Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - obraz wojny według Cezarego Baryki i narratora powieści
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Obraz wojny ukazany w „Przedwiośniu” został opisany z perspektywy głównego bohatera, a także narratora, który momentami jest tożsamy z Baryką, ale też komentuje rzeczywistość widzianą oczami innych postaci.
Dla Cezarego Baryki wojna zaczyna się wraz z wyjazdem ojca, Seweryna Baryki, którego powołano do wojska. Chłopiec jest podekscytowany na myśl o wojnie, a także wszystkimi przygotowaniami do wyjazdu ojca. Nie podzielał żalu matki rozpaczającej nad zburzoną rodzinną idyllą, nad opustoszałym nagle mieszkaniem, nad niepewnością losu. Tylko jeden moment wywołał w nim przerażenie: gdy z hukiem odepchnięto kładkę odpływającego statku z ojcem na pokładzie. Ale było to krótkotrwałe i zamieniło się w spokój i przekonanie, że wojna szybko się skończy i ojciec wróci.
Jednak ekscytacja Cezarego wiązała się z poczuciem swobody w domu: ojciec choć nie wychowywał go w sposób surowy, to miał nad nim wielką władzę. Teraz Cezary mógł robić co zechce, a załamywanie rąk przez matkę nie wpływało na niego w żaden sposób.
Bolały go jednak listy od ojca, ich treść, a także to, że co jakiś czas wieści od ojca się urywały, a on wraz z matką otrzymywał informację o zaginięciu Seweryna.
Wojna zatem wiązała się dla Cezarego z pewną wolnością osobistą wobec autorytetu rodziców, ale też z tęsknotą za ojcem i niepewnym wyczekiwaniem wieści od niego oraz jego powrotu. Cezary Baryka doświadczył również wojny w sposób bardziej bezpośredni, uczestnicząc w rewolucji.
W głównej mierze wizja wojny została właśnie przedstawiona w dziele za pomocą opisu rewolucji. Rewolucja wywołała w młodym Baryce uczucie euforii, bowiem całym sercem zachwycił się idealizmem bolszewickim. Opisując wydarzenia związane z uczestnictwem Cezarego w rewolucji, narrator ukazał jej potężną siłę, wpływ na umysły, moc przemieniania ludzi w morderców.
Widzimy też rewolucję oczami pani Barykowej, jako okrutną, budzącą przerażenie, tylko pozornie mającą na celu zaprowadzenie sprawiedliwości społecznej.
Matka Cezarego nie rozumiała „sprawiedliwości” polegającej na ciemiężeniu arystokracji (przykład księżnej Szczerbatow-Mamajew i jej córek, którym Barykowa pomogła, sama narażając się na aresztowanie i wyrok).
Cezary otrzeźwiał dopiero po śmierci matki – to wydarzenie sprawiło, że zaczął myśleć rozsądniej, przewartościował obraz rewolucji, rozpoczęło się jego ideowe dojrzewanie. Zrozumiał, że cenę za rewolucję płacą niewinni ludzie.
W dalszej części utworu rewolucja zmusiła Cezarego do walki podczas rzezi w Baku i do pracy przy zakopywaniu zabitych. Silnie przeżył widok ciała Ormianki, ostatecznie przestając wierzyć w rewolucję. Gdy jakiś czas później Antoni Lulek marzył o rewolucji bolszewickiej w Polsce, Cezary nie mógł go poprzeć, gdyż rewolucja dla niego nie była hipotezą, ale bolesnym doświadczeniem. Wiedział, że jej cele zdobywane są zbyt dużym kosztem i często są zakłamane.
Wojna w utworze to splot wydarzeń bardziej lub mniej dotykających głównego bohatera powieści. Jawi się jako szansa na odzyskanie wolności, a dalej – za pomocą rewolucji – na zaprowadzenie nowego porządku. Poglądy Cezarego Baryki na wojnę ewoluują w utworze, ukazują wewnętrzną przemianę bohatera.
Podobne wypracowania do Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - obraz wojny według Cezarego Baryki i narratora powieści
- Joseph Conrad „Lord Jim” - romantyczne cechy powieści
- W świecie myśli i uczuć - rozwiń myśl na przykładzie poezji Adama Asnyka
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - „Zło dobrem zwyciężaj”, czyli o stosunku Panny Minchin do Sary
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - charakterystyka Feri Acza
- Mehoffer „Dziwny ogród” - interpretacja, opis obrazu
- Opowiadania Marka Hłaski i ich socrealizm „odwrócony” - omów, odwołując się do przykładów
- Kornel Makuszyński „120 przygód Koziołka Matołka” - motyw wędrówki i wędrowca - opracowanie
- Paulo Coelho „Alchemik” - Santiago jako człowiek wytrwały. Reportaż
- John Donne „Sonet XIV” - interpretacja i analiza sonetu
- Olga Tokarczuk - charakterystyka twórczości
- Seweryna Szmaglewska „Czarne stopy” - opracowanie
- Herman Hesse - biografia, życiorys
- Ajschylos - biografia, życiorys
- Renesans - charakterystyka renesansu - przedstawiciele, cechy
- Adam Asnyk i Maria Konopnicka - porównanie twórczości najważniejszych poetów epoki pozytywizmu
- Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka arystokracji
- Aleksander Puszkin „Prorok” - wizerunek romantycznego poety i romantycznej poezji w wierszu. Opracowanie
- Rozmowa z Bogiem w literaturze - Barańczak „Widokówka z tego świata”, Wielka Improwizacja Konrada z III cz. „Dziadów” Mickiewicza
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - charakterystyka bohaterów „Dywizjonu 303”
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „La précieuse” - interpretacja i analiza wiersza