Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - obraz zakonu krzyżackiego w „Krzyżakach”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Zakon krzyżacki, a właściwie Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, przybył do Polski na prośbę księcia Konrada Mazowieckiego w 1226 r. Początkowo otrzymał w dzierżawę ziemię chełmińską, aby stamtąd bronić Mazowsza przed najazdami ze strony Prus. Z czasem jednak Zakon urósł w siłę, domagając się coraz większych obszarów ziemi. Wybudowawszy twierdzę w Malborku stał się realnym zagrożeniem dla państwa polskiego, zwłaszcza, że po pozorem tępienia pogańskich obyczajów na Litwie i w Polsce działał pod zwierzchnictwem i przy błogosławieństwie najważniejszej osoby średniowiecznej Europy – papieża.
Krzyżacy w powieści Sienkiewicza są ukazani jako obłudnicy i chciwi łupieżcy. Kuno Lichtenstein, krzyżacki poseł, dumny i wyniosły, mściwie doniósł o pomyłce Zbyszka i pozornie pełniąc obowiązki posła – aby donieść o dokonanym nań rzekomym zamachu – bez skrupułów doprowadziłby do śmierci polskiego rycerza. Skrywana wrogość doskonale jest także widoczna w postawie mistrza zakonu, który mówiąc o wspaniałości Boskiego miłosierdzia i obowiązku miłowania bliźniego, pozostaje bez litości na prośby Maćka o ułaskawienie bratanka. O okrucieństwie i zachłanności zakonników świadczą liczne wyprawy, z których wracają obładowani łupami. Nie różnią się przy tym zbyt wiele od zwykłych złodziei i najeźdźców – napadając na dwór w Spychowie doprowadzają do śmierci matki Danusi.
Aby pozbyć się Juranda, ich najzacieklejszego wroga, porywają jego córkę. Ciężkie warunki, w jakich ją przewożą i więżą, wywołują u Danusi osłabienie, chorobę, a w ostateczności – śmierć. Aby osiągnąć cel, posuwają się do morderstw. Tym, którzy ośmielą się wytknąć im błędy, odpłacają natychmiast – rycerza de Fourcy, który zganił ich zamiar porwania dziewczyny, natychmiast zabili. Cieszy ich upokorzenie i zemsta dokonywana na zrozpaczonym Jurandzie. W twierdzy w Szczytnie, wiedząc że zdesperowany ojciec uczyni wszystko, aby odzyskać Danusię, każą mu stać na mrozie, w worku, przez całą noc. Zakonnicy tacy jak Rotgier, Danweld, Gotfryd i Zygfryd są uosobieniem okrucieństwa, barbarzyństwa i zwyrodnienia. Kiedy wpuszczają Juranda do zamku, decydują się na zabawę z ludzką tragedią. Igrają z ojcowskim cierpieniem, pokazując mu zamiast ślicznej córki upośledzoną dziewczynkę. Psychiczne tortury, jakim zostaje poddany Jurand, sprawiają im nieludzką satysfakcję.
Po incydencie z rozsierdzonym Jurandem Rotgier i Zygfryd usiłują zatuszować całą sprawę przed mistrzem i księciem. Po śmierci Rotgiera Zygfryd bierze odwet na rycerzu ze Spychowa, wyłupując mu oko, obcinając język i odcinając prawą dłoń. Komtur doprowadziłby do jeszcze jednej bestialskiej śmierci, gdyby zagłodzonego Juranda nie odnaleźli Maćko i Hlawa. Cała obłuda związana z rzekomą misją chrystianizacyjną wychodzi na jaw przy okazji listu Żmudzinów, który Zbyszko pokazuje zakonnikowi de Lorche.
Całość winy i okrucieństwa Zakonu została skupiona w postaci Zygfryda de Lowe. On też, jako nieliczny, daje się poznać z innej – choć trudno powiedzieć, że dobrej – strony. Kiedy uzyskał przebaczenie od tak bardzo przecież skrzywdzonego przez niego Juranda, dotarło do niego z całą mocą zło, któremu był winien, i za które odpowiedzialny był zarówno on, jak i cały Zakon. Rozpacz jego była tak wielka, iż popełnił samobójstwo.
Hipokryzja i niczym nieuzasadniona duma osiągają apogeum na polu grunwaldzkim, kiedy posłańcy stawiają przed Jagiełłą dwa nagie miecze. Zwycięstwo armii polsko-litewskiej jest karą, na jaką zasłużył Zakon za wszystkie swoje krwawe czyny.
Obraz zakonu krzyżackiego jest niemal całkowicie pejoratywny. Sienkiewicz przedstawia zakonników jako zachłannych i przepełnionych nikczemnością, a jednocześnie zachowujących pozory misji, która została im powierzona. Jak na ironię, misją ową było szerzenie prawdy o Boskim miłosierdziu oraz obrona wyznawców Chrystusa przed innowiercami. Niestety pod warstwą idealnie dobranych barw i świetnej techniki malarskiej kryło się płótno bardzo złej jakości, które popsuło cały obraz – sprawiło, że kolory zlały się w szarość, z której nie można odczytać niczego prócz niej samej.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - obraz zakonu krzyżackiego w „Krzyżakach”
- Adam Mickiewicz „Świteź”- interpretacja i analiza ballady
- Henryk Sienkiewicz „Latarnik” - rola „Pana Tadeusza” w życiu Skawińskiego. Czy warto było? - rozwiń temat na podstawie noweli
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „Sonet IV” - środki stylistyczne użyte przez poetę i ich funkcja
- Carlo Collodi - biografia, życiorys
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - problematyka zbioru opowiadań
- William Szekspir „Hamlet” - motyw miłości w „Hamlecie” Szekspira. Opracowanie
- Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka biedoty
- Krystyna Siesicka - biografia, życiorys
- Wojna sprawiedliwa - zwycięstwo idei „wojny sprawiedliwej” na przykładzie powieści „Wojna i pokój” Lwa Tołstoja
- Ignacy Krasicki „Monachomachia” - „Monachomachia” jako poemat heroikomiczny. Charakterystyka gatunku
- Ignacy Krasicki „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” - problematyka utworu
- Czy Ignacego Krasickiego można określić mianem nauczyciela i wychowawcy oświeceniowego społeczeństwa?
- Opowiadanie o jesieni
- Marek Hłasko „Pętla” - charakterystyka Kuby
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw matki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - Mowa sądowa w obronie Balladyny - napisz mowę sądową
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie”, Zofia Nałkowska „Granica” - Cezary Baryka i Zenon Ziembiewicz - charakterystyka porównawcza
- Charles Baudelaire „Spleen II” - interpretacja i analiza utworu
- Manifest polskich romantyków - rozwiń pojęcie w oparciu o utwory Adama Mickiewicza „Oda do młodości” oraz „Romantyczność”
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - Człowiek Poszczególny a Człowiek Historyczny