Rozpacz człowieka w świetle „Trenów” Jana Kochanowskiego - opracowanie tematu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Rozpacz podmiotu lirycznego cyklu „Trenów” dotyczy zarówno sfery emocjonalnej, jest to rozpacz ojca, któremu zmarło ukochane dziecko, jak i sfery intelektualnej i religijnej. „Treny” są zapisem załamania się światopoglądu człowieka światłego i wykształconego, ukazują też kryzys wiary chrześcijańskiej.
Ból ojca został wyrażony szczególnie wyraziście w trenach VII i VIII. Poeta zawarł tu wspomnienie o swej córce, jego duszę przepełnia żal po jej stracie. Dom po odejściu Urszulki stał się pusty i nieprzyjaźnie cichy. Radosne dziecko wnosiło do niego ruch, życie, szczęście. Wesoła z natury dziewczynka była pociechą dla rodziców, odsuwała od nich troski i zmartwienia. Ruchliwa i skora do śmiechu napełniała cały dom radością. „Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała, / Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała”, teraz widok pustego domu potęguje smutek, będąc świadectwem jej odejścia. Podobnie w Trenie VII, widok ubranek zmarłego dziecka na nowo przywołuje falę rozpaczy. „Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory/ Mojej namilszej cory! / Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie,/ Żalu mi przydajecie?”, pisze poeta, rozpamiętując plany i marzenia, jakie wiązał z córeczką. Rolą rodziców jest oddać córkę do domu męża, a nie składać do grobu. Kontrast między szczęśliwą, wymarzoną przyszłością, a okrutną rzeczywistością pogrąża ojca w jeszcze głębszej rozpaczy.
Nieszczęście, jakie dosięgło poetę, odcisnęło piętno także na jego przekonaniach. Słowa, które kiedyś napisał: „na szczęście wszelakie, serce ma być jednakie”, teraz brzmią fałszywie. Są doświadczenia, którym serce ludzkie musi się poddać, żadna filozofia, żadne zalecenia mędrców nie ukoją bólu ojca. Kryzys filozofa można odczytać w Trenie IX („Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!”). Mądrość, ta sławiona przez niego cnota, to personifikacja jego stoickich poglądów, do której teraz się zwraca z pewną ironią. Pozornie poeta wychwala zalety mądrości, która ma ogromną wartość. Mądrość oddala od człowieka smutki i wszystkie doczesne troski, uczy z godnością przyjmować los i nie bać się nawet śmierci. Poeta nie wysławia mądrości, raczej z niej kpi, ponieważ go zawiodła. Spędził lata w pogoni za nią, a kiedy dotknęło go nieszczęście, ona okazała się nieprzydatna. Osiągniecie stoickiej mądrości było doskonaleniem się w obojętności, rozum dominował nad uczuciem, praktycznie je wykluczał. A tego podmiot liryczny nigdy nie pragnął, Urszulka budziła w nim najczulsze ojcowskie uczucia, a jej śmierć musiała wywołać rozpacz i żadna filozofia nie jest w stanie jej przezwyciężyć.
Kochanowski nie odnajduje też pocieszenia w wierze. Ogarnięty rozpaczą powątpiewa w szczęśliwe bytowanie duszyczki Urszulki w niebie. Nie wie gdzie się zwracać: do nieba, do antycznego Hadesu, czy też do jakieś żywej istoty, w którą jego córka mogła się wcielić. Powątpiewa również w jej nieśmiertelny byt. Ale to załamanie, ta chwila zwątpienia mija. Ukojenie przychodzi stopniowo, podobnie jak powraca ufność w Boga. Ostatni utwór z cyklu, Tren XIX, przynosi już pogodzenie się ze śmiercią i przekonanie o lepszym życiu wiecznym. Wiara w to, że duszyczka Urszulki zaznaje wiecznego szczęścia w niebie, przynosi ojcu wytchnienie i ulgę.
Podobne wypracowania do Rozpacz człowieka w świetle „Trenów” Jana Kochanowskiego - opracowanie tematu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - motyw miłości w „Dziadach” cz. IV. Opracowanie
- Średniowiecze a współczesność
- Umberto Eco - biografia, życiorys
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Wypracowanie - przetarte szlaki czy własne ścieżki? Odpowiedz na pytanie w dowolnie wybranej formie
- List Uli do Zenka - Ula pisze list do Zenka Wójcika po jego wyjeździe. Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
- Henri Matisse „Otwarte okno”- interpretacja, opis obrazu. Fowizm w malarstwie - cechy
- Praca organiczna i praca u podstaw – podobieństwa i różnice
- Wisława Szymborska „Chmury” - interpretacja i analiza wiersza
- Ryszard Krynicki - biografia, życiorys
- Kazimiera Iłłakowiczówna „Pejzaż” - interpretacja i analiza wiersza
- Fra Angelico „Kazanie na Górze” - opis obrazu, interpretacja
- Czesław Miłosz „Piosenka pasterska” - interpretacja i analiza wiersza
- Dramat romantyczny - cechy dramatu romantycznego na podstawie III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Wanda Chotomska „Dzieci Pana Astronoma” - recenzja utworu
- Motywy faustyczne w literaturze - opracowanie zagadnienia
- Dzieje Ani Shirley - opowiadanie na podstawie „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Jan Kasprowicz „Święty Boże” - motyw Boga. Porównanie
- Antoni Czechow „Kameleon” - tragizm i komizm w opowiadaniu Czechowa
- List do Kreona - Napisz list do Kreona z prośbą o ułaskawienie Antygony