Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Miłość” - interpretacja, opracowanie

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Miłość” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej pochodzi z tomu „Pocałunki”, wydanego w roku 1926. To kolejna miniatura poetycka, czyli gatunek tak doskonale opanowany przez poetkę.
Jest to typ liryki bezpośredniej osobistej. Podmiot liryczny w pierwszej osobie wypowiada swoje myśli i uczucia. Adresatem tych słów jest mężczyzna, który odrzucił uczucia podmiotu lirycznego, rzecz jasna – kobiety. Możemy tylko domyślać się, jak ważnym elementem życia mówiącej był on przed rozstaniem. Na końcu utworu zostaje porównany do powietrza, czyli czegoś niezbędnego do życia. Związek jednak się rozpadł, najprawdopodobniej z winy mężczyzny, gdyż w tekście możemy doszukać się także pewnych naleciałości żalu.
Na przestrzeni zaledwie czterech wersów i dwudziestu jeden słów oddany został stan emocjonalny opuszczonej kobiety. Absolutnie nie ma on nic wspólnego z rozpaczą, a nawet jeśli, to jest ona bardzo głęboko ukrywana. Podmiot liryczny pomimo ciężkiej sytuacji, w jakiej się znalazł, stara zachować resztki godności – kobieta jest nieco bledsza, bardziej śpiąca, bardziej milcząca, ale to jedyne sygnały tego, co dzieje się w jej wnętrzu. Sposób wyrażania uczuć jest więc bardzo subtelny i w pewien sposób „otwarty”, gdyż dużo pozostaje w sferze domysłów. Jednocześnie całe ujęcie jest bardzo precyzyjne i na płaszczyźnie intuicyjno-emocjonalnej można je bardzo łatwo zrozumieć (a zarazem odczuć).
Nie bez znaczenia pozostaje w tym wszystkim puenta: nieco żartobliwa, nieco ironiczna, zarazem nieco gorzka. To dzięki niej poetce udaje się „wybrnąć” z sytuacji i zamknąć to wszystko w tak niewielu słowach. Unika również zbędnego patosu czy też rozlazłości. Ta forma przełamuje schematy, jest swego rodzaju innowacją w poezji miłosnej.
W „Miłości” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej uczucie dominuje nad ciałem. Symptomy cierpienia duchowego widoczne są także w sferze fizycznej. Jednak nad wszystkim pieczę sprawuje rozum, który uderza celnym ostrzem puenty. W taki sam sposób można odbierać ten utwór – zarówno sferą emocjonalną, jak i intelektualną.
Podobne wypracowania do Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Miłość” - interpretacja, opracowanie
- Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - Losy Mistrza i Małgorzaty - omówienie
- Stendhal - biografia, życiorys
- Salinger „Buszujący w zbożu” - opracowanie powieści
- Jan Chryzostom Pasek - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Na skalnym Podhalu” - charakterystyka Józefa Smasia
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było”, „Kubek” Marii Konopnickiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - charakterystyka Szymona Pietruszki
- Edvard Munch „Madonna” - interpretacja, opis obrazu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - list gończy za Balladyną
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - „Romantyczność” jako manifest światopoglądowy. Opracowanie
- Władysław Reymont „Chłopi” - Znaczenie śmierci w „Chłopach” - opracowanie
- Jak działają zbrodniarze? - Motyw zbrodni w oparciu o „Zbrodnię i karę” Dostojewskiego i inne dzieła literackie
- Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda” - opracowanie
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - Motyw władzy w „Folwarku zwierzęcym” Orwella. Opracowanie
- Fryderyk Nietzsche - dzieła, sylwetka postaci
- Tadeusz Boy-Żeleński „Znasz li ten kraj” - problematyka utworu
- William Szekspir „Makbet” - recenzja dramatu
- Rimbaud „Statek pijany” - symbolizm w utworze
- Los ludu i idee patriotyczne w poezji Marii Konopnickiej - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - charakterystyka Anieli