Impresjonizm - Charakterystyka impresjonizmu (malarstwo)
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Termin impresjonizm pochodzi od łacińskiego słowa impressio, co znaczy odbicie, wrażenie. Początkowo nowy nurt w sztuce rozwijał się na gruncie europejskim, a później również amerykańskim. Pierwsza wystawa impresjonistów odbyła się w 1874 roku, w atelier fotograficznym Nadara. Jeżeli chcielibyśmy ustalić w jakim miejscu narodził się impresjonizm, można wskazać na awangardową dzielnicę Paryża - Batignolles. To tu, w kawiarni Cafe Guerbois, spotykali się artyści, aby rozmawiać o tendencjach w nowoczesnej sztuce, a także o kierunku, w którym ona zmierza i celu, który ma spełniać.
Impresjoniści w swoich obrazach nie podejmują metafizycznych problemów, nie starają się ich zgłębić. W kręgu ich zainteresowań była codzienność, ulotna chwila, którą chcieli przelać na płótno. Ważny był dla nich nastrój, światło. Artyści reprezentujący ten kierunek w sztuce bawili się kolorem, grali z nim. Co ciekawe, wykluczyli zupełnie barwę czarną ze swej palety. Istotne było, nie to, co obraz przedstawia, ale w jaki sposób został namalowany, za pomocą jakich barw malarz oddał rzeczywistość, jaką formę i fakturę nadał dziełu. Tematyka ich obrazów z motywów biblijnych, literackich, historycznych czy mitologicznych przeniesiona została na grunt dnia codziennego, ale tylko w jego pozytywnych aspektach. Nie starali się oddać głodu, ubóstwa, upadku moralnego czy śmierci. Tematem ich dzieł był człowiek, a zwłaszcza człowiek w ruchu. Najczęściej oddawano na płótnie zabawę, odpoczynek lub otaczającą człowieka naturę.
Przedstawiciele impresjonizmu, jako pierwsi, opuścili swoje pracownie i wyruszyli w plener. Jako, że nie tworzyli oni zwartej grupy, zasada ta nie dotyczyła wszystkich przedstawicieli owego nurtu. Malarze nie poprawiali później swoich dzieł. Wystawiali „szkice z natury”. Oddawali na płótnie chwilowe i ulotne wrażenie, jakie wywarł na nich wycinek świata, który stawał się ich modelem.
Metoda, jaką posługiwali się impresjoniści było nakładanie obok siebie plam czystego koloru. Z większej odległości zlewały się w jedną całość tworząc spójny obraz. Cienie uzyskiwano mieszając barwy podstawowe, jak już wcześniej wspomniałam - bez użycia czerni.
Jeśli chodzi o artystów zaliczanych do impresjonistów, to możemy wśród nich wymienić takie nazwiska jak: Pierre Bonnard, Edgar Degas, Fryderyk Hayder, Claude Monet, Camille Pissarro, August Renoir Georges Seurat oraz Alfred Sisley.
Polscy przedstawiciele impresjonizmu, to głównie: Olga Boznańska („Martwa natura z wazą”, „Kwiaty”, „Kwiaciarki”), Xawery Dunikowski, Julian Fałat („Polowanie w Nieświerzu”, „Chłopiec z brzoskwiniami”, „Berezyna”), Aleksander Gierymski („Powiśle”, „Piaskarze”, „Wieczór nad Sekwaną”), Józef Pankiewicz („Lato”, „Wóz z sianem”, „Japonka”), Władysław Podkowiński („Strzelec konny”, „Łubin w słońcu”), Jan Stanisławski („Dąb”, „Zakole rzeki”) czy Leon Wyczółkowski („Welon”, „Rybak”, „Tatry”, „Wesołe pacholęta”).
Twórcy impresjonizmu to przede wszystkim E. Manet, autor m.in. obrazów „Śniadanie na trawie” oraz „Olimpia”. Kolejnym artystą, który miał ogromny wkład w rozwój impresjonizmu był C. Monet, autor obrazu „Impresja”, od którego pochodzi nazwa nurtu, a także „Nenufary” czy „Katedra w Rouen”. Pozostali artyści to A. Renoir twórca „Balu w Moulin de la Galette”, „Huśtawki” czy chociażby „Śniadania wioślarzy”, E. Degas - malował baletnice w ruchu, jego obrazy to np. „Klasa tańca”, „Absynt” oraz C. Pissarro, który za główny temat swoich obrazów wybrał pejzaże.
Podobne wypracowania do Impresjonizm - Charakterystyka impresjonizmu (malarstwo)
- Maria Konopnicka „Jaś nie doczekał” - interpretacja, opracowanie
- Motyw winy - Odpowiedzialność moralna w „Granicy” Nałkowskiej, „Zbrodni i karze” Dostojewskiego i „Jądrze ciemności” Conrada
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - dzieje Tomasz Judyma jako społecznika, buntownika i idealisty
- Ignacy Krasicki „Żona modna” jako krytyka obcych obyczajów - opracowanie
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - Motyw przyjaźni w „Chłopcach z Placu Broni”. Opracowanie
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Macieja Boryny
- Jarosław Marek Rymkiewicz - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - charakterystyka Pielgrzyma, bohatera Sonetów
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - opis lekcji Keatinga
- Paul Verlaine - wiersze, poezja. Charakterystyka twórczości Paula Verlaine'a
- Molier „Świętoszek” - Tartuffe i Orgon - dwa typy świętoszków na podstawie wybranej sceny oraz całego dramatu. Opracowanie
- Opis obrzędu dziadów w cmentarnej kaplicy - „Dziady” cz. II Adama Mickiewicza
- Bracia Grimm „Kopciuszek” - charakterystyka Kopciuszka
- Krytyczna ocena literatury końca wieku na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego
- Stanisław Przybyszewski - biografia, życiorys
- Emil Zola „Germinal” - streszczenie skrótowe
- Opowiedz o reakcji młodych wilczków na pojawienie się Mowgliego - Rudyard Kipling „Księga dżungli”
- Opis twarzy
- Witkacy - twórczość. Charakterystyka twórczości Witkacego
- Motyw miłości - budująca i niszcząca siła miłości. Przedstaw problem na podstawie wybranych utworów literackich - wypracowanie