Kubizm - przedstawiciele. Kubizm w malarstwie

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kubizm jako awangardowy kierunek w sztukach plastycznych zaczął kształtować się na początku XX wieku pod wpływem twórczości dwóch wielkich malarzy – Pabla Picassa i Georgesa Braque’a. Pejzaże drugiego z nich, pochodzące z przełomu 1905/1906 roku, stały się inspiracją do stworzenia nazwy dla awangardowej techniki artystycznej, wprowadziły bowiem nowy typ obrazowania, polegający na zastąpieniu naturalistycznych kształtów odrealnionymi, zgeometryzowanymi bryłami. Z łacińskiego sformułowania „cubus”, oznaczającego kostkę lub sześcian, jeden z krytyków sztuki – Louis Vauxcelles – ukuł pojęcie „kubizmu”, z którym dwaj prawodawcy kierunku przez długi okres nie utożsamiali swojej twórczości.
Pablo Picasso rozpoczął swoją edukację artystyczną w rodzinnej Hiszpanii, jednak najważniejszym dla jego wczesnej twórczości okresem zdaje się czas spędzony na studiach w Paryżu, gdzie zainspirował się dziełami Henriego de Toulouse-Lautreca. W pierwszych latach XX wieku, pozostając pod wpływem symbolizmu i neoimpresjonizmu, artysta tworzył głównie melancholijne obrazki z życia paryskiej biedoty, stąd ten okres jego twórczości określa się jako „błękitny”. Dzieła tworzone po 1904 roku, aż do czasu opracowania zasad kubizmu, przedstawiały najczęściej sceny z życia cyrkowców, charakteryzując się większą delikatnością i zwrotem w kierunku cieplejszej kolorystyki, stąd przypisuje się je do tzw. okresu „różowego”.
Rok 1907 przyniósł przełom w karierze młodego malarza w postaci dzieła „Panny z Avinionu”, które zrywało z tradycyjnie rozumianą perspektywą i zastąpiło realistyczne, mimetyczne kształty geometrycznymi bryłami. Niedługo później Picasso podjął współpracę z tworzącym w podobnej technice Braquem, opracowując wspólnie z nim założenia kubizmu analitycznego, hermetycznego i syntetycznego. Za manifest awangardowego kierunku artystycznego, jaki stworzyli obaj twórcy, uważa się premierę spektaklu „Parady” z 1917 roku, do którego Picasso zaprojektował scenografię. W trakcie wojny domowej w Hiszpanii stworzył jeden ze swych najsławniejszych obrazów – „Guericę” – zaś po II wojnie światowej często malował dzieła o wymowie pacyfistycznej, podejmując jednocześnie twórczą reinterpretację tematów znanych z malarstwa takich twórców jak Manet czy Delacroix.
Początki drogi twórczej Georgesa Braque’a wyglądały z goła odmiennie, artysta pochodził bowiem z niezamożnej, proletariackiej rodziny, która nie była w stanie zapewnić mu odpowiedniego wykształcenia. Wykonując pracę malarza pokojowego studiował jednocześnie w trybie wieczorowym na École des Beaux Arts, później zaś przeniósł się do Paryża.
Wczesny okres jego twórczości pozostawał pod wpływem impresjonizmu i fowizmu, w późniejszych latach zainteresował się jednak – podobnie jak Picasso – twórczością Cezanne’a, która zainspirowała pierwsze kroki w kierunku stworzenia nowej techniki artystycznej. W dojrzałym okresie twórczym powrócił do bardziej swobodnej formy w malarstwie, w dużej mierze rezygnując z opracowanej wraz z Picassem estetyki kubistycznej.
Podobne wypracowania do Kubizm - przedstawiciele. Kubizm w malarstwie
- Bowaryzm - przykłady, znaczenie pojęcia na podstawie powieści Flauberta „Pani Bovary”
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Nie wierzę w nic” - interpretacja, opracowanie, analiza wiersza
- Salinger „Buszujący w zbożu” - charakterystyka Holdena Caulfielda
- Św. Piotr Apostoł - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Caspar David Friedrich „Na żaglowcu” - opis obrazu, interpretacja
- Charles Baudelaire „Kwiaty zła” - świat przedstawiony w wierszach Baudelaire'a. Modernizm w literaturze - opracowanie
- Białoszewski - poezja. Charakterystyka poezji Białoszewskiego
- „Don Kichot z La Manczy” - Wymyślona przygoda don Kichota
- Co to znaczy być romantycznym poetą? Wyjaśnij na podstawie znanych Ci utworów romantycznych.
- Motyw przyjaźni - opracowanie na podstawie „Trzech muszkieterów” Dumasa i innych dzieł literackich
- Jerzy Andrzejewski „Popiół i diament” - charakterystyka Maćka Chełmickiego
- Władysław Broniewski „Firanka” - interpretacja i analiza wiersza
- Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę” - Mały Książę i Róża. Kto powinien czuć się winny? Rozprawka
- Gustaw Herling-Grudziński - biografia, życiorys
- Stanisław Lem „Bajki robotów” - opracowanie
- Motyw Arkadii - opracowanie w oparciu o „Dolinę Issy” Miłosza i inne utwory literackie
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - Wpływ II wojny światowej na losy rodziny Wańkowiczów - opis, opracowanie
- Jan Kochanowski „Na zdrowie” - interpretacja i analiza fraszki
- Daniel Naborowski „Do Anny” - interpretacja i analiza wiersza
- Moja ulubiona książka - opis, recenzja