Rilke „Samotność” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz austriackiego poety modernistycznego, Rainera Marii Rilke’go, pt.: „Samotność” został oparty na koncepcie ukazania wszechogarniającego uczucia poprzez metaforykę akwarystyczną, która podkreśla jego bezmiar, płynną nieuchwytność, wdzieranie się jak powódź do wszystkich zakątków życia, a także czysty chłód, którym ogarnia swoje „ofiary”.
Forma wiersza przypomina nieco treściowe rozwiązania sonetu, stosuje bowiem podział strof na te o charakterze opisowym oraz zawarcie podsumowującej go refleksji w oddzielonej od reszty tekstu, skondensowanej do jednego wersu strofie-puencie.
W pierwszej części wiersza pojawia się porównanie samotności do deszczu, które zostanie umotywowane dalszymi wersami:
„Z morza powstaje, aby spotkać zmierz;
z równin niezmiernie szerokich, dalekich,
w rozległe niebo nieustannie wrasta.
Dopiero z nieba opada na miasta.”
Zostają tutaj przywołane dwa typy krajobrazów, które przez swą rozległość i pozorny bezruch często wywołują w człowieku poczucie samotności, spowodowane świadomością ogromnej drogi, jaka dzieli go od innych ludzi. Morze i równiny zostają tutaj ukazane jako kolebki samotności, z których owo uczucie paruje jak rosa w stronę nieba, posiadającego tutaj charakter swego rodzaju „przekaźnika” pomiędzy rozległymi, jednostajnymi obszarami a pełnym ludzi miastem. Niebo wzbiera wobec tego „kroplami samotności” zebranymi nad taflą morza lub równiny i przenosi je w przestrzeń kojarzoną stereotypowo z wielością kontaktów międzyludzkich.
Stworzony w ten sposób deszcz:
„Mży nieuchwytnie w godzinach przedświtu,
kiedy ulice biegną witać ranek,
i kiedy ciała nie znalazłszy nic,
od siebie odsuwają się rozczarowane;
i kiedy ludzie, co się nienawidzą
spać muszą razem - bardziej jeszcze sami”.
Podmiot liryczny stwierdza, iż samotność staje się najbardziej widoczna i bolesna w kontakcie z innym człowiekiem. Jej źródłem jest brak miłości, nie zaś sam brak towarzystwa, który jest istotą poczucia osamotnienia, jakie towarzyszy obserwacji krajobrazu morskiego lub równinnego. Istota samotności polega wobec tego na rozczarowaniu wypływającym z konstatacji, że nawet ukochane osoby, w których szukaliśmy odbicia samych siebie, są w rzeczywistości obce, nie rozumieją nas i nie są w stanie wypełnić towarzyszącej naszemu życiu pustki. A skoro nie ma wokół nas człowieka, który stanowiłby naszą „drugą połowę”, okazuje się, że idziemy przez życie zupełnie sami, niezależnie od tego, iż naszej codzienności towarzyszy anonimowy tłum innych mieszkańców miasta. Zebrany nad równinami i morzami deszcz właśnie tutaj zamienia się w prawdziwą powódź:
„samotność płynie całymi rzekami”.
Delikatna mżawka, którą można by przeoczyć na tle bezmiaru pustego krajobrazu, w mieście zamienia się w widoczną, rwącą rzekę, która bezpardonowo wpływa do domów i porywa swoim nurtem jego domowników - tak bliskich sobie pod względem przestrzennym, a tak dalekich emocjonalnie.
Podobne wypracowania do Rilke „Samotność” - interpretacja i analiza utworu
- „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” Ignacego Krasickiego jako pierwsza polska powieść nowożytna
- „Tango” Sławomira Mrożka wobec szekspirowskiego „Hamleta”
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opracowanie opowiadania
- Opis rzeźby Zygmunta Trembeckiego - „Jan Kochanowski i Urszulka z lutnią”
- Albert Camus „Dżuma” - metaforyczny sens „Dżumy”. Opracowanie
- Bolesław Prus „Omyłka” - opracowanie, streszczenie noweli
- Konflikt pokoleń w wybranych utworach literackich - opracowanie
- „Mały Książę” Antoine de Saint Exupery' ego - czym różni się od innych lektur?
- Antyk - ogólna charakterystyka epoki
- Emancypacja kobiet w okresie pozytywizmu
- Adam Bahdaj „Telemach w dżinsach” - streszczenie
- Sposób przedstawienia człowieka w sonecie IV Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego
- Maria Konopnicka „Pieśń o domu” - interpretacja utworu i interpretacja tytułu wiersza Marii Konopnickiej
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich”, Homer „Iliada” - porównanie dzieł
- Grupa poetycka Skamander - Skamandryci - wiersze, przedstawiciele, program
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Herhora
- Jan Kochanowski „Do gór i lasów”, „Portret” Leopolda Staffa - interpretacja i analiza porównawcza
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - streszczenie
- Wisława Szymborska „Ludzie na moście” - interpretacja i analiza wiersza
- Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu