Fra Angelico „Sąd Ostateczny” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Dzieło „Sąd Ostateczny” powstało w 1431 roku. Jest to kolejny obraz w twórczości malarza wczesnego renesansu, nawiązujące do motywów religijnych. Płótno stanowi artystyczną wizję piekła i Boskiego sądu ostatecznego.
Obraz ma skomplikowaną konstrukcję – pionowe i poziome linie dzielą do na kilka odrębnych części. Na krańcu prawej części obrazu Fra Angelico odmalował piekło. Przypomina ono ciemną, brązową pieczarę podzieloną na kilka poziomów. Znajdują się w nim nadzy ludzie, podzieleni według ciężkości swoich grzechów. Na samej górze znajdują się grzesznicy nakłuwani przez diabły widłami. Szyje niektórych oplatają węże. W tle widać płomienie ognia. Wszyscy ludzie mają duże, podkrążone czarnymi obwódkami oczy. Niżej, w lewej komorze pieczary, cierpią męki ludzie, którzy sami się okaleczają, odgryzają sobie fragmenty ciała, są pokrwawieni. W komorze obok, przy okrągłym stole, znajdują się grzesznicy męczeni wiecznym głodem. Na przedostatnim poziomie diabły żywcem gotują ludzi w ogromnym kotle. Na samym dnie pieczary siedzi sam diabeł przedstawiony jako ogromny, czarny, owłosiony stwór z rogami. Z jego ust wystają kawałki ludzkiego ciała.
Wizja piekła jest więc przerażająca – Fra Angelico eksponuje przede wszystkim fizyczne cierpienia ludzi. Pozostała część obrazu przedstawia sąd ostateczny. Całkowicie zmienia się tonacja barw oraz nastrój obrazu. Na samej górze znajduje się Jezus w ozdobnej szacie. Wokół niego namalowano ogromną aureolę, w której znajdują się cherubini oraz modlące się anioły. Atrybutem dwóch z nich są złote trąby, którymi anioły obwieszczają doniosły moment sądu. Poniżej, po lewej stronie, znajdują się ludzie, którzy otrzymali łaskę boską i trafią do nieba. Są radośni, wzajemnie się obejmują, nad ich głowami widnieją aureole – symbol świętości. Po prawej stronie namalowany został tłum ludzi, którzy skazani są na wieczne potępienie. Diabły zaganiają ich widłami do czeluści piekła. Ludzie są przerażeni, bronią się. Pośrodku lewej i prawej grupy biegnie droga, którą wybrani mogą wstąpić do nieba. Tłem dla obrazu jest czerń. Symbolizuje ona skończoność, ostateczność tego momentu.
Fra Angelico został wyniesiony na ołtarze przez Jana Pawła II w1982 roku. Rok później papież ogłosił go patronem artystów i twórców kultury. W Polsce Fra Angelico uznawany jest za patrona historyków sztuki. Współcześnie obraz „Sąd Ostateczny” podziwiać można w Gemaeldegalerie w Berlinie.
Podobne wypracowania do Fra Angelico „Sąd Ostateczny” - opis obrazu, interpretacja
- Jan Kochanowski „Treny” - Śmierć dziecka ukazana w „Trenach” Kochanowskiego
- Epitet - co to jest epitet? Przykłady, funkcja, definicja
- Biblia - „Przypowieść o dobrym i złym drzewie” - streszczenie, interpretacja
- Maria Konopnicka - nowele. Opracowanie i omówienie twórczości nowelistycznej Marii Konopnickiej
- Kain i Abel - charakterystyka porównawcza postaci biblijnych
- Tadeusz Różewicz „List od Ludożerców” – kim jest adresat liryczny wiersza Różewicza? Wypracowanie
- Czy świat można naprawić uśmiechem? - odpowiedz odwołując się do utworów literackich
- Postawa narodu polskiego wobec najazdów Szwedów - omów temat w oparciu o utwór Henryka Sienkiewicza „Potop”
- Wartości w życiu człowieka - omów temat odwołując się do powieści Fiodora Dostojewskiego „Zbrodnia i kara”
- Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej” - charakterystyka Hesi Dulskiej i Meli Dulskiej
- Stefan Żeromski „Popioły” - streszczenie skrótowe
- Kreowanie świata w tekstach. Obraz świata w wybranych utworach literackich XX wieku
- Władysław Broniewski - liryka rewolucyjna a twórczość poety
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - burza piaskowa - opis przyrody. Rozwiń temat w oparciu o „W pustyni i w puszczy”
- Praca u podstaw w „Siłaczce” Stefana Żeromskiego
- Adam Mickiewicz „Pierwiosnek” - interpretacja i analiza utworu
- Adam Mickiewicz - „Sonety krymskie” - „Stepy akermańskie” - środki stylistyczne w utworze i pozostałych sonetach
- Mikołaj Sęp Szarzyński - dzieła, wiersze, utwory. Ogólne opracowanie twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
- Moja babcia - opis
- Aleksander Świętochowski - biografia, życiorys