William Szekspir „Romeo i Julia” - „Romeo i Julia” jako dramat elżbietański - cechy
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Twórczość Williama Szekspira sprawiła, że teatr europejski zmienił swoje oblicze. Nowatorstwo angielskiego dramaturga polegało na przełamaniu antycznego wzorca, ujmującego tragedię jako gatunek wysoki, ściśle określony w swej formie i treści. Szekspir zapoczątkował nowy etap w rozwoju gatunku. Stał się on wzorem, naśladowanym przez kolejne pokolenia, szczególnie inspirującym dla twórców romantyzmu. Jedną z najsłynniejszych tragedii, jaka wyszła spod pióra Szekspira, jest „Romeo i Julia” - dramat, który zwiastuje nową epokę w teatrze.
Charakterystyczne dla szekspirowskich tragedii jest pomieszanie stylów, wysokiego i niskiego. Autor łączy tragedię z elementami komizmu. W utworze pojawiają się zabawne epizody oraz postacie rodem z komedii. Niańka Julii – Marta - czy towarzysz Romea, - Merkucjo - wypowiadają liczne humorystyczne kwestie, które przełamują patos. Mimo iż utwór jest tragedią, zawiera lżejsze momenty; także zakończenie nie jest jednoznacznie nieszczęśliwe. Tragiczna śmierć pary kochanków doprowadza w końcu do zgody między skłóconymi rodzinami. Wątek miłosny jest pod tym względem klasyczną tragedią, ale poboczny wątek rodowej waśni nie wpisuje się w ten schemat.
Fabuła szekspirowskiej tragedii jest znacznie bardziej złożona. Przede wszystkim nie ogranicza się do jednego wątku, zawiera epizody i wątki poboczne. Akcja przenosi się w różne miejsca i rozciąga w czasie pięciu dni. W starożytności uważano, że takie odbieganie od głównego wątku czy zmiany miejsca akcji utrudnią odbiór tragedii. Zakładano, że publiczność po prostu się pogubi. Szekspir zaryzykował i okazało się, że odbiorcy doskonale radzą sobie ze śledzeniem przebiegu zdarzeń. Informacje o tym, gdzie aktualnie toczy się akcja, wystarczają, by publiczność wyobraziła sobie scenerię.
Antyczna tragedia najczęściej miała miejsce na dziedzińcu pałacu lub w innej otwartej przestrzeni, przypominającej scenę. W tym kontekście sceneria tragedii Szekspira jest niemal egzotyczna. Akcja rozgrywa się między innymi w rodzinnym grobowcu, na placu w centrum miasta czy w sypialni Julii. Trzeba zauważyć, że teatr elżbietański był oszczędny, jeśli idzie o scenografię - o miejscu akcji informował czasem tylko napis, czasem słowa bohatera, rzadziej jakiś sceniczny rekwizyt.
Upowszechnienie się teatru, zmiana jego roli w ówczesnym życiu kulturalnym również wpłynęły na jego kształt. Autorzy sztuk zmuszeni byli zabiegać o publiczność, odpowiadając na jej oczekiwania. Takim ukłonem w stronę niewybrednej publiki wydaje się u Szekspira konstruowanie krwawych scen. Śmierć w tragedii jest nieunikniona, jest dopełnieniem losów bohatera. Ale ta śmierć nie była pokazywana do tej pory na scenie. Szekspir natomiast każe swym bohaterom umierać na oczach publiczności. Zarówno Romeo, jak i Julia giną na scenie. Według antycznej estetyki takie posuniecie jest niewłaściwe. Śmierć bohatera powinna zostać oznajmiona na scenie, ale nie powinna być pokazywana.
„Romeo i Julia” rozpoczyna się od pieśni chóru, po raz drugi chór pojawia się jeszcze w prologu drugiego aktu i na tym koniec. Jego rola została znacznie okrojona. Szekspir nie uważa za konieczne objaśniać widzom zdarzeń, których są świadkami. Zdarzenia mówią same za siebie, a wszelka interpretacja należy do odbiorcy. Tu chór jeszcze się pojawia, zarysowuje zdarzenia, które maja zostać rozegrane, w późniejszych utworach Szekspir zupełnie rezygnuje z wypowiedzi chóru, a jako swoista forma komentarza do widzianych zdarzeń zaczyna funkcjonować monolog bohatera.
Podobne wypracowania do William Szekspir „Romeo i Julia” - „Romeo i Julia” jako dramat elżbietański - cechy
- Ignacy Krasicki „Żona modna” - interpretacja i analiza satyry
- Pierre Corneille „Cyd” - rozdarcie wewnętrzne bohatera tragikomedii
- Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród” - charakterystyka Colina Cravena
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem”. Dzieje Zołzikiewicza - opis
- Maria Konopnicka „Mendel Gdański” - interpretacja. Jakie twoim zdaniem jest przesłanie utworu „Mendel Gdański”?
- Cechy gatunkowe elegii na przykładzie utworu „O sobie samym do potomności” Klemensa Janickiego
- Ferenc Molnar „Chłopcy z placu broni” - recenzja książki
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka społeczno-polityczna przedstawiona w utworze
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka porównawcza Cześnika i Rejenta
- Krzysztof Kamil Baczyński „Pokolenie” - Stracone pokolenie? - Interpretacja i analiza wiersza
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - streszczenie skrótowe dramatu
- Władysław Reymont - biografia, życiorys
- Piotr Skarga - biografia, życiorys
- Mój dziadek - opis
- 12 prac Heraklesa - streszczenie, opis. Na podstawie „Mitologii” Jana Parandowskiego
- Kornel Ujejski „Maraton” jako przykład poezji tyrtejskiej - opracowanie
- Stanisław Lem „Patrol” - streszczenie
- Opis zimy
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona” - wiersz jako najsurowszy osąd społeczeństwa polskiego
- Opis mojej klasy