Emma Bovary - portret psychologiczny - Gustaw Flaubert „Pani Bovary”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powieść Gustava Flauberta pt. „Pani Bovary” należy do grupy prekursorskich dzieł prozy realistycznej, która rozwijała się najprężniej w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z założeń estetycznych tego typu twórczości był nowatorski sposób kreowania postaci, polegający na ich wyraźnym rysunku psychologicznym, uwzględniającym szeroką gamę uwarunkowań zewnętrznych, rozmaitych motywacji i predyspozycji, które w możliwie najbliższym stopniu miały odpowiadać określonym typom ludzi spotykanym w rzeczywistości. Bardzo ważną zasadą w takiej konstrukcji postaci był szczególnego rodzaju obiektywizm narratora, który żadnej z postaw czy wyborów swoich bohaterów nie oceniał ani nie wartościował. Arbitralne oceny nie pokrywały się bowiem ze światem realnym, w którym nie istnieją ludzie całkowicie źli, nie ma również ludzi pozbawionych jakiejkolwiek skazy.
Postać Emmy Bovary została oceniona bardzo negatywnie przez współczesną Flaubertowi, konserwatywną krytykę, jej wybory były bowiem z punktu widzenia mieszczańskiej obyczajowości niemoralne i rzekomo zupełnie niezrozumiałe. Pisarz stworzył jednak bardzo bogaty i wielopłaszczyznowy portret psychologiczny tej bohaterki, który w pełni motywuje i uprawdopodabnia podejmowane przez nią wybory życiowe.
Emma wychowywała się w małym, prowincjonalnym miasteczku na północy Francji, pobierając edukację w miejscowej szkole. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że była to edukacja bardzo powierzchowna, ograniczona jedynie do podstawowych wiadomości z zakresu dziedzin przydatnych w codziennym życiu i prowadzeniu domu, a także niezbyt pogłębionego kursu literatury i sztuki. Wyniosła stąd zamiłowanie do czytania romansów, które w młodej dziewczynie wyrobiły mylne przekonanie na temat rzeczywistości postrzeganej przez pryzmat dramatycznych historii wielkich kochanków. W chwili wkraczania w dorosłe życie Emma wierzyła, iż tak właśnie powinno wyglądać jej życie, do tego bowiem stworzone są kobiety wrażliwe na piękno i sztukę.
Zderzenie młodzieńczej, w dużym stopniu wyidealizowanej wizji świata z jego prozaiczną, nieraz brutalną i wulgarną rzeczywistością wywołało w młodej pani Bovary ogromne rozczarowanie, bardzo długo pielęgnowała jednak swoje złudzenia, w dziecinnej naiwności wierząc, że gdzieś nadal czeka na nią wymarzone życie. Potwierdzenia swoich założeń szukała w kolejnych romansach, które przysłoniły jej prawdziwe szczęście leżące na wyciągnięcie ręki, we własnym domu, w osobach kochającego ją do szaleństwa męża i małej córeczki. Emma nie zdążyła jednak dorosnąć do zrozumienia najprostszych, a jednocześnie najbardziej realnych prawd, pozostając zagubioną pomiędzy dwoma światami – tym realnym, i tym zaprojektowanym we własnej głowie. Być może owo zrozumienie przyszło w ostatniej chwili, kobieta poczuła się jednak winna wobec swoich bliskich, zdając sobie sprawę na jak wielu polach ich zawiodła. To kazało jej wierzyć, że nie jest ich warta, że nie zechcą przyjąć jej z powrotem, paradoksalnie poszukiwała więc piękna tam, gdzie nie można go znaleźć, nie uwierzyła zaś w to, że rzeczywiste piękno, od dawna otaczało jej egzystencję.
Podobne wypracowania do Emma Bovary - portret psychologiczny - Gustaw Flaubert „Pani Bovary”
- Motyw kochanków w literaturze - opracowanie
- Rembrandt „Ofiara Abrahama” - interpretacja, opis obrazu
- Bolesław Leśmian „W malinowym chruśniaku” - interpretacja i analiza wiersza
- Biblia - „Przypowieść o domu na skale” - interpretacja, opracowanie przypowieści
- Midas - mit o królu Midasie. Krótkie streszczenie i problematyka mitu
- Milan Kundera - biografia, życiorys
- Adam Zagajewski „Jechać do Lwowa” - recenzja tomiku
- Adaś Niezgódka - charakterystyka. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - streszczenie
- Romantyzm w Rosji - Specyfika rosyjskiego romantyzmu. Przedstawiciele, cechy
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - przeżycia chłopców w nawiedzonym domu. Opowiadanie na podstawie książki
- Jan Twardowski „Do świętego Franciszka” - interpretacja i analiza
- Sandro Botticelli „Narodziny Wenus” - opis obrazu, interpretacja
- Jan Kochanowski „Serce roście patrząc na te czasy...” - interpretacja i analiza pieśni
- Alfons Mucha „Sąd Parysa” - opis obrazu, interpretacja
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona” - jako utwór o roli poety
- Motyw matki w literaturze - opracowanie
- Cechy powieści młodopolskiej - przedstaw w kontekście utworu „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego i wybranych powieści tego okresu
- Poezja tyrtejskia - tyrteizm - charakterystyka
- Albert Camus „Dżuma” - charakterystyka Ramberta