Stanisław Korab-Brzozowski „O przyjdź” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stanisław Korab-Brzozowski był synem słynnego romantycznego barda i bratem równie uzdolnionego poety, Wincentego. Na początku XX wieku przyłączył się do cyganerii artystycznej Przybyszewskiego, sporadycznie drukując swoje utwory na łamach rozmaitych czasopism. Wiersz „O przyjdź” pochodzi z wydanego pośmiertnie w 1911 roku zbioru, który opatrzono tytułem „Nim serce ucichło”.
Tematyka utworu nawiązuje do stylistyki niezwykle popularnego w okresie Młodej Polski symbolizmu. Zdeterminował on formę wiersza opartą na pogłębionej metaforze, która miała obrazować stan wewnętrzny podmiotu lirycznego, nie zaś jego rzeczywiste otoczenie. Poeta utworzył tutaj swoisty „paysage mental” – „pejzaż duchowy” – skonstruowany z charakterystycznych dla modernizmu środków stylistycznych.
Podmiot liryczny zwraca się z apelem do upersonifikowanej śmierci, której postać podlega lirycznej poetyzacji dzięki wyposażeniu jej w zdolność do „strojenia się” w rozmaite zjawiska: „szatę pajęczą”, „perły rosy”, „skargę tęskną”, „woń kwiatów”. Autor wypowiedzi traktuje śmierć jak kochankę, na którą czeka niecierpliwie, karmiąc się wizjami jej ponętnej postaci. W swym oczekiwaniu jest niecierpliwy, co obrazuje anaforyczne powtórzenie na początku każdego wersu wezwania:
„O przyjdź, jesienią”
Pora „schadzki” nie jest przypadkowa, jesień była bowiem ulubioną porą dekadentów, odpowiadając doskonale stanowi ich duszy, odczuciu schyłkowości, atmosferze rozkładu i zamierania, specyficznemu nastrojowi ponurego bezwładu. Tej porze odpowiadają również ozdoby, w które przybiera się śmierć – „lśniące zimnych barw tęczą”, „owiane skargą (…) żurawi płynących szarą niebios tonią”, tchnące zapachem „kwiatów, które mróz krwawi”.
Opisowi „kochanki” podmiotu lirycznego poświęcone są dwie strofy, zaś trzecia ma charakter kulminacji, dopiero tutaj pojawia się bowiem dookreślenie osoby-zjawiska, na które czeka jako śmierci. Tutaj także podmiot liryczny formułuje swoje oczekiwania wobec ich spotkania:
„O przyjdź, jesienią –
W chwilę zmierzchu senną, niepewną –
i dłonie
Swe przejrzyste, miękkie, woniejące
na cierpiące
Połóż mi skronie
o Śmierci!...”
Podmiot liryczny nie szuka więc romantycznych uniesień, ale – wprost przeciwnie – spokoju, którego najwyraźniej od dawna nie zaznał. Nie potrafiąc odnaleźć go w ramionach żadnej realnej kobiety, postanawia zwrócić się do tej, która z pewnością zapewni mu go już na całą wieczność. Zjawisko postrzegane zazwyczaj pejoratywnie nabiera tutaj charakteru błogosławieństwa poprzez symbolikę złożenia dłoni na skroniach podmiotu lirycznego – pragnie i wzywa śmierci jak kochanki, wykazując się gorliwością odwrotną w stosunku do podszeptów ludzkiego instynktu, który każe unikać jej za wszelką cenę i jak najdłużej odwlekać spotkanie. Podmiot liryczny jawi się wobec tego jako jednostka wyzwolona spod władzy intelektu i naturalnego instynktu, kierująca się jedynie swoimi emocjami i sugestiami dekadenckiej wizji świata.
Podobne wypracowania do Stanisław Korab-Brzozowski „O przyjdź” - interpretacja i analiza wiersza
- Julian Tuwim „Do losu” - interpretacja i analiza wiersza
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - charakterystyka Hucka Finna
- Opis widoku z okna - Opis krajobrazu z okna
- Opowiadanie o lecie
- Wisława Szymborska „Radość pisania” - interpretacja i analiza wiersza
- Wacław Potocki - biografia, życiorys
- Antoni Czechow „Dyplomata” - interpretacja utworu
- Piotr Skarga „Kazania Sejmowe” - Polska jako tonący okręt – opracowanie zagadnienia
- Truman Capote - biografia, życiorys
- „Skarga umierającego” - streszczenie, interpretacja i geneza utworu
- Krzysztof Kamil Baczyński „Moce” - interpretacja i analiza utworu
- Tadeusz Konwicki - biografia, życiorys
- Niepokój egzystencjalisty w poezji Barańczaka, Szymborskiej, Różewicza
- Elementy klasyczne i romantyczne w utworze „Oda do młodości” Adama Mickiewicza
- „Przypowieść o synu marnotrawnym” - archetypy w przypowieści
- Frazeologizmy z Biblii - podaj najważniejsze przykłady wraz ze źródłem, wyjaśnij ich znaczenie, funkcję itd.
- Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - cechy powieści realistycznej
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Zuzanny
- Charles Baudelaire „Kwiaty zła” - opracowanie tomu poetyckiego Baudelaire'a
- Romantyzm a średniowiecze - Fascynacja średniowieczem w epoce romantyzmu