Rodzaje komizmu przedstawione w utworach Moliera
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Molier pisał wiele, starając się zaspokoić gusta współczesnej sobie publiczności. Jego komedie na ogół mają prostą fabułę zmierzającą do szczęśliwego zakończenia. Intryga przybiera czasem bardzo nieprawdopodobne formy, w zakończeniu następują nadzwyczajne rozpoznania czy odnalezienia zaginionych przed laty członków rodziny. Celem dramatów Moliera jest rozśmieszenie publiczności. Głównym ośrodkiem komizmu jest ośmieszenie jakiejś wady, artysta stosuje w tym celu różne rodzaje komizmu.
Już same tytuły, jak „Skąpiec” czy „Świętoszek”, wskazują na cechy, jakie zostaną poddane ostrej krytyce i satyrze. Komedie Moliera to komedie charakterów, a więc komizm postaci wysuwa się w nich na czoło. To Harpagon czy Tartuffe znajdują się w centrum wydarzeń i głównie za ich sprawą widzowie się śmieją podczas spektaklu. Chciwość Hapragona została wyolbrzymiona tak, że stała się komiczna i absurdalna. Kiedy zarządza on obiad dla gości, w tym swej przyszłej narzeczonej, wydaje polecenie: „Najlepiej dać coś takiego, czego nie można dużo jeść i co zaraz syci: ot, potrawkę baranią dobrze tłustą, do tego ciasta nadziewanego kasztanami. To zapycha”. Jego konie przymierają głodem, tak że nie ma z nich żadnego pożytku, a służąca ma sprzątać na tyle rzadko i niedokładnie, by nie zniszczyć mebli. Ale też postacie drugoplanowe często wnoszą komizm charakterów. Przykładem jest Orgon ze „Świętoszka”, jego naiwność i zaślepienie budzą nie tylko śmiech, ale chwilami nawet litość. Postać dewota została skontrastowana z charakterem Tartuffe’a, który tę pobożność tylko udaje. „Świętoszek” jest dwulicowy i bezwzględny, fakt, że Orgon wciąż traktuje go jako wielce pobożnego człowieka jest komiczny.
W utworach Moliera odnajdziemy liczne przykłady komizmu sytuacyjnego, czyli wynikającego z zaistniałych zdarzeń. Często są to nieoczekiwane zwroty akcji, lub powtarzające się zachowania. W „Świętoszku” jest scena, w której udający niezwykle pobożnego człowieka Tartuffe, próbuje uwieść żonę Orgona. W jednej ze scen właśnie bierze ją w objęcia, kiedy ona odsuwa się nieco i Tartuffe może dostrzec stojącego za nią męża. Z kolei w „Skąpcu” śmiech budzi nieustanna troska Harpagona o jego szkatułkę. Obsesyjny strach przed jej utratą, który prowadzi do przeszukiwania i kontrolowania służby.
Trzeci rodzaj komizmu obecny w sztukach Moliera to komizm słowny, a więc, dialogi czy różnego rodzaju powiedzonka i komentarze padające ze sceny. Komiczna jest scena kłótni Harpagona z synem, podczas której rolę mediatora próbuje podjąć Józef. Cała sytuacja jest jednym wielkim nieporozumieniem. Jakub manipuluje i przekręca słowa skłóconych, doprowadzając do chwilowej pozornej zgody. Po chwili jednak prawda wychodzi na jaw, prowadząc do jeszcze bardziej zażartej kłótni i większej niż poprzednio niezgody. Komizm słowny to czasem jedno słowo padające w kontekście konkretnej sytuacji. Przykładem jest scena, w której Orgon, komentując dzień spędzony przez Tartuffe’a w jego domu na korzystaniu z wszelkich wygód i przywilejów, mówi: „biedaczek”, choć chwilę wcześniej zupełnie nie zareagował na wiadomość o złym samopoczuciu żony. Ponadto często powtarza on: „co niebo rozkaże”. Zabawne są liczne kwestie Harpagona, na przykład odprawienie Strzałki słowami: „No to z Panem Bogiem. Ruszaj do wszystkich diabłów”, albo wołanie na pomoc, kiedy okazuje się, ze cenna szkatułka jednak została wykradziona: „Złodziej! złodziej! rozbójnik! morderca! Ratunku! Kto w Boga wierzy! Jestem zgubiony, zamordowany! Gardło mi poderznęli: wykradli mi pieniądze! Kto to być może? Co się z nim stało? Gdzie uciekł? Gdzie się ukrywa? Jak go znaleźć? Gdzie pędzi? Gdzie go szukać? Może tu! Może tam? Kto to taki? Trzymaj!”.
Podobne wypracowania do Rodzaje komizmu przedstawione w utworach Moliera
- Edward Stachura - wiersze. Rozważania o życiu w poezji Edwarda Stachury
- William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
- Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
- Za co warto kochać życie?
- Opis ekspresjonistyczny - Obraz ekspresjonistyczny - Portret ekspresjonistyczny (przykład)
- Jarosław Iwaszkiewicz „Matka Joanna od aniołów” - charakterystyka postaci
- Czy świat potrzebuje tolerancji religijnej i rasowej? Rozwiń temat w oparciu o twórczość Marii Konopnickiej i własne obserwacje. Rozprawka
- Opowiadanie „Adaś Niezgódka opowiada o psim raju” - „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Dorota Terakowska „Córka Czarownic” - problematyka powieści
- Czesław Miłosz - Czesław Miłosz jako moralista, filozof, tłumacz Biblii. Opracowanie tematu
- „Lament Świętokrzyski” jako arcydzieło literatury średniowiecznej - opracowanie
- Motywy kryminalne w literaturze. Omów temat na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i innych utworów literackich
- Motywy zbrodni Balladyny - wypracowanie z elementami charakterystyki głównej bohaterki
- Adam Mickiewicz „Romantyczność”, Bolesław Leśmian „Dziewczyna” - analiza porównawcza utworów
- Mojżesz na Górze Synaj – Dziesięć Przykazań
- Erazm z Rotterdamu - biografia, życiorys
- Stefan Żeromski „Siłaczka” - charakterystyka elity przedstawionej w utworze
- Opisz nieodpowiednie zachowania dzieci w powieści „Charlie i fabryka czekolady” i powiedz, dlaczego nie powinniśmy się zachowywać tak jak one
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - charakterystyka Uli Zalewskiej
- Guy de Maupassant „Horla” - opracowanie utworu