Schopenhaueryzm - charakterystyka. Artur Schopenhauer i jego filozofia
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Arthur Schopenhauer pochodził z domu zamożnego pruskiego bankiera i początkowo był kształcony przez swego ojca tak, by przejąć po nim rodzinny interes. Po jego śmierci młody intelektualista rozpoczął jednak studia na wydziale filozoficznym w Getyndze, gdzie doktoryzował się w 1813 roku. Niedługo później udał się w podróż turystyczną po całej Europie, w czasie której, w 1819 roku, ukończył kluczowe dla swojego systemu filozoficznego dzieło - „Świat jako wola i wyobrażenie” - przetłumaczone na język polski dopiero pod koniec XX wieku. W 1820 roku otrzymał propozycję prowadzenia wykładów na uniwersytecie w Berlinie, jednak zostały one zbojkotowane przez zwolenników Hegla, wobec którego poglądów Schopenhauer stał w zdecydowanej opozycji.
Fascynowała go natomiast filozofia Kanta i jego teoria poznania, wprowadził do niej jednak znaczące modyfikacje. Zachował przekonanie o niemożności dotarcia do „istoty bytu” ani na drodze poznania zmysłowego, ani racjonalnego, te bowiem spełniają jedynie funkcję systematyzującą wobec docierających do nad bodźców i kreują pewnego rodzaju iluzję prawdziwego świata opartą na pewnych strukturach nazwanych później fenomenami. W przeciwieństwie do swego mistrza Schopenhauer stwierdził jednak, że poznanie „rzeczy samej w sobie” jest możliwe, jeśli przyjmiemy, że jest nią sam człowiek jako zjawisko pozostające zarówno podmiotem poznającym (a przez to ograniczonym własnym poznaniem), jak i przedmiotem poznania, co umożliwia zdobycie przez niego samowiedzy. W ten sposób dokonał swoistej rewolucji w układzie wszechświata, odtąd bowiem to nie człowiek funkcjonował w czasie i przestrzeni, ale czas i przestrzeń w człowieku, który stał się warunkiem wszelkich zjawisk.
Takie konkluzje były w dużej mierze zainspirowane rozwiązaniami wprowadzanymi przez systemy filozoficzno-religijne Indii, do których Schopenhauer podróżował w czasie swoich sześcioletnich wakacji. To one legły u podstaw rozprawy „Świat jako wola i wyobrażenie”, w której Schopenhauer zamieścił stwierdzenie, iż rzeczywistość postrzegana przez nasze zmysły i intelekt nie istnieje realnie, pozostaje bowiem jedynie wytworem wyobrażeń poznającego. Nicią łączącą owe wyobrażenia z rzeczywistością empiryczną jest natomiast świadomość, tę zaś konstytuuje wola. Nie prowadzi ona do obiektywnego poznania bytu przez samego siebie, ponieważ jest ono niemożliwe tak, jak patrzący nie może samego siebie zobaczyć; samoświadomość polega więc na dostrzeżeniu samego siebie jako „pragnącego poznawać”. Schopenhauer definiował wobec tego wolę jako „wewnętrzną istotę świata objawiającą się zewnętrznie pod postacią wyobrażenia”.
Koncepcją woli w wydaniu tego filozofia kierował jednak w dużej mierze pesymizm, zakładający, że początkiem i zasadą świata jest zło rozumiane jako cierpienie wypełniające ludzką egzystencję. Toczy się ona i trwa pomimo swego bezsensu, popychana przez irracjonalną, ślepą moc, której przeciwstawieństwem jest współczucie - podstawa schopenhauerowskiej etyki, polegająca na poczuwaniu się do jedności z wszystkimi innymi bytami współkonstruującymi z nami wszechświat, te bowiem cierpią tak samo, jak my. Tak rozumiane współczucie było drogą do wyzwolenia nas samych, podobnie, jak bezinteresowny kontakt ze sztuką i pięknem.
Podobne wypracowania do Schopenhaueryzm - charakterystyka. Artur Schopenhauer i jego filozofia
- Fantastyka w poezji Bolesława Leśmiana na przykładzie utworów „Dusiołek” oraz „Trupięgi”
- Pieśni wajdeloty - interpretacja. Opracowanie fragmentu „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza
- Daniel Naborowski „Krótkość żywota” - interpretacja i analiza wiersza
- „Życie to dziwny prezent, na początku się je przecenia (…), potem się go nie docenia (…). W końcu kojarzy się, że to nie był prezent, a tylko pożyczka i próbuje się na nią zasłużyć” - oceń słuszność cytatu. „Oskar i pani Róża” E.E. Schmitt
- Ponadczasowy charakter mądrości króla Salomona. Opowieść o dwóch kobietach i dziecku
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - sen o Polsce czy sąd nad Polską? Wypracowanie
- Platon „Fedon” – streszczenie skrótowe dialogu
- Albert Camus „Dżuma” - Różne postawy człowieka wobec zła. Opracowanie
- Impresjonizm a ekspresjonizm - porównanie
- Adam Mickiewicz „Upiór” - interpretacja, opracowanie
- Stanisław Staszic - biografia, życiorys
- Twórczość Horacego - filozofia, motywy w „Pieśniach” Horacego. Opracowanie zagadnienia
- Homer - biografia, życiorys
- Cyprian Kamil Norwid „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Fortepian Szopena” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - śmieszy czy przeraża?
- Henryk Sienkiewicz „Latarnik” - opracowanie utworu
- Edvard Munch „Krzyk” - interpretacja, opis obrazu
- John Maxwell Coetzee - biografia, życiorys
- Ryszard Krynicki - charakterystyka poezji Krynickiego
- Legenda o czarodziejskim młynku - streszczenie