Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - Losy Mistrza i Małgorzaty - omówienie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tytułowi bohaterowie powieści, choć mają dla jej wymowy zasadnicze znaczenie, nie zajmują w niej zbyt wiele miejsca. Wątek miłosny jest tylko jednym z wielu wątków utworu. Mistrz i Małgorzata pojawiają się dopiero gdzieś w połowie książki, tak że czytelnik może się poczuć zdezorientowany samym tytułem. Ale dzięki tym postaciom zostaje wyeksponowany temat uczucia oraz połączone zostają pozostałe wątki utworu.
Postać mistrza pojawia się w 13. rozdziale zatytułowanym: „Pojawia się bohater”. Bohater to dość osobliwy, bo pozbawiony imienia, cały czas przedstawia się jako „mistrz” – jest to pseudonim, jaki nadała mu ukochana Małgorzata, dla której był mistrzem powieści. Mistrz zakrada się w nocy do pokoju innego pacjenta szpitala psychiatrycznego, poety Iwana Bezdomnego. Wtedy też poznajemy historię jego miłości do Małgorzaty. Tak więc większa część losów bohaterów przedstawiona jest w formie retrospekcji. Mistrz opowiada o ich związku, począwszy od chwili pierwszego spotkania na jednej z moskiewskich uliczek. Małgorzata miała na sobie czarny płaszcz, który kontrastował z bukietem żółtych kwiatów. Mistrz zwrócił uwagę na jej nieprzeciętną urodę, ale przede wszystkim na samotność, jaka malowała się w jej spojrzeniu. Spotkanie kochanków to wynik przeznaczenia, po latach samotności i nieszczęść w końcu się odnajdują: „No więc ona mówiła, że wyszła tego dnia z bukietem żółtych kwiatów właśnie po to, bym ją wreszcie odnalazł, i gdyby tak się nie stało, otrułaby się, bo jej życie było pozbawione sensu”.
Małgorzata była mężatką, ale mimo troskliwości męża i bogactwa, jakim ją otaczał, czuła się samotna i nieszczęśliwa. Jej życie było puste, bo pozbawione miłości. Mistrz także był samotny, dzięki pieniądzom wygranym na loterii mógł zrezygnować z pracy w muzeum i poświęcić się pisaniu powieści o Poncjuszu Piłacie. To właśnie owa powieść ich połączyła. Kochankowie spotykali się w tajemnicy przed światem, mistrz pracował nad swoją książka, Małgorzata pomagała mu i opiekowała się nim: „(...) przychodziła, natychmiast wkładała fartuch i w wąskim korytarzyku, gdzie był zlew, którego obecność tam z taką dumą podkreślał nieszczęsny chory, zapalała na drewnianym stole prymus i przygotowywała śniadanie, które zjadali następnie przy nakrytym owalnym stole w pierwszym pokoju. Kiedy zrywały się majowe burze, a tuż za oślepłymi okienkami z szumem płynęła ku ściekowi woda, grożąc zalaniem ich ostatniej przystani, zakochani rozpalali w piecu i piekli sobie w popielniku kartofle”.
To były najszczęśliwsze chwile ich wspólnego życia. Wszystko skończyło się wraz z próbą wydania powieści. Żadne wydawnictwo nie było zainteresowane publikacją książki, która ocierała się o tematykę religijną. Krytyka bardzo surowo oceniła dzieło mistrza negując w ogóle jego wypowiedź. Takie przyjęcie powieści załamało autora. Mistrz zaczął chorować, pogrążał się w melancholii, uważał, że jako pisarz jest skończony. Mimo starań Małgorzaty, która gotowa była porzucić dla niego męża, mistrz popadł w chorobę psychiczną. W końcu trafił do szpitala, w którym od niedawna przebywał też Iwan Bezdomny.
Od tego momentu śledzimy już wydarzenia na bieżąco. Mistrz po dwóch latach pobytu w szpitalu przekonany jest, że Małgorzata o nim nie pamięta i pogodził się ze swoją sytuacją. Ale Małgorzata nie potrafi o nim zapomnieć ani żyć bez niego – miłość do mistrza była jedyną treścią i sensem jej życia, dlatego nie może się jej wyrzec. W przeciwieństwie do mistrza ma w sobie wolę walki. Mistrz okazuje się słaby, najpierw wyraża swoje przekonanie o prawdzie, ale później – niczym Piłat – rezygnuje z niego wrzucając rękopis do ognia. To Małgorzata ratuje książkę z płomieni. Ona także decyduje się na śmiały krok i przystaje na propozycję szatana.
Małgorzata pełni rolę gospodyni wiosennego balu pełni księżyca. Rola to niewdzięczna i wyjątkowo męcząca, polegająca na uprzejmym powitaniu każdego gościa. Na bal przybywają potępione dusze, każda z nich składa pocałunek na kolanie gospodyni. Jednak Małgorzata przechodzi tę próbę pomyślnie i w końcu może żądać, czego pragnie. Jak możemy się spodziewać, Małgorzata pragnie powrotu ukochanego. Kochankowie zostają na nowo połączeni, ale to nie koniec ich historii. Wracają do swego mieszkania w suterenie i próbują żyć tak jak wcześniej, ale na tym świecie nie wszystko jest możliwe.
W niedługim czasie odwiedza ich Asasello i częstuje zatrutym winem. Tym samym wybawia ich od doczesności i zabiera w zaświaty. O losy kochanków troszczą się zarówno siły niebieskie, jak i piekielne. Do Wolanda przybywa Mateusz Lewita z prośbą od „Niego”, by mistrz i Małgorzata zaznali wiecznego spokoju. Nie mogą dostąpić światłości, ale zasłużyli na spokój. Tak więc kochankowie na zawsze pozostają razem.
Podobne wypracowania do Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - Losy Mistrza i Małgorzaty - omówienie
- Juliusz Słowacki „Na szczycie piramid” - interpretacja wiersza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - prawda historyczna a fikcja literacka
- Leopold Staff „Kochać i tracić” - interpretacja i analiza wiersza
- Cecylia Kolichowska - charakterystyka. Zofia Nałkowska „Granica”
- Joanna Papuzińska - wiersze dla dzieci - ogólna charakterystyka
- Rozczarowania romantycznych kochanków - rozwiń temat w oparciu o „Lalkę”, „Dziady” i inne wybrane utwory
- Pierre Corneille „Cyd” - charakterystyka Rodryga
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - deformacja rzeczywistości w utworze. Mity i ich kompromitacja u Gombrowicza
- Mój pokój - Opis mojego pokoju
- Mesjanizm narodu Polskiego ukazany w „Widzeniu księdza Piotra” - III część „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Stendhal - biografia, życiorys
- Salinger „Buszujący w zbożu” - opracowanie powieści
- Jan Chryzostom Pasek - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Na skalnym Podhalu” - charakterystyka Józefa Smasia
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było”, „Kubek” Marii Konopnickiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - charakterystyka Szymona Pietruszki
- Edvard Munch „Madonna” - interpretacja, opis obrazu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - list gończy za Balladyną
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - „Romantyczność” jako manifest światopoglądowy. Opracowanie
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Miłość” - interpretacja, opracowanie