Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - charakterystyka Ciamciary
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powieść dla młodzieży pt. „Sposób na Alcybiadesa” autorstwa Edmunda Niziurskiego ukazała się po raz pierwszy w 1964 roku. Doczekała się również licznych wznowień i kilku ekranizacji. W 2002 roku została włączona do Kanonu Książek dla Dzieci i Młodzieży, obowiązkową lekturą dla uczniów szkół podstawowych była jednak już od dawna.
„Sposób na Alcybiadesa” opowiada historię chłopców uczących się w szkole męskiej im. Lindego w Warszawie. Pośród wielu drugoplanowych postaci najważniejszymi bohaterami są uczniowie osławionej klasy VIII a, w której szczególnie kreatywni okażą się Zenon Zasępa, Józio Pędzelkiewicz, Słabiński zwany „Słabym” oraz Marcin Ciamciara, który opowiada o latach beztroskich dziecinnych figli z perspektywy osoby wkraczającej w dorosłe życie – maturzysty.
Marcin był nazywany przez swoich kolegów Ciamcią. Jako narrator mówi o samym sobie niewiele, w zasadzie jedyną informacją jest ta, że jego ojciec był w przeszłości dyrektorem huty Warszawa. Prawdopodobnie jest jedynakiem i od wczesnego dzieciństwa wychowywał się bez matki.
Ciamcia z czasów VIII klasy jest chłopcem o sporym potencjale intelektualnym, którego nie wykorzystuje ze względu na skrajne lenistwo. Razem z kolegami tworzy grupę tzw. „wyczynowców”, którzy szukają sposobu na przetrwanie w szkole i uzyskanie promocji do następnej klasy przy jak najmniejszym wysiłku. Mimochodem staje się inicjatorem wielkiego przedsięwzięcia, które ma pomóc zrealizować chłopcom ich cel, odnajduje bowiem zeszyt kolegów ze starszej klasy z zapisem tajemniczych szyfrów. Okazuje się, że są to strategie działania opracowane z uwzględnieniem indywidualnych uwarunkowań każdego z profesorów, mające na celu uśpienie ich czujności i umknięcie ciosom wiedzy, jakie wymierzają w stronę swoich uczniów. Ciamcia przychyla się do pomysłu zdobycia owych „sposobów” na nauczycieli, nie akceptuje jednak bezwzględnych działań swojego kolegi – Zasępy, który dla realizacji założonego celu porywa i torturuje kolegów, jak również zleca rozmaite kradzieże. Marcin próbuje zachować minimum przyzwoitości nawet w sytuacjach, w których inni o niej zapominają.
Ciamciara jest przykładem ucznia stanowiącego utrapienie nauczycieli, a typ ten można nazwać: „zdolny, ale leniwy”. Druga z tych cech staje się punktem wyjściowym historii, jaką opowiada po latach, natomiast pierwsza ujawnia się w czasie nieszablonowych lekcji z profesorem historii, zwanym w szkole Alcybiadesem, na którego chłopcom udaje się zakupić „sposób”.
Dzięki przejętej po starszych kolegach metodzie „zapuszczania węża morskiego”, a więc wciągania nauczyciela w dyskusje niezwiązane z tematem lekcji, Ciamcia zupełnie przypadkiem dowiaduje się wielu fascynujących rzeczy, które budzą w nim żywe zainteresowanie do historii. Coraz większą sympatią darzy również Alcybiadesa, w którym dostrzega osobę oddaną swojej pasji, będącą prawdziwą skarbnicą wiedzy.
W finale powieści pozostaje lojalny wobec swego mentora, wyjawiając mu prawdę o „sposobie”, zdaje sobie bowiem sprawę z tego, iż to właśnie on poniesie odpowiedzialność za katastrofę, jaka czeka chłopców w związku ze sprawdzianem ich wiedzy. Ciamciara okazuje się więc bohaterem, który przechodzi najszybszą i najbardziej pozytywną przemianę.
Podobne wypracowania do Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - charakterystyka Ciamciary
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - charakterystyka Santiago
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - Kategorie więźniów i układy w łagrze opisane w „Innym świecie”
- Jan Kasprowicz „Przestałem się wadzić z Bogiem” - interpretacja, opracowanie
- Bolesław Prus „Emancypantki” - opracowanie powieści
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - charakterystyka rodziny Mostowiaków
- Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem” - portret Bilba Bagginsa i cechy osobowości, które pozwoliły mu przetrwać niebezpieczne przygody
- Renesans i barok - dwie epoki i dwie wizje świata (toposy, metafory i obrazy)
- Denis Diderot - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Jan Kazimierz - opis
- Motyw zdrady w literaturze - opracowanie
- Juliusz Słowacki „Sowiński w okopach Woli” - interpretacja i analiza wiersza
- Francois Boucher „Śniadanie” - opis obrazu, interpretacja
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Marii Rzepy
- Rimbaud „Statek pijany” jako manifest wolności - opracowanie
- Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą...” - podmiot liryczny w wierszu. Charakterystyka
- Julian Przyboś - biografia, życiorys
- „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego a „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – podobieństwa i różnice
- Przenośnia - co to jest przenośnia? Przykłady, definicja, rodzaje
- Ernest Hemingway „Pożegnanie z bronią” - opracowanie, interpretacja
- Krzysztof Kamil Baczyński „Z lasu” - katastrofizm w wierszu Baczyńskiego