej muzyki. Słysząc grający instrument wpadał w szał, krzyczał, biegał i przeklinał.
Pewnego dnia, adwokat pochłonięty pracą zapomniał pouczyć nowo przyjętego stróża o zakazie nie wpuszczania na teren posiadłości kataryniarza. Słysząc rozbrzmiewające dźwięki wydobywające się ze zdezelowanej katarynki pan Tomasz rzucił się do okna, by zwymyślać kataryniarza. W tym momencie w noweli nastąpił punkt kulminacyjny. Rozwścieczony adwokat stanąwszy przy oknie zobaczył swoją małą sąsiadkę uradowaną jak nigdy. Dziewczynka pobudzona rytmem melodii granej przez ulicznego muzyka tańczyła, podskakiwała i płakała. Muzyka uszczęśliwiała niewidomą dziewczynkę: „Blada jej twarz zarumieniła się, usta śmiały się, a pomimo to z zastygłych oczu płynęły łzy jak grad”.
Widząc radość dziecka, pan Tomasz zapomniał o swojej niechęci do muzyki płynącej z katarynki. W znienawidzonym instrumencie dostrzegł „lekarstwo na duszę” dla małej. Zapłacił kataryniarzowi, by ten przychodził codziennie na jego podwórko i grał dla jego małej sąsiadki. W głównym bohaterze nastąpiła wewnętrzna przemiana. W muzyce przestała się liczyć czysta melodia i przepiękne dźwięki, a ich moc sprawcza. Instrument muzyczny połączył losy dójki bohaterów noweli. Uszczęśliwił małą dziewczynkę i odmienił nastawienie adwokata do sztuki i starej katarynki. Gdyby nie nienawiść pana Tomasza od najmłodszych lat do fałszywych dźwięków katarynki, mężczyzna nigdy nie odkryłby, jak melodie wydobywające się z instrumentu wpływają na zachowanie dziewczynki. W punkcie kulminacyjnym poznaliśmy cel autora, który od początku noweli zapoznawał czytelnika z osobowością i dziwactwami głównego bohatera oraz naturą małej dziewczynki.
Podobne wypracowania do Bolesław Prus „Katarynka” - przedstaw znaczenie punktu kulminacyjnego w noweli „Katarynka”
- Średniowiecze - „Epoka krzyża i miecza” - wyjaśnij to określenie
- Bolesław Leśmian „Bałwan ze śniegu” - interpretacja i analiza wiersza
- Ból po stracie córki w twórczości Kochanowskiego i Broniewskiego - opracowanie zagadnienia
- Cyprian Kamil Norwid „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Fortepian Chopina” - Hołd złożony wielkim Polakom w wierszach Norwida
- Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” - opis najciekawszej przygody
- William Szekspir „Makbet” - Makbet jako władca i tyran - rozprawka
- Jan Kochanowski „Tren XIX”, Bolesław Leśmian „Urszula Kochanowska” - interpretacja i analiza porównawcza
- Franciszek Karpiński „Laura i Filon” jako sielanka sentymentalna. Cechy sielanki
- Maria Dąbrowska „Marcin Kozera” - opracowanie, problematyka
- Zbigniew Herbert „Tamaryszek” - interpretacja i analiza wiersza
- „Granica” jako powieść społeczno-obyczajowa - Zofia Nałkowska „Granica”
- Kordian jako bohater werteryczny. Scharakteryzuj
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - obraz komunizmu i rewolucji w powieści
- Stefan Żeromski „Wiatr od morza” - opracowanie
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka środowiska klerykowskiego
- Motyw buntu - Bunt w literaturze - przykłady, opracowanie
- Zbigniew Herbert „Wilk i owieczka” - interpretacja i analiza utworu
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - „Nowy wspaniały świat” jako przykład wizji przyszłości w literaturze science-fiction
- Ryszard Kapuściński „Heban” - recenzja książki
- Włodzimierz Tetmajer „Dworek w Bronowicach” - opis obrazu, interpretacja