Artyzm „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego można określić jako wielką mieszaninę stylów, konwencji i środków wyrazu. Przeplatają się one w tym utworze, dając efekt żywej i ciekawej całości. Myślę, że warto przyjrzeć się bliżej tej interesującej mozaice, aby wydzielić jej poszczególne elementy.
Na początek warto zając się kompozycją tego dzieła. „Wesele” składa się z trzech aktów. Pierwszy ma formę realistyczną, jest jakby komedią obyczajowo-społeczną. Przypomina nieco reportaż z przyjęcia w bronowickiej chacie. W drugim, za sprawą zjaw, zaznacza się sfera symboliczno-fantastyczna. Ostatni, w którym rozgrywa się sprawa państwowa, można określić mianem dramatu narodowego. Z powyższych rozważań łatwo wysnuć wniosek, że każdy akt rozgrywa się w odmiennej konwencji. Nadrzędnym aspektem, charakterystycznym dla tych zróżnicowanych sposobów przedstawiania, jest fakt przenikania się dwóch płaszczyzn – realnej i fantastycznej.
Sporo uwagi zwrócił autor na detale. W sali Gospodarza wiszą obrazy, pojawiają się liczne przedmioty o wspaniałym ubarwieniu takie jak: pawie pióra, ludowe stroje, piękne meble. Wszystko to pobudza percepcję czytelnika, grając przed jego oczyma bogactwem barw.
Ważne w kontekście artyzmu są także silne rysy postaci. Każda z nich jest charakterystyczna i wyrazista. W bronowickiej chacie mamy do czynienia z menażerią indywidualności. Język gwarowy zostaje przedstawiony w swoim oryginalnym brzmieniu. Postaci z Bronowic są prostolinijne i naturalne, wydają się być dokładnym odbiciem chłopskiej ludności. Kontrastująca z nimi inteligencja została przedstawiona w równie charakterystyczny sposób. Na pierwszy plan wybijają się stylizowane i zdobione wypowiedzi przedstawicieli młodopolskiego światopoglądu (Rachela, Poeta).
W utworze pojawia się także muzyka. Początkowo wszystko toczy się w rytm wesołych dźwięków towarzyszących zaślubinom. W zakończeniu utworu dominują monotonne nuty płynące ze skrzypiec Chochoła, w takt których wszyscy rozpoczynają taniec w błędnym kole.
Niejednorodna kompozycja, bogate detale, mnogość barw, doskonałe przedstawienie postaci, korespondencja sztuk plastycznych i muzycznych – to wszystko zawarte jest w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego. Utwór składa się z wielu pozornie niepasujących do siebie elementów, co skutkuje barwną i ciekawą całością. Czytając ten dramat, łatwo zagłębić się w niesamowitej atmosferze świata na poły tylko realnego, roztaczanej przez autora.
Podobne wypracowania do Artyzm „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego
- Leon Wyczółkowski „Siewca” - opis obrazu, interpretacja
- Sylvia Plath - biografia, życiorys
- Historia wojny trojańskiej - streszczenie
- „Pieśni o Rolandzie” jako epos rycerski
- Henryk Sienkiewicz - biografia, życiorys
- Zagadka kobiecości - Charakterystyka Małgorzaty z „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa i innych bohaterek
- Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń” - obyczaje słowiańskie obecne w utworze - opis, opracowanie
- Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce” - opracowanie, interpretacja
- Kazimierz Moczarski - biografia, życiorys
- Tolkien „Hobbit” - charakterystyka Bilba Bagginsa
- Jan Andrzej Morsztyn „Cuda miłości” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Boy-Żeleński „Znasz li ten kraj” - recenzja książki
- „Krzyżacy” jako powieść historyczna
- Krytyka wad ludzkich w satyrach Ignacego Krasickiego
- Stanisław Młodożeniec „Moskwa” - interpretacja i analiza utworu
- Tadeusz Miciński „W Kościeliskiej” - interpretacja i analiza wiersza
- „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery - opis uczuć Ani Shirley, kiedy dowiedziała się, że nie zostanie na Zielonym Wzgórzu
- Julian Tuwim „Do losu” - interpretacja i analiza wiersza
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - charakterystyka Hucka Finna
- Opis widoku z okna - Opis krajobrazu z okna