Goethe „Faust” - Dlaczego Faust podpisał cyrograf? Wypracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Faust to tytułowy bohater dzieła Johanna Wolfganga Goethego. Postać tę można określić jako mędrca, człowieka o wielkim intelekcie, czy wręcz geniusza. Uczony zgłębił wszelkie dostępne każdemu śmiertelnikowi tajniki wiedzy naukowej. W pełni opanował dziedziny wiedzy takie jak: prawo, filozofia, medycyna oraz teologia. Doszedł jednak do wniosku, że wiedza teoretyczna nie zadowala jego oczekiwań. Faust pragnie zgłębić tajniki ludzkiej egzystencji w sposób zarówno teoretyczny jak i empiryczny. Rządza nieograniczonego dostępu do skarbnicy wiedzy oraz wzniesienie się ponad wszelkie ludzkie ograniczenia, doprowadza Fausta do spotkania z diabłem Mefistofelesem.
Marzenia Fausta o zdobyciu mądrości urzeczywistniają się w momencie złożenia przez diabła propozycji. Obietnica spełnienia każdego życzenia staję się wielką pokusą dla uczonego, głodnego zdobywania coraz większej wiedzy. Faust podpisuje cyrograf z diabłem, zachęcony zapewnieniem o możliwości spełnienia każdego życzenia oraz osiągnięcia tego, co zwykłym śmiertelnikom nie jest dane.
Diabeł pojawia się w istotnym dla bohatera momencie. Faust jest ogarnięty wszechogarniającym poczuciem nieudolności ludzkiej i ciągłymi ograniczeniami na drodze zdobywania wiedzy. Trudności te wzmacniają przekonanie uczonego o braku sensu jego istnienia. Doktor chce popełnić samobójstwo, ponieważ osiągnął wszelką dostępną na ziemi wiedzę na temat świata. Faust wyraża pragnienie śmierci, jednakże w głębi duszy miłuje swoje życie. Uczony potrzebował impulsu zachęcającego do myślenia, że może jeszcze osiągnąć wewnętrzny spokój i harmonię w życiu. Diabeł wabi Fausta tym, czego najbardziej pragnie. Zapewnia mu możliwości przewyższające wszystkie ziemskie zdolności. Podpisanie cyrografu z diabłem jest wynikiem buntu człowieka przeciwko Bogu i wszelkim ograniczeniom wynikającym z ludzkiej, biologicznej natury.
Podobne wypracowania do Goethe „Faust” - Dlaczego Faust podpisał cyrograf? Wypracowanie
- Boccaccio „Dekameron” - „Sokół” - opis noweli. Cechy noweli „Sokół”
- Ryszard Kapuściński „Cesarz” - motyw władzy w „Cesarzu” Kapuścińskiego. Opracowanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - charakterystyka bohaterek opowiadania
- Kordian jako bohater-idealista doby romantyzmu - rozwiń temat na podstawie utworu Juliusza Słowackiego „Kordian”
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Aragorna
- Wiersze Daniela Naborowskiego - Motyw wanitatywny w twórczości Daniela Naborowskiego. Opracowanie
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - opracowanie
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - komedia polityczna i obyczajowa. Problemy polityczne, społeczne, obyczajowe w „Powrocie posła”
- Grupy poetyckie 20-lecia międzywojennego - Kwadryga
- Bolesław Prus „Placówka” - stylizacja gwarowa w „Placówce” Bolesława Prusa
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - Adaś w niewoli u bandytów
- Konceptyzm - wyjaśnienie pojęcia, przedstawiciele, przykłady
- Tove Jansson - biografia, życiorys
- Krytyka stosunków społecznych na przykładzie utworów „Żeńcy” Szymona Szymonowica oraz „Krótkiej rozprawy między Panem, Wójtem a Plebanem” Mikołaja Reja
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - recenzja książki
- Czy chciałbyś się zaprzyjaźnić z chłopcami z klasy Mikołajka? R. Goscinny, J.J. Sempe „Mikołajek”
- Patriotyczna twórczość Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja
- Zofia Nałkowska „Granica” - interpretacja tytułu i jego znaczenie metaforyczne
- Witold Gombrowicz - biografia, życiorys
- Adam Asnyk „Jednego serca...” - opracowanie sonetu