Liryka bezpośrednia i pośrednia - charakterystyka i porównanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Liryka bezpośrednia to zwracanie się wprost do adresata, przy użyciu pierwszej osoby liczby pojedynczej. W tego rodzaju utworach podmiot liryczny wyznaje swoje uczucia bądź opowiada o własnych przemyśleniach.
Najwyraźniejszą formą liryki bezpośredniej jest monolog liryczny w pierwsze osobie. Liryka bezpośrednia zakłada emocjonalność treści.
Lirykę bezpośrednią możemy podzielić na:
1.Lirykę osobistą, w ktorej podmiot liryczny możemy utożsamiać z samym poetą. Utwory należące do liryki osobistej pisywali: Safona, Horacy, Katullus i wielu innywch wybitnych twórców. W liryce osobistej podmiot liryczny sugeruje, że jest autorem utworu. Możemy zatem interpretowac wypowiedź „ja“ lirycznego jako manifest uczuć poety.
2.Lirykę roli, w ktorej treść ma charakter uniwersalny. Podmiot liryczny jest tu postacią historyczną, mitologiczną itp. Wypowiedź podmiotu ma udawać wypowiedź ukazanej w utworze postaci. Przykładem jest tu „Monolog Kasandry“ autorstwa Wisławy Szymborskiej.
3.Lirykę maski, w której podmiot liryczny przyjmuję postać zwierzęcia, rośliny lub rzeczy. Poglądy wygłaszane przez podmiot liryczny możemy jednak przypisywać autorowi utworu. Bardzo często utwory tego typu pisał Bolesław Leśmian.
Liryka pośrednia to liryka, w której podmiot liryczny jest ukryty, nie mówi o swoich uczuciach wprost, ale wyraża jes za pomocą opisu sytuacji.
Rodzaje liryki pośredniej:
1.Opisowa - uczucia podmiotu lirycznego wyrażone są przez opis krajobrazu (często występuje u S. Żeromskiego).
2.Sytuacyjna, zwana także narracyjną - podmiot liryczny opisuje jakieś wydarzenie, w którym nie brał udziału.
Podobne wypracowania do Liryka bezpośrednia i pośrednia - charakterystyka i porównanie
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Bakczysaraj” - interpretacja i analiza sonetu
- Znaczenie religii chrześcijańskiej w średniowieczu i starożytności
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - charakterystyka Adama Żabczyńskiego
- Charakterystyka Pinokia - Carlo Collodi „Pinokio”
- George Orwell „Rok 1984” - nowomowa w powieści Orwella
- Marek Hłasko - biografia, życiorys
- Jacques-Louis David „Śmierć Marata” - opis obrazu, interpretacja
- George Sand - biografia, życiorys
- Leopold Staff „Przedśpiew” - interpretacja i analiza utworu
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - charakterystyka hrabiego Monte Christo
- Knut Hamsun „Głód” - powieść psychologiczno-egzystencjalna. Charakterystyka gatunku
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - problematyka powieści
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - charakterystyka Grabca
- Mikołaj Sęp-Szarzyński a początki baroku w Polsce
- Czesław Miłosz „Zaklęcie” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Konopnicka „Pieśń o domu” - interpretacja i analiza wiersza
- Halina Poświatowska „Bądź przy mnie blisko” - interpretacja i analiza wiersza
- Ponadczasowość utworu Zbigniewa Herberta „Pan Cogito o cnocie”
- Jan Kochanowski „Chcemy sobie być radzi?...” - interpretacja i analiza pieśni
- Metamorfoza w wolną jednostkę - Julia oraz Winston Smith. George Orwell „Rok 1984”