Edvard Munch „Madonna” - interpretacja, opis obrazu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Madonna” Edwarda Mucha jest bez wątpienia najbardziej kontrowersyjnym dziełem norweskiego mistrza ekspresjonizmu. Dzieło powstało w 1894 roku i miało wiele form. Munch najpierw stworzył „Madonnę” w litografii, potem naszkicował ten sam motyw graficznie, powstał również obraz olejny.
Dzieło przedstawia nagą, młodą kobietę w erotycznej, naprężonej pozie. Kobieta ma czarne, długie włosy i półprzymknięte, świadczące o przeżywaniu ekstazy, oczy. Głowa kobiety otoczona jest sakralną aureolą w kolorze czerwonym. Ten element w połączeniu z tytułem obrazu sugeruje, że obraz jest trawestacją sztuki sakralnej. Ów kontrowersyjny i bluźnierczy zabieg stanowi wyraz modernistycznego przekonania, że to, co religijne, zawsze połączone jest z erotyką. Tłem dla kobiecej postaci jest falujące, ciemne tło, które elastycznie otacza kobietę i – falując – przybiera kształt jej ramion.
Interpretacja obrazu nie jest łatwa. Niektórzy badacze widzą w nim jedno z pierwszych studiów kobiecego orgazmu. Przypuszczenia te uwiarygodnia fakt, że w kilku wersjach obrazu Much namalował również otoczkę z plemników, która jednoznacznie sugeruje akt seksualny. Z drugiej strony, w kilku innych wersjach obrazu w lewym, dolnym rogu pojawia się płód – obraz może więc być symbolicznym wyrazem poczęciem dziecka, a falujące tło oznaczałoby macicę. Istniej również interpretacja mówiąca o tym, iż kobieta jest wyidealizowaną kochanką, na którą patrzy mężczyzna i przyrównuje ją do Madonny.
Erotyczne wątki w malarstwie Muncha badacze łączą z jego przyjaźnią ze Stanisławem Przybyszewskim. Obraz namalowany jest w technice ekspresjonistycznej. Widać na nim silne pociągnięcia pędzla i charakterystyczne dla Muncha falujące przestrzenie. Kobieta stanowi centrum obrazu, jej ciało jest rozświetlone. Tło est z kolei ciemne, na czarnej fakturze pojawiają się rzadkie granatowe linie.
Obecnie jedna z wersji obrazu znajduje się w Muzeum Narodowym w Oslo.
Podobne wypracowania do Edvard Munch „Madonna” - interpretacja, opis obrazu
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - deformacja rzeczywistości w utworze. Mity i ich kompromitacja u Gombrowicza
- Mój pokój - Opis mojego pokoju
- Mesjanizm narodu Polskiego ukazany w „Widzeniu księdza Piotra” - III część „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - Losy Mistrza i Małgorzaty - omówienie
- Stendhal - biografia, życiorys
- Salinger „Buszujący w zbożu” - opracowanie powieści
- Jan Chryzostom Pasek - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Na skalnym Podhalu” - charakterystyka Józefa Smasia
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było”, „Kubek” Marii Konopnickiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - charakterystyka Szymona Pietruszki
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - list gończy za Balladyną
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - „Romantyczność” jako manifest światopoglądowy. Opracowanie
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Miłość” - interpretacja, opracowanie
- Władysław Reymont „Chłopi” - Znaczenie śmierci w „Chłopach” - opracowanie
- Jak działają zbrodniarze? - Motyw zbrodni w oparciu o „Zbrodnię i karę” Dostojewskiego i inne dzieła literackie
- Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda” - opracowanie
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - Motyw władzy w „Folwarku zwierzęcym” Orwella. Opracowanie
- Fryderyk Nietzsche - dzieła, sylwetka postaci
- Tadeusz Boy-Żeleński „Znasz li ten kraj” - problematyka utworu
- William Szekspir „Makbet” - recenzja dramatu