William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Postacie trzech Czarownic pojawiają się już na samym początku dramatu, sceny z ich udziałem zawsze są tajemnicze i złowieszcze. W pierwszej scenie umawiają się na spotkanie wiedząc, że po zakończonej bitwie przybędzie do nich Makbet. Wiedźmy znają przyszłe losy, wiedzą, co stanie się w przyszłości. Spodziewają się Makbeta i w kolejnej scenie Makbet się pojawia. On oczywiście nic o tym spotkaniu nie wie, dla niego jest ono przypadkowe. Nie prosi też o wróżbę, Czarownice same pozdrawiają go tytułem „tana Kawdoru” i nazywają przyszłym królem. Z kolei jego towarzyszowi, Bankowi, przepowiadają, iż będzie ojcem królów.
Później Czarownice pojawiają się jeszcze w scenie z Hekate, która jest ich mistrzynią i domaga się swego udziału w zgubie Makbeta, a także w scenie z Makbetem. Drugim razem Makbet celowo przychodzi do Czarownic, by poznać swoją przyszłość. Czuje się coraz bardziej zagrożony, uważa, że musi wiedzieć, za wszelką cenę, kogo powinien się obawiać. Wiedźmy i tym razem przepowiadają w tajemniczy sposób, co ma nastąpić.
Rola Czarownic jest bardzo istotna, właściwie to one inicjują krwawe dzieło Makbeta. Budzą w nim pragnienie sięgnięcia po władzę królewską, potem zaś wskazują na zagrożenie ze strony Makdufa, popychając Makbeta ku kolejnym zbrodniom. Można więc uznać Czarownice za personifikację zła. Są uosobieniem istniejącego w świecie pierwiastka ciemnej mocy. Ich rolę w dramacie można interpretować na dwa sposoby: jako istnienie zewnętrznego zła lub jako uosobienie ciemnej strony ludzkiej natury.
Czarownice są złe. Sygnalizuje to już sama ich brzydota, Blanko jest wyraźnie zdegustowany ich widokiem, niby szkaradnych starych kobiet, jednak mających męskie brody. Okoliczności, w jakich wiedźmy się pojawiają na scenie, również wskazują na ich negatywną rolę: w ciemnościach, w oparach warzą ohydne mikstury, by przywołać duchy. Ich pojawienie się na scenie ma budzić niepokój, wprowadzać nastrój tajemniczości i grozy. Charakterystyki dopełniają ich słowa. Wiedźmy przechwalają się między sobą wyrządzonym złem. Jedna z nich opowiada, jak to żona kupca nie chciała dać jej kasztanów. Od tej pory mści się na jej mężu, nękając jego statek niesprzyjającymi wiatrami. Pozostałe Czarownice deklarują swoją pomoc, sama idea zemsty tak je pociąga. Fakt, że gnębią męża za rzekomą winę żony, dodatkowo podkreśla ich niecną naturę. Pojawienie się Hekate, jako przywódczyni Czarownic, sankcjonuje interpretowanie ich w kategoriach zła zewnętrznego, ciemnej siły, sprowadzającej człowieka na złą drogę.
Pojawia się jednak pytanie, czy Czarownice mają moc czynienia zła wbrew woli człowieka. Czy ich wpływ na wydarzenia jest faktyczny, czy tylko wyrażają to, co w człowieku i tak tkwi? Przepowiadają przecież Makbetowi tron, a Bankowi założenie dynastii. Makbet w pierwszej chwili jest zdziwiony, wręcz przerażony, mówi: „Tan Kawdor żyje w szczęściu i dostatku./ Królem zaś zostać jest to dla mnie rzeczą/ Mniej jeszcze mieścić się mogącą w sferze/ Prawdopodobieństw niż być tanem Kawdor”. Wydaje się, że Makbet wcześniej nawet nie pomyślał o takiej ewentualności, ale słowa Czarownic zapłodniły jego wyobraźnię. Odtąd myśl o władzy nie da mu spokoju.
