Hipertekstualność - Hipertekstowość - Hipertekst: definicja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Pojęcie hipertekstualności pojawiło się już w latach 60. XX wieku za sprawą Teda Nelsona, który rozumiał ją jako pewnego rodzaju rozgałęzienie komunikatów, które umożliwia ich prezentację na wielu rozmaitych płaszczyznach jednocześnie. Hipertekst miał więc być strukturą składającą się z wielu fragmentów łączących się ze sobą poprzez liczne odsyłacze, których wybór pozostawał w gestii czytelnika. W ten sposób zakwestionowaniu uległa – konstytutywna dla tradycyjnie rozumianej literatury – zasada linearności; odbiorca nie jest już prowadzony przez narratora, ale sam steruje tym, czego chce się dowiedzieć. W koncepcji Nelsona realizacją hipertekstualności stały się więc witryny internetowe, dzięki którym za pomocą jednego kliknięcia możemy przenosić się z jednego obszaru wiedzy w inny i dowolnie sterować kolejnością nabywanych informacji.
W latach 80. koncepcje Nelsona wykorzystano do tworzenia za pomocą specjalnych systemów komputerowych prozy i poezji, o których końcowym kształcie decydował każdorazowo konkretny czytelnik. Jego modyfikacje mogły być wprowadzane zarówno na bieżąco do już istniejącego tekstu lub poprzez dodawanie całych fragmentów utworzonych zupełnie samodzielnie. Każda z takich części nazywana jest „leksją”, a w jej charakterze może występować zarówno tekst literacki, jak i grafika, utwór dźwiękowy czy nawet audiowizualny.
W latach 90, terminu hipertekstualności zaczęto używać także w odniesieniu do tradycyjnie rozumianej literatury drukowanej na papierze, a więc ograniczającej pole do kombinacji słowa z efektami audiowizualnymi. Pojęcie „hipertekstu” było w tym przypadku używane głównie w odniesieniu do pewnych wyznaczników formalnych prozy i poezji, zakładających niekonsekwencję tekstu i jego otwarcie na wybory czytelnika, który nie był już prowadzony przez narratora. Z tą zasadą łączyła się też koncepcja „śmierci autora”, bowiem w przypadku, gdy odbiorca samodzielnie konstruuje treść dzieła, ów autor staje się jednostką wirtualną, w zasadzie zupełnie zbędną.
Cechą charakterystyczną hipertekstu jest również jego labiryntowe zawikłanie w wielogłosowości – rozumianej jako nagromadzenie zarówno wątków i ścieżek interpretacyjnych, jak i rozmaitych dyskursów – często na zupełnie oderwane od siebie tematy. Taka zasada miała odpowiadać specyfice ludzkiego umysłu, który nigdy nie pozostaje w stu procentach skoncentrowany na jednym zjawisku czy problemie, lecz analizuje rzeczywistość całościowo. Wedle słów jednego z badaczy hipertektualności, Jacquesa Derridy, jest ona „nieprzerwaną rozmową”: z rozmaitymi bohaterami (którzy znikają równie nieoczekiwanie, jak się pojawili), koncepcjami, wizjami świata itp.
Wiele miejsca w swoich esejach na temat literatury poświęcił hipertekstualności Roland Barthes, francuski badacz semiotyki. Za jej prekursorów w literaturze uważa się: Jamesa Joyce’a (warto rozpatrzyć pod tym kątem poemat „Ziemia jałowa”), Italo Calvino, Jorge'a Borges’a i Julio Cortázara.
Podobne wypracowania do Hipertekstualność - Hipertekstowość - Hipertekst: definicja
- Biblia - „Przypowieść o bogaczu i Łazarzu” - streszczenie, interpretacja
- Władysław Broniewski „Mannlicher” - interpretacja i analiza utworu
- Wisława Szymborska „Cebula” - interpretacja i analiza wiersza
- Frazeologizmy z mitologii - podaj najważniejsze przykłady wraz ze źródłem, wyjaśnij ich znaczenie, funkcję itd.
- Bunt młodości – „Buszujący w zbożu” Salingera
- Postaci dramatu Wyspiańskiego a ich pierwowzory - „Wesele”
- Motyw snu w twórczości Bolesława Leśmiana - opracowanie tematu
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - utwór Żeromskiego jako powieść społeczna
- Cejloński słoń i bengalski tygrys. Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów” - streszczenie rozdziału
- Joseph Conrad „Lord Jim” - charakterystyka głównych bohaterów powieści
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - wyjaśnienie tytułu powieści. Opracowanie
- Franciszkanizm w poezji Jana Kasprowicza - „Przeprosiny Boga” - interpretacja
- Legenda o poznańskich koziołkach - streszczenie
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - obraz Polaków w „Panu Tadeuszu”
- Fabryki, kopalnie, huty w oczach Stefana Żeromskiego - nowoczesność i postęp. Rozwiń temat odwołując się do konkretnych przykładów
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - znaczenie tytułu noweli. Opracowanie
- Marek Hłasko „Pierwszy krok w chmurach” - najważniejsza problematyka opowiadania
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - streszczenie powieści
- Jan Kochanowski „Pieśni XII” („Pieśń świętojańska o Sobótce”) - motyw tańca w pieśni Kochanowskiego
- Goethe „Cierpienia młodego Wertera” - motyw cierpienia w powieści Goethego. Opracowanie