Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Juliana Tuwima „Strofy o późnym lecie” został podzielony na dwanaście strof równej długości, po cztery wersy każda. Występują w nim rymy nieparzyste o schemacie abcb.
Tematem wiersza jest piękno jesieni, a raczej momentu przejścia lata w jesień. Autor stosuje wiele środków stylistycznych, mających na celu odniesienie do wszystkich ludzkich zmysłów. Zabieg ten wzmaga synestezyjny wydźwięk utworu.
Tuwim opisuje typowe dla późnego lata i jesieni zjawiska, używając palety barw charakterystycznej dla tych pór roku. W każdej strofie zawiera elementy właściwe zarówno latu, jak i jesieni. Stosuje obrazy takie jak: wino (robione w jesieni, kiedy dojrzewają winogrona), złote liście, bujna trawa która „aż prosi się, by ją kosić”, rumiane jabłka, „siano suche i miodne”, które „wiatrem nad łąką stoi”, odbite w stawie obłoki, jaszczurki wygrzewające się w słońcu na kamieniu, zapach sosnowych igieł. Wszystko to tchnie atmosferą spokoju, ciepłe słońce rozleniwia i sprowadza przyjemne myśli.
Ukazanie świata w momencie pewnej przemiany dodaje wierszowi dynamizmu. Kunsztowne metafory („Lato, w butelki rozlane, / Na półkach słodem się burzy”) dodatkowo wzmagają odczucie dostojeństwa i niejakiego monumentalizmu sił natury. Wiersz budzi silne skojarzenia z kolorem złota i zapachem nagrzanego słońce ogrodu. Obrazuje zachwyt człowieka nad pięknem przyrody. Tchnie spokojem i statecznością, jak również poczuciem bezpieczeństwa. W opanowanym przez cykliczne pory roku świecie wszystko znajduje się na swoim miejscu i nic nie stanowi zagrożenia. Człowiek jednoczy się z naturą i staje się z nią tożsamy, jak gdyby wtapiając się w krajobraz i stając się jego częścią – „Słońce głęboko weszło / W wodę, we mnie i w ziemię, / Wiatr nam oczy przymyka. / Ciepłem przejęty drzemie”.
Podobne wypracowania do Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Witold Gombrowicz jako nauczyciel życia - rozwiń temat w oparciu o utwór „Ferdydurke”
- Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Opis stroju szlacheckiego
- Tadeusz Nowak - biografia, życiorys
- „Balladyna winna śmierci!” - mowa sądowa
- Jeremi Przybora - biografia, życiorys
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka Marty
- Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka mieszczaństwa żydowskiego w „Lalce” Prusa
- Czesław Miłosz „O książce” - interpretacja i analiza wiersza
- Józef Ignacy Kraszewski „Kwiat paproci” - streszczenie skrótowe baśni
- Mikołaj z Wilkowiecka „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim” - streszczenie skrótowe, opracowanie, geneza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - interpretacja, opracowanie