Zbigniew Herbert „Wilk i owieczka” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Wilk i owieczka” Zbigniewa Herberta to krótki tekst, lecz o niezmiernie istotniej wymowie. Napisany został jako parodia klasycznych bajek La Fontaine'a i innych twórców tego gatunku.
Oto wilk zakrada się do zagrody pełnej owiec i tłumaczy małej owieczce, dlaczego musi ją zjeść. Według niego, wymaga tego konwencja, w imię której wilki od dawien dawna zjadają w bajkach owieczki. Owieczka nie chce przyjąć tego tłumaczenia, lecz przecież koniec końców to wilk ma ostre zęby. Jej argumenty nie trafiają mu do przekonania i postanawia postąpić zgodnie z tradycją.
Istnieją dwie możliwe płaszczyzny interpretacji bajki Herberta. Pierwszą z nich jest założenie, że wilk rzeczywiście poświęcił się i postąpił według obowiązujących zasad – zjadł owieczkę tylko dlatego, że tak nakazała mu konwencja. Stąd ironiczny komentarz autora: „Nie naśladujcie wilka, kochane dzieci. Nie poświęcajcie się dla morału”.
Wydaje się jednak, że istnieje także druga niezależna ścieżka rozumowania, w myśl której wilk zjadł owieczkę, bo był po prostu wilkiem; jego tłumaczenie, iż musi postąpić zgodnie z tradycją, mogło być zwyczajną wymówką i próbą wytłumaczenia prostej zależności przyrodniczej za pomocą uczonego monologu.
Wart zaakcentowania jest również fakt, jak Herbert „bawi się” z pojęciem konwencji literackiej, jednocześnie ją przywołując (bezpośrednio), a więc i używając (wilk w końcu zjada owcę), lecz również demaskując jej fikcyjny, umowny charakter.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Wilk i owieczka” - interpretacja i analiza utworu
- Franciszek Karpiński „Laura i Filon” jako sielanka sentymentalna. Cechy sielanki
- Maria Dąbrowska „Marcin Kozera” - opracowanie, problematyka
- Zbigniew Herbert „Tamaryszek” - interpretacja i analiza wiersza
- Bolesław Prus „Katarynka” - przedstaw znaczenie punktu kulminacyjnego w noweli „Katarynka”
- „Granica” jako powieść społeczno-obyczajowa - Zofia Nałkowska „Granica”
- Kordian jako bohater werteryczny. Scharakteryzuj
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - obraz komunizmu i rewolucji w powieści
- Stefan Żeromski „Wiatr od morza” - opracowanie
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka środowiska klerykowskiego
- Motyw buntu - Bunt w literaturze - przykłady, opracowanie
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - „Nowy wspaniały świat” jako przykład wizji przyszłości w literaturze science-fiction
- Ryszard Kapuściński „Heban” - recenzja książki
- Włodzimierz Tetmajer „Dworek w Bronowicach” - opis obrazu, interpretacja
- Kazimierz Przerwa–Tetmajer „Hymn do Nirwany” - interpretacja, opracowanie
- Ignacy Krasicki „Wół i mrówki” - interpretacja i analiza bajki
- Wacław Berent „Próchno” - symbolizm w utworze
- Charles Baudelaire „Albatros” - interpretacja, opracowanie wiersza
- „Antyk i Biblia jako korzenie kultury europejskiej” - wyjaśnij, jak rozumiesz to stwierdzenie
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - Niepokoje moralne człowieka, który przeżył wojnę. Opracowanie
- Iwan Turgieniew - biografia, życiorys