Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - dokument czy artystyczna kreacja?
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Miron Białoszewski w „Pamiętniku z powstania warszawskiego” opisał wydarzenia z roku 1944 z perspektywy dwudziestu trzech lat. Już w pierwszych słowach utworu narrator przyznaje, że jest 1967 rok, w momencie kiedy to pisze. Tak duża „wyrwa” czasowa podważa wiarygodność historyczną dokumentu, jakim powinien być pamiętnik. Pamięć ludzka jest zawodna, a gatunek literacki, który wybrał Białoszewski, by opisać wydarzenia z 1944 roku, wymaga dokładnego opisu dnia po dniu. Nie należy przy tym jednak zapominać, że pamiętnik jest właśnie gatunkiem literackim, a nie dokumentem historycznym.
Białoszewski zachowuje strukturę pamiętnika. Pierwsze słowa utworu to: „1 sierpnia we wtorek 1944 roku było niesłonecznie, mokro, nie było za ciepło”. Mamy podaną dokładną datę, tak jak wymaga tego forma. Jednak już w kolejnych słowach pada zdanie: „W południe chyba wyszedłem na Chłodną (moja ulica wtedy, numer 40) i pamiętam, że było dużo tramwajów, samochodów, ludzi i że zaraz po wyjściu na rogu Żelaznej uświadomiłem sobie datę – 1 sierpnia – i pomyślałem sobie chyba słowami (...)”. Białoszewski posługuje się konstrukcjami typu: „pamiętam”, „przypominam sobie”, „to był chyba”. Wyrażenie „chyba” dopuszcza wątpliwość i oznacza wahanie się autora. Przecież nie musiało tak być. Białoszewski w chwili spisywania wydarzeń jest starszy o dwadzieścia trzy lata. Pamięć ludzka nie przechowuje wspomnień z każdej minuty przeszłych dni, zapamiętujemy wybiórczo zdarzenia i sytuacje. Białoszewski nie powołuje się na inne dokumenty, nie sięga do źródeł. Jego jedyną pomocą jest pamięć.
Prawdopodobnie dyskwalifikowałoby to „Pamiętnik z powstania warszawskiego” jako przekaz wiedzy historycznej, gdyby nie to, że utwór nie miał być dokumentem. Powstał jako utwór literacki, a więc dopuszcza elementy artystycznej kreacji. Nie jest ważne, czy Białoszewski podał dokładne liczby, czy faktycznie z 4. na 5. września znajdował się u państwa Bałturowiczów. Zamysłem pisarza było stworzyć dzieło upamiętniające ludność Warszawy, oddać ducha czasu, stworzyć ekspresyjny i wiarygodny opis, nie zaś napisać kolejny dokument historyczny, który w suchych słowach podawałby prawdę historyczną, również zresztą podatną na wątpliwości, często niepewną ze względu na rozbieżność świadectw.
Podobne wypracowania do Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - dokument czy artystyczna kreacja?
- Opis osoby - Opis koleżanki
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - Wyprawa do Ogrodu Botanicznego
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - Kto twoim zdaniem powinien przeczytać „Folwark zwierzęcy”? Wypracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica”, „Dwoje ludzieńków” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
- „Psałterz floriański” - opracowanie, geneza, historia - „Psałterz Jadwigi”
- Porównaj dwa różne wizerunki artysty ukazane w „Weselu” Wyspiańskiego oraz „Confiteorze” Przybyszewskiego
- Tadeusz „Boy” Żeleński – biografia, życiorys
- Jan Parandowski - biografia, życiorys
- Zbigniew Herbert „Potęga smaku” - interpretacja i analiza wiersza
- Jan Kasprowicz „Rozmiłowała się moja dusza” - interpretacja i analiza wiersza
- Franciszek Bohomolec - biografia, życiorys
- Adam Bahdaj „Podróż za jeden uśmiech” - streszczenie
- Tadeusz Miciński „Madonna Dolorosa” - interpretacja i analiza utworu
- Marek Hłasko „Pierwszy krok w chmurach” - znaczenie tytułu opowiadania. Opracowanie
- Ignacy Krasicki „Małżeństwo” - interpretacja, opracowanie utworu
- Anakreont „Słodki bój” - interpretacja i analiza utworu
- Agatha Christie - biografia, życiorys
- Józef Chełmoński „Bociany” - opis obrazu, interpretacja
- Antoni Czechow „Kameleon” - opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - główne wątki powieści. Motyw miłości, obraz miłości w „Granicy” Nałkowskiej. Opracowanie