Zbigniew Herbert „O dwu nogach Pana Cogito” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„O dwu Nogach Pana Cogito” to jeden z wierszy całego cyklu, w którym główną rolę odgrywa Pan Cogito, filozof, moralista, człowiek współczesny. Dwie nogi Pana Cogito można odczytać jako symbol dwoistej natury człowieka, w którym mieści się zarówno dobro jak i zło. Ale ta dwoistość dotyczy także sfery ducha i ciała. Człowiek rozdarty jest między tym, co przyziemne i konkretne, a marzeniem i ideą. Podobnie jak świat jest realny, namacalny, konkretny a za razem metafizyczny. Sprzeczność między tym, co przyziemne, a tym, co wzniosłe jest pozorna, ponieważ sfery te współistnieją ze sobą.
Wiersz biały, nieregularny mówi o tym, jak Pan Cogito idzie przez świat, „zataczając się lekko”. Różna długość wersów, brak rytmu podkreślają ten niemiarowy krok. Ta droga jest oczywiście alegorią życia. Życie ludzkie jako wędrówka to motyw w literaturze znany od dawna. Zbigniew Herbert wykorzystuje go, ale nadaje mu nowe znaczenie. Droga przez życie jest prozaicznym dreptaniem na dwóch nogach, trochę kulawym. Nie ma tu wielkich zmagań z przeszkodami, ale z nieustanna walka ze swoją słabością.
Konstrukcja wiersza oparta jest na zasadzie kontrastu między prawą i lewą nogą. Lewa noga jest „normalna”, prawidłowo zbudowana, choć „trochę przykrótka”. Lewa noga jest zdrowa, „chłopięca”, autor określa ją jako „optymistyczną” i radosną. Ta noga działa sprawnie, gotowa nawet do podskoków. W przeciwieństwie do niej prawa jest chuda i poznaczona bliznami; chora, ułomna, niedoskonała, nosząca ślady ucieczki, a więc naznaczona jakimś piętnem strachu. Trudno uwierzyć, że obie nogi, tak różne, należą do tej samej osoby. Tak jak trudno uwierzyć, że natura człowieka może być jednocześnie optymistyczna i naznaczona cierpieniem.
W ostatniej strofie autor porównuje nogi Pana Cogito do bohaterów powieści Cervantesa, lewa noga jest jak Sancho Pansa, a prawa jak rycerz Don Kichot. Cervantes stworzył dwie postaci o odmiennym podejściu do życia. Sancho Pansa, prosty giermek, twardo stąpał po ziemi. Dbał o sprawy doczesne, jedzenie, wygodę, bezpieczeństwo. Trzeźwo patrzył na świat, unikał kłopotów, cenił sobie przyjemności. Don Kichot natomiast walczył z wiatrakami. Żył w wyimaginowanym świecie idei, pragnął nieść dobro i sprawiedliwość, chciał wyzwolić wszystkich uciskanych, ale jego działania były oderwane od rzeczywistości. Błędny rycerz i jego giermek wydają się należeć do różnych światów, ich postawy stanowią przeciwne bieguny. Herbert obie te natury łączy w jednej osobie. Pan Cogito jest jednocześnie marzycielem i realistą. Dwie nogi Pana Cogito symbolizują dwie tendencje w ludzkiej naturze. Lewa noga kocha życie, chce z niego korzystać, jest skora do zabawy, do tańca i podskoków. Prawa jest „szlachetnie sztywna”, nie dba o bezpieczeństwo, niczym błędny rycerz gotowa walczyć z wiatrakami.
Dwie nogi Pana Cogito oznaczają połączenie różnych wartości w życiu człowieka. Z jednej strony jest on niewinnym dzieckiem, pragnącym beztroskiej zabawy, kochającym życie. Z drugiej nosi w sobie bagaż doświadczeń, o którym świadczą blizny. Optymizm przenika się z ponuractwem. Radość z cierpieniem. Potrzeba bezpieczeństwa ze straceńczą odwagą. Wszystko to sprawia, że wędrówka przez życie jest nieco kulawa. Krok Pana Cogito nie jest lekki ani harmonijny, a jednak jakoś przemierza on swoją drogę. Sprzeczności dają się pogodzić.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „O dwu nogach Pana Cogito” - interpretacja i analiza utworu
- Lew Tołstoj - biografia, życiorys
- Ignacy Krasicki „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” - charakterystyka Mikołaja Doświadczyńskiego
- Ignacy Krasicki „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” - opracowanie, interpretacja powieści
- Hans Christian Andersen „Świniopas” - streszczenie
- „Powrót posła” jako komedia polityczna Juliana Ursyna Niemcewicza
- Historia życia młodego dziedzica - rozwiń temat na podstawie utworu „Dziady” cz. II Adama Mickiewicza
- Mario Vargas Llosa - biografia, życiorys
- Dorota Terakowska „Poczwarka” - recenzja książki
- Giovanni Boccaccio „Dekameron” - zmaganie się miłości oraz śmierci w utworze - opracowanie
- Bajka - cechy, rodzaje, opis. Bajka jako gatunek literacki
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - wymowa utworu
- Kazimierz Wierzyński - biografia, życiorys
- Rozmowa z Gerwazym - wywiad z bohaterem epopei Adama Mickiewicza
- Mowa pochwalna wybranego boga na cześć Tezeusza
- Jan Kasprowicz „Hymn św. Franciszka z Asyżu” - opracowanie, interpretacja
- Witkacy „Matka” - cechy dramatu XX wieku na podstawie „Matki”
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - wyjaśnienie tytułu utworu. Opracowanie
- Jan Kochanowski „Do snu” - interpretacja i analiza fraszki
- Julian Tuwim - biografia. Cechy poezji Tuwima
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Racheli