Makbet jest potwornie ambitny - nie wiadomo, czy gdyby wiedźmy nie podsunęły mu takiej myśli, czy nie doszedłby do niej sam. Banko również słyszy dziwną przepowiednię. Ma zostać założycielem dynastii, to jego synowie mają objąć władzę, nie synowie Makbeta. Ta przepowiednia pada na inny grunt, Banko nie robi nic, by ją zrealizować. Nie próbuje przyspieszyć biegu wypadków. Wydaje się, że nie dowierza wróżbie, nie ma więc ona na niego wpływu.
W tym kontekście można interpretować postacie Czarownic jako zło tkwiące w człowieku. Makbet słyszy to, co pragnie usłyszeć. Wierzy w przepowiednię, bo odpowiada jego żądzy władzy. Podobnie jest za drugim razem. Makbet przybywa do jaskini, gdzie gromadzą się wiedźmy, prosząc o kolejną wróżbę. Czarownice przywołują ducha, który ma przedstawić przyszłość Makbeta. Pierwsza Czarownica zapowiada: „On wie, co kryje twoja głowa”. Te słowa sugerują, że przyszłość Makbeta jest w jego rękach, duch wyraża tylko głośno to, co Makbet myśli.
Kiedy duch ostrzega go przed Makdufem, Makbet odpowiada: „ (…) dzięki ci! trafiłeś/ W sam rdzeń obawy mojej”. Tajemnicza siła potwierdza więc tylko to, co Makbet myśli. Makbet, odkąd zamordował króla, żyje w ciągłym strachu, wszędzie węszy spisek, obawia się, że prawda wyjdzie na jaw, przychodząc do Czarownic szuka pokrzepienia. Chce usłyszeć zapewnienie, że jest bezpieczny. I właśnie to słyszy, a przynajmniej tak rozumie tajemniczą wróżbę: „Z tych bowiem, których rodziła kobieta,/ Nikt potężnego nie zmoże Makbeta” oraz: „Nie tknie Makbeta żaden cios morderczy,/ Póki las Birnam ku dunzynańskiemu/ Wzgórzu nie pójdzie walczyć przeciw niemu”. Dla Makbeta staje się jasne, że jest bezpieczny, skoro żaden człowiek (bo tak rozumie przepowiednię) nie może go zabić, spodziewa się dożyć późnej starości. Jak się później okazuje, nie pojął dokładnie słów przepowiedni.
Podobne wypracowania do William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
- Thomas Stearns Eliot - biografia, życiorys
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opis bohaterów
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Albert Camus „Dżuma” - Rieux i Edelman - ocena postaw lekarzy
- „Wenus z Milo” - opis rzeźby
- Antoni Czechow „Końskie nazwisko” - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - Motyw buntu w „Dziadach” cz. II - opracowanie
- Przyjaźń w życiu i książkach - opracowanie tematu
- Molier „Świętoszek” jako dramat klasyczny - cechy
- Krzysztof Kamil Baczyński „Romantyczność” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura - wiersze. Rozważania o życiu w poezji Edwarda Stachury
- Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
- Za co warto kochać życie?
- Opis ekspresjonistyczny - Obraz ekspresjonistyczny - Portret ekspresjonistyczny (przykład)
- Jarosław Iwaszkiewicz „Matka Joanna od aniołów” - charakterystyka postaci
- Czy świat potrzebuje tolerancji religijnej i rasowej? Rozwiń temat w oparciu o twórczość Marii Konopnickiej i własne obserwacje. Rozprawka
- Opowiadanie „Adaś Niezgódka opowiada o psim raju” - „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Dorota Terakowska „Córka Czarownic” - problematyka powieści
- Czesław Miłosz - Czesław Miłosz jako moralista, filozof, tłumacz Biblii. Opracowanie tematu
- Rodzaje komizmu przedstawione w utworach Moliera
- „Lament Świętokrzyski” jako arcydzieło literatury średniowiecznej - opracowanie