Obraz, rola i znaczenie przyrody w utworach romantycznych - w oparciu o wybrane utwory
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Romantyzm, jak żadna inna epoka, wyniosła na piedestał przyrodę i naturę. Praktycznie wszystkie ważniejsze dzieła tej epoki kładą duży nacisk na obecność przyrody w życiu człowieka (w tym przypadku bohatera romantycznego), który znajduje ukojenie jedynie w jej słodkim cieniu. Już Johann Wolfgang Goethe w swoim najsłynniejszym dziele – „Cierpieniach młodego Wertera” podkreśla, jak wielkim skarbem dla serca człowieka jest natura.
Tytułowy bohater tej powieści epistolarnej to młody Werter – nieszczęśliwie zakochany, cierpiący na Weltschmerz (ból istnienia), nie mogący pogodzić się z zastanym systemem społecznym. Izoluje się od ludzi, ucieka na łono przyrody, aby tam odetchnąć. Czasami wykonuje szkice drzew, czy pejzaży, które przypadły mu do serca. Przyroda jest tutaj skontrastowana z postępem cywilizacyjnym. Natura to to, co pierwotne, czego jeszcze cywilizacja w swojej zaborczości nie zagarnęła. To oaza spokoju, miejsce, gdzie można być choć przez chwilę szczęśliwym i można zapomnieć wszystkich problemach. Przyroda jest jednocześnie obiektywnym obserwatorem zdarzeń i najlepszym przyjacielem głównego bohatera.
Innym, choć też bardzo reprezentatywnym przykładem jest obraz przyrody w „Balladach i romansach”...
Podobne wypracowania
- Henryk Sienkiewicz „Sachem” - bohaterowie. Charakterystyka
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - opracowanie książki
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - bohaterowie. Charakterystyka
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - bohaterowie. Charakterystyka
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - bohaterowie. Charakterystyka
- Bolesław Prus „Katarynka” - opracowanie noweli
- Teresa Torańska – biografia, życiorys
- Zenon Ziembiewicz - oskarżenie. Mowa oskarżycielską na proces Ziembiewicza - Zofia Nałkowska „Granica”
- Andrzej Pilipiuk – biografia, życiorys
- Obraz i rola przyrody w „Sonetach krymskich” A. Mickiewicza
- Józef Bedier „Dzieje Tristana i Izoldy” - problematyka utworu
- Jednostka wobec zbiorowości – rozważ problem odwołując się do literatury dwu wybranych epok
- Miłość - siła destrukcyjna czy wartość nadająca sens życiu człowieka? Wypracowanie
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - opracowanie książki
- Frances Burnett „Tajemniczy ogród” - recenzja książki
- Czy chciałbyś być uczniem Akademii Pana Kleksa? Wypracowanie
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Elizy
- Tristan i Izolda: winni czy niewinni? Rozprawka
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Walerego
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Marianny