Leon Kruczkowski - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Mało osób nie pamięta kanonicznej lektury pt.: „Niemcy". Często jest to jedyne znane dzieło Leona Kruczkowskiego, niewielu wie, iż był on artystą niezwykle płodnym i zaangażowanym nie tylko w kwestie literackie, ale także społeczne, oświatowe oraz polityczne. Oprócz dramatów pisał także poezję, artykuły publicystyczne, adaptował utwory innych artystów do wystawienia na scenie.
Urodził się w 1900 roku w Krakowie, jednak swoje zainteresowania pierwotnie kierował ku przedmiotom ścisłym – studiował nawet chemię w Wyższej Szkole Przemysłowej. Jednak cały czas odzywała się w nim fascynacja literaturą. W wieku dziewiętnastu lat miał już za sobą debiut literacki. Po studiach wydał tomik „Młoty nad światem”, w którym zawarte zostały opisy miejsca pobytu pisarza (Zagłębie Dąbrowskie) w całym swym naturalizmie, a także powieść pt.:„Kordian i cham”, wzorowaną na stylu Stefana Żeromskiego. Krytyka bardzo ciepło przyjęła szczególnie drugi tytuł, w którym poruszane są tematy chłopstwa, biedoty oraz ucisku społecznego, którego Kruczkowski był zagorzałym przeciwnikiem. Historia powstania owej powieści jest dość ciekawa: pisarz inspirował się w znacznym stopniu przypadkowo odnalezionym pamiętnikiem pewnego wiejskiego nauczyciela żyjącego w XIX wieku.
W tym czasie dały się dostrzec u niego zauważalne tendencje lewicujące. Kruczkowski uderzał w tony rewolucyjne i polemizował ze zdaniem ugruntowanych już krytyków i literatów, m.in. z Antonim Słonimskim. Kruczkowski z niechęcią odnosił się do haseł romantycznych. Swoje zdanie wyraził w artykule „Wczoraj, dziś, jutro”, gdzie ze stanowczością krytykował postawę współczesnych autorytetów. Jako bardzo energiczny i zaangażowany twórca udzielał się w rozmaitych lewicujących czasopismach, np. „Naprzód”, „Lewar”, „Po prostu”. Ambicja nie pozwoliła mu jednak na poprzestaniu na artykułach w gazetach. Napisał powieść „Pawie pióra”, która miała być drugą częścią trylogii chłopskiej – wraz z „Kordianem i chamem” oraz trzecią, w końcu nigdy nienapisaną częścią.
Kruczkowski coraz bardziej interesował się dramatem, wystawił także na scenie „Kordiana i chama”. W tym czasie pojawiło się zagrożenie faszyzmem, autor podjął więc tę problematykę pisząc dramat „Bohater naszych czasów”. Nie ustawał w swojej pracy, a jego kolejnym wyzwaniem stało się opisanie sytuacji polskich robotników pracujących w Belgii. Aby pozostać wiernym faktom, udał się do tego kraju, by obserwować życie górników. Owocem tych wysiłków miała być powieść pt.: „Sidła”, jednak Kruczkowski nigdy nie zdołał jej ukończyć.
II wojna światowa odcisnęła na trwałe piętno na psychice oraz twórczości pisarza. Kruczkowski walczył w szeregach polskiej armii, był więziony w niemieckich obozach jenieckich, gdzie także szerzył działalność kulturowo-oświatową, organizując Teatr Symboli wystawiający szereg sztuk dla pozostałych więźniów. Po wojnie Kruczkowski dalej prowadził aktywną działalność zarówno literacką, jak i polityczną. Został wiceministrem Ministerstwa Kultury i Sztuki, posłem, a także członkiem Światowej Rady Pokoju oraz prezesem Polskiego Związku Literatów. Szedł dalej ścieżką dramaturgiczną, pisząc takie dramaty jak: „Niemcy”, „Pierwszy dzień wolności” i „Śmierć gubernatora”. Najbardziej interesowały pisarza zagadnienia z pogranicza polityki i moralności. Podejmował tematykę cierpienia, wojen i etycznych dylematów jednostek. Wierzący w dobrą naturę człowieka, próbował analizować fenomen okrucieństwa II wojny światowej, która na niespotykaną dotąd skalę ujawniła ludzką podłość i nieczułość.
Niemal do końca życia Kruczkowski czynnie i aktywnie brał udział we wszelkich zebraniach, kongresach i zjazdach, jego niespotkany zapał do pracy pozwalał mu znaleźć czas także na pisanie nowelek i opowiadań („Szkice z piekła uczciwych i inne opowiadania”).
Zmarł po ciężkiej chorobie w sierpniu 1962 roku.
Podobne wypracowania do Leon Kruczkowski - biografia, życiorys
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Narcyz”, „Metamorfozy” Owidiusza - interpretacja i analiza porównawcza
- Filozofia oświecenia. Wpływ filozofii oświeceniowej na literaturę epoki
- Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń” - charakterystyka bohaterów powieści
- Edward Stachura „Wielki testament” - interpretacja i analiza. Testament poetycki
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - Sytuacja kobiet w sowieckich łagrach - opracowanie
- Opis lata
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka Bladaczki
- Bruno Jasieński „But w butonierce” - interpretacja i analiza wiersza
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” – wrażenia po lekturze
- Kornel Makuszyński „120 przygód Koziołka Matołka” - motyw zagrożenia - opracowanie
- Leopold Staff „Ciężar” - interpretacja wiersza. Co symbolizują kamienie w wierszu Staffa?
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Krzysztof Kamil Baczyński „Psalm 2. o krzyżu” - interpretacja i analiza wiersza
- Seweryna Szmaglewska - biografia, życiorys
- Francesco Petrarka „Sonet 61” - interpretacja i analiza sonetu
- „Don Kichot z La Manczy” - Don Kichot - najsmutniejsza ze wszystkich książek?
- Vladimir Nabokov - biografia, życiorys
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - charakterystyka Ernesta Nemeczka
- Fantastyka w poezji Bolesława Leśmiana na przykładzie utworów „Dusiołek” oraz „Trupięgi”
- Pieśni wajdeloty - interpretacja. Opracowanie fragmentu „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza