Wisława Szymborska „Cebula” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Wisławy Szymborskiej „Cebula” napisany jest wierszem rymowanym, podzielonym na cztery strofy po osiem wersów każda.
Wiersz rozpoczyna się w dość nietypowy sposób - pierwszy wers jest swego rodzaj eksklamacją, choć pozbawioną wykrzyknika, sprawiającą wrażenie kontynuacji jakiegoś sporu. „Co innego cebula” - zdanie to sugeruje obecność poprzedzającego je wywodu na temat czegoś, co ma charakter od cebuli odmienny. W dalszej części utworu dowiadujemy się, o czym mogła być mowa wcześniej, dochodząc do właściwego przedmiotu rozważań w wierszu, którym cebula jednak okazuje się nie być.
Pierwsza strofa ukazuje nam właściwości cebuli - a mianowicie jej warstwową budowę. Poetka opiewa fakt, że cebula składa się tylko z cebuli; nieważne, ilu warstw ją pozbawimy - w dalszym ciągu zostanie nam cebula i cebula, coraz nowe warstwy cebuli (dopóki oczywiście nie pozbędziemy się całości cebuli).
Szymborska w dość dowcipny sposób omawia ową „cebuliczność” cebuli stwierdzając, że ta bez strachu mogłaby spojrzeć we własne wnętrzności; z całą pewnością nie zobaczyłaby czegoś, co mogłoby ją w jakikolwiek sposób zszokować.
W kolejnych strofach przeciwstawia poetka cebuli człowieka, dowodząc wyższości warzywa nad nami. Człowiek zbudowany jest z wielu różnych elementów, podczas gdy cebula składa się tylko z... cebuli. Na tym właśnie polega jej doskonałość: kolejne warstwy warzywa składają się na byt idealny, podczas gdy złożony z „tłuszczów, nerwów i żył, śluzów i sekretności” człowiek jest tworem zdecydowanie zbyt skomplikowanym, a co za tym idzie - niedoskonałym.
Podobne wypracowania do Wisława Szymborska „Cebula” - interpretacja i analiza wiersza
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - charakterystyka Berty Sonnenbruch
- Jarosław Iwaszkiewicz „Brzezina” - interpretacja opowiadania
- Piotr Skarga „Kazania Sejmowe” - cel, funkcja „Kazań Sejmowych” Skargi. Opracowanie
- Albert Camus „Dżuma” - Czy człowiek może być mocniejszy od dżumy? Wypracowanie
- Dziecko jako bohater literacki - rozwiń temat na dowolnie wybranych trzech przykładach. Wypracowanie
- Henryk Rzewuski „Pamiątki Soplicy” - motyw ojczyzny - opracowanie
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Harpagona
- Adam Naruszewicz „Balon” - interpretacja i analiza wiersza
- Biblia - „Przypowieść o bogaczu i Łazarzu” - streszczenie, interpretacja
- Władysław Broniewski „Mannlicher” - interpretacja i analiza utworu
- Frazeologizmy z mitologii - podaj najważniejsze przykłady wraz ze źródłem, wyjaśnij ich znaczenie, funkcję itd.
- Bunt młodości – „Buszujący w zbożu” Salingera
- Postaci dramatu Wyspiańskiego a ich pierwowzory - „Wesele”
- Motyw snu w twórczości Bolesława Leśmiana - opracowanie tematu
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - utwór Żeromskiego jako powieść społeczna
- Cejloński słoń i bengalski tygrys. Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów” - streszczenie rozdziału
- Joseph Conrad „Lord Jim” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Hipertekstualność - Hipertekstowość - Hipertekst: definicja
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - wyjaśnienie tytułu powieści. Opracowanie
- Franciszkanizm w poezji Jana Kasprowicza - „Przeprosiny Boga” - interpretacja