Henryk Sienkiewicz „Sachem” - Znaczenie sceny w cyrku - rozwiń temat w odwołaniu do noweli Sienkiewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Opisując sam cyrk w Antylopie nie sposób nie wspomnieć, że jest on specjalnie wybudowanym na tę okazję drewnianym budynkiem z amerykańską flagą na szczycie, z zachęcająco otwartymi drzwiami, bitwą białych z czerwonoskórymi wymalowaną na ich skrzydle. Przy wejściu tłum gapiów; w środku kolista arena, dookoła której wznoszą się trybuny dla publiczności i bufet z barem przepełnionym szklanymi kuflami. Przez środek areny przechodzi przewieszona pomiędzy kozłami lina, po której poruszać się będą akrobaci.
Cyrk to jednak także symbol rozrywki, obietnica dobrej zabawy, możliwości zobaczenia rzeczy na co dzień niespotykanych. To świat odrębny, inna rzeczywistość. To, co odbywa się w cyrku, wydaje się nie mieć racji bytu poza nim. Wchodząc do cyrku, widz godzi się na odegranie roli mu przeznaczonej, na zapomnienie starej i przyjęcie nowej konwencji.
Cyrk Hon. M. Deana zawitał do Antylopy. Mieszkańcy byli niezwykle dumni z owego wydarzenia. Świadczyło ono o zwiększeniu znaczenia miasteczka. Ponadto, po raz pierwszy stwarzało okazję do zobaczenia tancerzy, minstreli i linoskoczków. Kluczową przyczyną zainteresowania był jednak drugi punkt programu artystycznego, a mianowicie popisy akrobaty-Indianina, zapowiadanego jako ostatni przywódca plemienia Czarnych Wężów. Od jego rzezi, dokonanej przez kolonistów, minęło piętnaście lat, większość mieszczan nie pamiętała już wyglądu, bądź nigdy nie widziała prawdziwego Indianina, tym większą więc atrakcją była dla nich zapowiedź wystąpienia Sachema.
Kiedy dyrektor zapowiada bardziej niż zwykle rozdrażnionego i dzikszego Sachema, tłum czuje się niepewnie. Pojawiają się w ich głowach pytania, czy Indianin pamięta, czy zemści się, a jeśli tak – czy oszczędzi kogokolwiek. Lawinę pytań przerywa pojawienie się Sachema. Ubrany jak król, z marsową miną, w pełni uzbrojony wydaje z siebie okrzyk wojenny, który mrozi krew w żyłach wszystkim, którzy słyszeli przeraźliwe Herr Gott już wcześniej. Za namową Deana Sachem posłusznie wskakuje na kozioł i wchodzi na linę. Napięcie rośnie z każdym jego krokiem. Kiedy akrobata dochodzi do przeciwległej strony, niespodziewanie śpiewa pieśń wojenną Czarnych Wężów. Jej słowa opowiadają o szczęśliwym losie Indian, zanim przybyli biali i o nieszczęściu, które sprowadzili, a także o zemście, która ich nie ominie i do której on - ostatni z żyjących członków plemienia jest zobligowany. Przez ten moment mieszkańcy Antylopy czują niebezpieczeństwo, prawdopodobne i realne – wystarczy jeden gest Sachema, żeby wszyscy spłonęli. Ale po zakończeniu wystąpienia Indianin znika. Wychodzi po chwili z blaszaną miską i prosi po niemiecku o datek. Mieszkańcy są hojni, z ulgą i z głębi serca wyciągają banknoty, współczując i gratulując ostatniemu z Czarnych Wężów, który na grobach ojców wykonał tak wspaniały występ.
Scena w cyrku jest bardzo wymowna. Sachem, bezimienny wódz wymordowanego plemienia zamiast wykorzystać nadarzającą się okazję do wypełnienia nakazu tradycji i przywrócenia czci rodaków, zmienia się w cyrkowego aktora, a tragiczną śmierć przodków czyni kanwą znakomitej rozrywki dla potomków kolonizatorów. Wyrzeka się tym samym swojej tożsamości, rezygnuje z honoru i należnego mu tytułu, skazuje świętą kulturę plemienną na zagładę. Najszerzej rozpowszechnione interpretacje dopowiadają sens paraboliczny – Polacy, którzy wyrzekli się swojej narodowości i ulegli zaborcy przyczyniają się bezpośrednio do zaniku wspólnoty narodu polskiego. Zadanie podtrzymania ciągłości historycznej, mimo braku własnej państwowości, jest zadaniem każdego obywatela, choćby miał być w tym tak samotny jak Sachem. To z jednej strony. Z drugiej natomiast, Sienkiewicz podważa słuszność wiary romantyków w bohaterskiego mściciela, w Wilkenrieda czy Konrada, który w pojedynkę i wbrew całemu światu ocali ich i ich ojczyznę.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Sachem” - Znaczenie sceny w cyrku - rozwiń temat w odwołaniu do noweli Sienkiewicza
- Motyw drogi w literaturze - opracowanie
- Św. Paweł - charakterystyka
- Jan Matejko „Stańczyk” - opis, intepretacja obrazu
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - Rozwiń zdanie „Uczciwość i dobre serce to największy skarb” w kontekście książki
- Wątek romantyczno-przygodowy w „Potopie” Henryka Sienkiewicza
- „Don Kichot z La Manczy” - „Don Kichot” - Satyra na średniowieczne romanse rycerskie czy opowieść o tragizmie człowieka, który nie godził się z rzeczywistością?
- Maria Kownacka „Kajtkowe przygody” - motyw wsi - opracowanie
- Umberto Eco „Imię róży” - motyw herezji i inkwizycji - opracowanie
- Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród” - list Colina do ojca. Napisz list
- Zbigniew Herbert - charakterystyka twórczości
- Charles Perrault - biografia, życiorys
- Biblia - Przypowieść o Kainie i Ablu – interpretacja, analiza
- Tadeusz Miciński - ekspresjonizm w twórczości Micińskiego
- Halina Poświatowska „Jestem Julią” - interpretacja i analiza wiersza
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - charakterystyka Janka Bohatyrowicza
- Maria Kownacka „Plastusiowy pamiętnik” - opracowanie utworu
- Jan Chryzostom Pasek „Pamiętniki” - znaczenie literackie i historyczne „Pamiętników”
- Teatr średniowieczny – cechy, budowa, charakterystyka. Typy teatru średniowiecznego
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” - motywy literackie w „Kazaniach sejmowych”. Opracowanie
- Literackie portrety matek - opracowanie zagadnienia