Czesław Miłosz „Piosenka pasterska” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór „Piosenka pasterska” Czesława Miłosza napisany jest wierszem rymowanym o schemacie abab, podzielonym na cztery strofy po cztery wersy każda. Niektóre z rymów są rymami niepełnymi (asonansami).
„Piosenka pasterska” jest nowoczesną sielanką. Gatunek ten sięga tradycji antycznej (bukolika, ekloga) - ustanowił go grecki poeta Teokryt, uprawiał m.in. również Wergiliusz.
Miłosz w swym wierszu opowiada o krainie rodem ze starożytnych bukolik. To Arkadia, kraina szczęścia i pogody. Poeta kreśli wizję pięknego dnia wśród bujnych ogrodów. Świeci słońce, kwitną kwiaty, zielenią się trawy. Wieje lekki wietrzyk, niosąc melodię fletu pastuszka.
Obecne w wierszu liczne epitety podkreślają idylliczny charakter sceny. Wiersz ma spokojne, miarowe metrum, niezakłócone żadnymi drastycznymi zmianami tempa. Wszystko składa się na kojący, arkadyjski krajobraz, malowany jasnymi, słonecznymi barwami.
Ostatnia strofa jest swego rodzaju kluczem do pełnego zrozumienia i zinterpretowania całości. „Ogrody, piękne moje ogrody / Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie / Ani tak czystej, wiecznie żywej wody / Ni takiej wiosny zatopionej w lecie.” - pisze Miłosz. Opisywane przez niego ogrody nie są więc ogrodami w sensie materialnym, fizycznym. Prawdopodobnie jest to natomiast metafora wyobraźni poetyckiej, przestrzeni umysłu podmiotu lirycznego, która jest absolutnie nieskalana i idylliczna.
Tak odczytany, staje się wiersz Miłosza pochwałą świata, zamkniętego w wyobraźni poety. Co prawda jest on niedostępny dla „zwykłych śmiertelników”, lecz jego przejawy można znaleźć w postaci poezji, którą piszą szczęśliwi posiadacze wewnętrznych „ogrodów”.
Podobne wypracowania do Czesław Miłosz „Piosenka pasterska” - interpretacja i analiza wiersza
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Wypracowanie - przetarte szlaki czy własne ścieżki? Odpowiedz na pytanie w dowolnie wybranej formie
- List Uli do Zenka - Ula pisze list do Zenka Wójcika po jego wyjeździe. Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
- Henri Matisse „Otwarte okno”- interpretacja, opis obrazu. Fowizm w malarstwie - cechy
- Praca organiczna i praca u podstaw – podobieństwa i różnice
- Wisława Szymborska „Chmury” - interpretacja i analiza wiersza
- Ryszard Krynicki - biografia, życiorys
- Rozpacz człowieka w świetle „Trenów” Jana Kochanowskiego - opracowanie tematu
- Kazimiera Iłłakowiczówna „Pejzaż” - interpretacja i analiza wiersza
- Fra Angelico „Kazanie na Górze” - opis obrazu, interpretacja
- Dramat romantyczny - cechy dramatu romantycznego na podstawie III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Wanda Chotomska „Dzieci Pana Astronoma” - recenzja utworu
- Motywy faustyczne w literaturze - opracowanie zagadnienia
- Dzieje Ani Shirley - opowiadanie na podstawie „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Jan Kasprowicz „Święty Boże” - motyw Boga. Porównanie
- Antoni Czechow „Kameleon” - tragizm i komizm w opowiadaniu Czechowa
- List do Kreona - Napisz list do Kreona z prośbą o ułaskawienie Antygony
- „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - mechanizm ideologicznej tresury
- Juliusz Słowacki „Do matki”, Adam Mickiewicz „Do matki Polki”, „Do matki” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Czy ludzkim losem ktoś lub coś rządzi? Odpowiedz na pytanie w oparciu o utwór Denisa Diderota „Kubuś Fatalista i jego pan”