Władysław Broniewski „Mannlicher” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Twórczość Broniewskiego wielokrotnie się przeobrażała pod wpływem społecznych i politycznych wydarzeń. Poeta ten tworzył w trzech epokach literackich: międzywojnie, czasy wojny i okupacji oraz literatura powojenna, jednak pewne cechy są wspólne dla każdego etapu twórczości: Broniewski nieustannie interesuje się społeczeństwem jako odbiorcą swoich wierszy oraz dba o kontakt z adresatem. Jego utwory są komunikatywne, mimo dużej problemowej rozległości zawsze poruszają tematy związane z człowiekiem i humanizmem. Wiersze Broniewskiego zawierają pewną dozę tradycji, charakteryzują się osobistością i emocjonalnością. Twórca ten został nazwany klasykiem polskiej literatury rewolucyjnej, a także poetą ojczyzny.
W czasach wojny i okupacji twórczość Broniewskiego porusza patriotyczne tematy. Utwór „Mannlicher” pochodzi z tomiku „Krzyk ostateczny” wydanego w 1938 roku. W związku z tragiczną sytuacją społeczną i polityczą (Polska została zniszczona przez wojska hitlerowskie i sowieckie) poeta na łamach swoich utworów wzywa rodaków do walki. Bohaterem wierszy staje się żołnierz, zniszczony fizycznie, lecz duchowo ubogacony walką, pragnący w dalszym ciągu zbrojnie opierać się najeźdźcom. Wiersz ma charakter heroiczny, podmiot liryczny, wypowiadający się w pierwszej osobie liczby pojedynczej, opowiada o swoim tragicznym życiu.
Kluczem do interpretacji utworu jest tytuł. W jednym z wersów podmiot liryczny przyznaje: „Byłem wówczas jak szczeniak ślepy, na świat patrzył za mnie mannlicher” Mannlicher to broń szybkostrzelna - gdyby zrozumieć to w kontekście cytowanego fragmentu; rzeczywistość otaczająca Broniewskiego bardzo szybko się zmieniała. Poecie nie pozostawało nic innego, jak tylko akceptować widziane obrazy i odważnie podejmować wyzwania, które niosło życie. Jednym z wyzwań było chwycenie broni do ręki i podjęcie walki. Podmiot liryczny przyznaje, że był jeszcze dzieckiem, gdy przyszło mu walczyć w obronie ojczyzny. Życie nie oszczędzało go, „nie głaskało po głowie”, „nauczyło żołnierskiej krzepy”. Jednak to dzięki temu wychowaniu jest zdolny iść dalej, trzymając broń w dłoni, gotowy walczyć do końca. W utworze zostają wykorzystane związki frazeologiczne: „głaskać po głowie”, „gryźć ziemię”, metafory: „twarde życie”, epitety: „zielony Stochód”, a także rymy żeńskie przeplatane.
Podobne wypracowania do Władysław Broniewski „Mannlicher” - interpretacja i analiza utworu
- Horacy - biografia, życiorys
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - charakterystyka Berty Sonnenbruch
- Jarosław Iwaszkiewicz „Brzezina” - interpretacja opowiadania
- Piotr Skarga „Kazania Sejmowe” - cel, funkcja „Kazań Sejmowych” Skargi. Opracowanie
- Albert Camus „Dżuma” - Czy człowiek może być mocniejszy od dżumy? Wypracowanie
- Dziecko jako bohater literacki - rozwiń temat na dowolnie wybranych trzech przykładach. Wypracowanie
- Henryk Rzewuski „Pamiątki Soplicy” - motyw ojczyzny - opracowanie
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Harpagona
- Adam Naruszewicz „Balon” - interpretacja i analiza wiersza
- Biblia - „Przypowieść o bogaczu i Łazarzu” - streszczenie, interpretacja
- Wisława Szymborska „Cebula” - interpretacja i analiza wiersza
- Frazeologizmy z mitologii - podaj najważniejsze przykłady wraz ze źródłem, wyjaśnij ich znaczenie, funkcję itd.
- Bunt młodości – „Buszujący w zbożu” Salingera
- Postaci dramatu Wyspiańskiego a ich pierwowzory - „Wesele”
- Motyw snu w twórczości Bolesława Leśmiana - opracowanie tematu
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - utwór Żeromskiego jako powieść społeczna
- Cejloński słoń i bengalski tygrys. Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów” - streszczenie rozdziału
- Joseph Conrad „Lord Jim” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Hipertekstualność - Hipertekstowość - Hipertekst: definicja
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - wyjaśnienie tytułu powieści. Opracowanie